روز دوشنبه، محصولات پتروشیمی در شرایطی در تالار نقره‌ای عرضه شد که یکشنبه جاری قیمت محصولات پایه که از سوی شرکت ملی پتروشیمی اعلام شده بود، متفق‌القول پا در مسیری نزولی گذاشته و روندی کاهشی را دنبال کردند. این در حالی است که بهای طلای سیاه بعد از حمله نظامی آمریکا روندی افزایشی را دنبال کرد و در لحظه تنظیم این گزارش نفت برنت، در بازه ۵۵ تا ۵۶ دلار در نوسان بود. همان‌طور که قبل تر به آن اشاره کردیم با توجه به اینکه بهای طلای سیاه روندی صعودی دارد، انتظار می‌رفت که بهای محصولات پتروشیمی هم جهت با روند قیمتی این کالای استراتژیک پیش برود اما با توجه به اینکه فضا و جهت کلی در بازار محصولات پتروشیمی نزولی بوده است، انتظار داریم این محصولات ابتدا روندی با ثبات را در پیش بگیرند و اگر روند فعلی بازار طلای سیاه هنوز هم ادامه داشت محصولات هم روندی افزایشی را دنبال کنند.

وضعیت بازار داخلی

با بررسی جهت‌گیری قیمتی در بازار داخلی شاهدیم که همه محصولات در این بازار هم مسیر قیمتی کاهشی را دنبال می‌کنند و اگر بخواهیم علت کاهش قیمتی را بررسی کنیم می‌توانیم به چند مورد زیر اشاره کنیم.

۱) تعطیلی روز سه‌شنبه به مناسبت ولادت امام علی (ع)، باعث شد برخی خریداران دست نگه داشته و معاملات را به بعد از تعطیلات موکول کنند.

۲) هنوز بسیاری از معامله‌گران برجسته و بازیگران اصلی این بازارها وارد میدان بازی نشده‌اند و از حجم باقی مانده مواد اولیه در انبارهای خود استفاده می‌کنند و به این ترتیب هنوز جهت‌گیری بازار داخلی به درستی مشخص نشده است.

۳) بالا بودن حجم معاملات به نسبت تقاضا در ابتدای سال جاری و انتهای سال ۹۵ را می‌توان از دیگر عوامل وقوع این اتفاق به شمار آورد.

۴) کاهش قیمت‌های پایه که از جمله مهم‌ترین علل وقوع این روند کاهشی است. به این ترتیب که کاهش‌های قیمت‌های جهانی تاثیر مستقیمی بر بازارهای داخلی و قیمت عرضه محصولات در بورس کالای ایران دارد.

۵) نگرانی از ادامه کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی با توجه به این موضوع که طی چند ماه گذشته فضای حاکم بر بازار جهانی این محصولات کاهشی است.

۶) دورنمای مبهم پیش رو که بالا بودن قیمت نفت این ابهام را عمیق تر کرده و این بازارها را در سردرگمی بیشتری فروبرده است.

۷) برتری عرضه به تقاضا در بازارهای داخلی که این عامل هم در نهایت باعث پایین آمدن قیمت محصولات در این بازارها شده است.

بررسی برخی از کالاهای جذاب

با توجه به تابلوی بورس کالای ایران، پلی اتیلن سبک فیلم ۲۱۰۲TX۰۰ یکی از کالاهای جذاب روز دوشنبه به شمار می‌آید که با عرضه ۲۹۰ تنی در مقابل تقاضای ۵۸۰ تنی قرار گرفت و نهایتا با اختلاف قیمتی ناچیزی حدود ۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. از جمله علل بالا بودن تقاضای این کالا می‌توان به تقاضای بیشتر این محصول در روزهای گرم سال اشاره کرد و علت دیگر هم این است که عرضه این محصول در دوره‌ای کوتاه کم شده بود و انتظار می‌رفت تقاضا در دوره‌ای بالا رود. از دیگر کالاهای جذاب روز دوشنبه در تالار نقره‌ای می‌توان به پلی پروپیلن نساجی HP۵۵۲Rاشاره کرد که با عرضه‌ای هزار تنی در مقابل تقاضایی هزار و ۴۶۰ تنی قرار گرفت و نهایتا با اختلاف قیمت ۲۰۰ تومانی با قیمتی حدود ۴ هزار تومان معامله شد. این محصول مواد اولیه تولید گونی است و تلفیق آن با دیگر محصولات منجر به تولید پارچه و الیاف نساجی می‌شود و به همین دلیل همیشه تقاضا نسبت به عرضه برای این محصول بالاتر است. از دیگر کالاهای جذاب می‌توان به پلی اتیلن ترفتالات بطری BG۷۸، پلی‌اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AA و پلی‌پروپیلن نساجی ZH۵۱۰Lاشاره کرد.