بازار فولاد در هفته‌ای که گذشت - ۱۹ دی ۹۵

بررسی‌های مرکز خدمات فولاد ایران نشان می‌دهد طی هفته گذشته نیز همچنان روند قیمت مقاطع نزولی بود، به‌طوری‌که میانگین قیمت میلگرد ۱۴ تا ۲۵ در اصفهان روز شنبه ۱۶۸۰ تومان در هر کیلو بود که روز چهارشنبه به ۱۶۵۰ تومان رسید. میانگین قیمت تیرآهن ۱۴ - ۱۶ - ۱۸ در اصفهان نیز شنبه ۱۹۰۰ تومان در هر کیلو بود که در آخر هفته به ۱۸۹۰‌تومان رسید. از روز دوشنبه به بعد هم قیمت نبشی و ناودانی هر کیلو ۳۰ تا ۵۰ تومان افت کرد، این در حالی است که مدیریت بازار مقاطع از طرف ذوب‌آهن به شدت ادامه دارد.

در بازار ورق نیز قیمت ورق گرم ضخامت ۲میلی‌متر رول اول هفته در انزلی هر کیلو ۲۲۶۰ تومان بود که تا آخر هفته به ۲۲۱۰ تومان رسید. علت کاهش قیمت اول رکود بازار بود و بعد از آن کاهش قیمت ارز. بسیاری از دست‌اندرکاران سردرگم هستند و انتظار دارند که حقوق گمرکی که ۲۰ درصد است به ۱۰درصد کاهش یابد، ولی بخشنامه آن هنوز صادر نشده است. با این حال کسی هم تمایلی به خرید ندارد، قیمت این کالا از طرف سی‌آی‌اس (کشورهای مشترک‌المنافع)، هر تن حداقل ۵۵۰دلار تحویل انزلی است که با احتساب نرخ حواله دلار هر دلار ۴ هزار تومان قیمت خرید این کالا ۲۲۰۰ تومان خواهد شد. با حقوق گمرکی ۱۰ درصد و سود بازرگانی ۴ درصد و هزینه‌های دیگر (حدودا هر کیلو ۳۰۰ تومان هزینه‌های ترخیص است)، در نتیجه قیمت تمام شده حداقل هر کیلو ۲۵۰۰ تومان خواهد بود که با توجه به قیمت امروز کسی تمایل به خرید ندارد.

در این بین شنیده شده یک محموله ۴۰هزار تنی با ضخامت‌های مختلف که غیر استاندارد است و عرض‌های آن هم استاندارد نیست در قیمت ۵۰۰ تا ۵۲۰ دلار تحویل بندر امام‌خمینی پیشنهاد شده است که با قیمت سی‌آی‌اس تفاوت زیادی دارد. ورق‌های گرم ضخامت ۵/ ۲ تا ۶میلی‌متر اما با ثبات نسبی قیمت روبه‌رو بود که ناشی از محدودیت عرضه است. ورق‌های گرم ضخامت ۶ تا ۱۵ میلی‌متر در هفته گذشته با توجه به محدودیت تقاضا با کاهشی در حد ۱۰ تا ۳۰ تومان روبه‌رو بودند.

در این بین ورق سرد با کاهش قیمت تا ۵۰ تومان در هر کیلو روبه‌رو شد. روند عرضه این کالا از مرداد به شدت نزولی بوده است. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران واردات شهریور این کالا ۵۱هزار تن، مهر ۴۶ هزار تن، آبان ۴۱ هزار تن و آذر ۲۶ هزار تن بوده است. همچنین فروش این محصول در بورس در شهریور ۸۷ هزار تن، در مهر ۸۵ هزار تن، آبان ۷۴ هزار تن و در آذر ۷۹ هزار تن بوده است. به عبارتی در خلال ۴ ماه گذشته تنها فروش در بورس ۵ هزار تن نسبت به ماه قبل افزایش یافته در حالی‌که واردات آن در همان دوره ۵۱ هزار تن کاهش یافته، به علت افزایش نرخ ارز قیمت این کالا در دو ماه گذشته رو به بالا بوده، اما حجم مصرف آن به شدت کاهش یافته است.