گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات رینگ پتروشیمی روز گذشته باز هم با افت قیمت‌های پایه روبه رو شد، به طوری که اکثر کالاهای پلیمری با افتی معادل ۲ تا ۵ درصد بر تابلوی بورس کالا ثبت شدند. گر چه در این روز برخی از کالاها مانند پلی اتیلن سبک با رقابت خریداری شدند، اما همچنان ترس از افت قیمت‌ها در بازار داخل برای هفته‌های آتی وجود دارد و از این رو بیشتر معامله گران نظاره گر بازار هستند. از سوی دیگر افت مدام قیمت‌ها هر هفته و در رینگ پتروشیمی روز گذشته باز هم سبب شوک قیمتی در بازار آزاد شد، به طوری که علاوه بر یکسانی قیمت اکثر مواد پلیمری در بازار و بورس، تعداد زیادی از کالاها هم با قیمت‌هایی ارزان‌تر از بورس روبه رو شدند. روز گذشته پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ و پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ ارزان‌تر از بورس پیشنهاد شدند. این کالاها ۲۰۰ تومان در هر کیلو ارزان‌تر از بورس بودند. البته بیشتر آگاهان بازار می‌گویند: احتمال افت قیمت‌ها باز هم در بازار داخل وجود دارد و شایعات هم حاکی از این موضوع است. این در حالی است که روز پیش از عرضه‌های رینگ پتروشیمی، شایعه افت قیمت‌های پایه برخی از محصولات پلیمری بازار پتروشیمی را نزولی کرده بود. به گفته فعالان اقتصادی، مشخص نبودن کف قیمت محصولات پتروشیمی و شایعه افت قیمت‌های پایه که همچنان در بازار مطرح است، سبب شده تا مبادلات با ضعف دنبال شود و از این رو برخی از فروشندگان برای فروش کالاهایشان عجله دارند.

ادامه ممنوعیت صادرات

در همین حال همچنان صادرات محصولات پتروشیمی متوقف است و قیمت خوراک هم اگر چه قرار است با ارز مبادله ای محاسبه شود، اما هنوز در‌هاله ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که به مجتمع‌های پتروشیمی تکلیف شده تا نرخ خوراک خود را از ابتدای سال ۹۱ با ارز مبادله‌ای به حساب دولت واریز کنند. از سوی دیگر بحث کسری بودجه و تکلیف تامین مالی از سوی وزارت نفت هم در میان است. برخی از آگاهان بازار می‌گویند: گر چه بازار محصولات پتروشیمی در رکود به سر می‌برد، اما بیشتر فعالان این حوزه در انتظار مشخص شدن وضعیت بازار هستند. از سوی دیگر، بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی هم به دنبال کسب مجوز برای لغو ممنوعیت صادرات هستند، اما شنیده‌ها حاکی است که هنوز مجوزی به مجتمع‌های پتروشیمی داده نشده است و به این ترتیب همچنان صادرات در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

میانگین قیمت نفت عمان و دبی ملاک درستی است؟

البته در روزهای اخیر خبرهایی در خصوص عرضه اوراق سلف نفتی هم انتشار یافت که با اظهارنظرات متفاوتی همراه بود. برخی از آگاهان بازار می‌گویند: این اوراق قرار است به صورت نماد ارزی و ریالی و با میانگین قیمت نفت عمان و دبی به صورت روزانه عرضه شود. به گفته این گروه عرضه این اوراق قرار است در ابتدا با نرخ ۱۰۰ دلار در هر بشکه و سر رسید سال ۹۴ انجام شود. البته گفته می‌شود در عرضه ارزی اوراق سلف نفتی این کالا با کف و سقف قیمت که ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلار است عرضه خواهد شد.

به طوری که خریداران اگر اوراق را با قیمت ۱۴۰ دلار خریداری کنند، قادر هستند این اوراق را فروخته یا کالا را تحویل بگیرند، اما در صورتی که این کالا را با قیمت ۱۶۰ دلار خریداری کنند، می‌توانند اوراق را در بازار آزاد یا به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار کنند. در همین حال اوراق سلف نفتی با نماد ریالی هم با قیمت ۲۵۰ هزارتومان در هر ورق معامله خواهد شد که با نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه شده است.