6 copy

قرمزپوشی بازار مالی

دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازار مالی و مشتقه بورس کالای ایران از سکه افتاده‌اند و در مسیر افت نرخ نوسان دارند. عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد همزمان با افت بهای طلا در بازارهای جهانی عوامل اصلی از سکه افتادن طلا در معاملات مالی بورسی هستند. با این حال، انتظارات تورمی میان فعالان بازار داخل همچنان افزایشی است و این موضوع باعث شده است تا سکه بورسی ظرف هفته اخیر در مرز 28میلیون تومان نوسان رفت‌‌‌وبرگشتی داشته باشد.

کاهش نرخ در رینگ مالی و مشتقه بورس‌کالا، تنها شامل حال دارایی‌‌‌های بر پایه طلا نیست و گواهی‌‌‌های زعفران نیز ظرف روزهای اخیر با غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی در مسیر افت نرخ قدم برداشته‌‌‌اند. در عین حال از ارزش اغلب صندوق‌های کالایی کاسته شده است. با وجود این، تاثیر جریان ورود نقدینگی به بازار آتی بر سررسیدهای صندوق طلا و زعفران در میان‌مدت و بلندمدت مثبت است. این موضوع بیانگر آن است که فعالان بازار مشتقه، استمرار کاهش نرخ در بازار مالی بورس‌کالا را رویه‌‌‌ای ادامه‌‌‌دار تلقی نکرده‌اند و گمانه‌‌‌زنی نسبت به رشد نرخ در میان‌مدت و بلندمدت باعث شده است تا نسبت به ورود نقدینگی به بازار مشتقه اقدام کنند.

شکست سکه بورسی در مرز 28 میلیون

در اواسط ساعت معاملاتی روز چهارشنبه 25مردادماه، نرخ فروش هر گواهی سکه به کانال 280‌هزار تومانی وارد شد و به این ترتیب سکه بورسی پس از دو روز 28میلیون تومانی شد؛ اما ارزش سکه بورسی زمانی طولانی در این کانال قیمتی تاب نیاورد و مجددا به کانال 27میلیون تومانی سقوط کرد، به نحوی که میانگین نرخ فروش گواهی سکه از این بازار به 279‌هزار تومان معادل سکه 27میلیون و 900‌هزار تومانی رسید.

ظرف چهارمین هفته مردادماه، نرخ ارز عمدتا در کانال قیمتی 49‌هزار تومانی نوسان داشت. البته در این زمان نرخ ارز بازار آزاد برای ساعاتی به کانال قیمتی 48‌هزار تومانی نیز سقوط کرد، اما آن را تاب نیاورد. در عین حال ظرف یک‌هفته اخیر دلار برای ساعاتی 50‌هزار تومانی شد؛ اما نتوانست این کانال قیمتی را حفظ کند. به این ترتیب در مجموع ظرف یک‌هفته اخیر، عمدتا نرخ ارز در محدوده 49‌هزار تومان نوسان داشت. بررسی روند معاملات دلار در بازار آزاد حکایت از آن دارد که معامله دلار در کانال قیمتی 49‌هزار تومانی رویه‌‌‌ای مستمر شده است. ثبات نسبی نرخ ارز در بازار از جذابیت بازارهای مالی-کالایی می‌‌‌کاهد. ثبات نرخ ارز در بازار برای بخش قابل‌توجهی از بدنه اقتصادی کشور اتفاقی خوش‌‌‌یمن است؛ اما فعالان بازارهای مالی و مشتقه بورس‌کالا از نوسان نرخ دارایی‌‌‌ها سود کسب می‌کنند و کاهش نوسان نرخ ارز فرصت کسب سود فعالان این بازارها را محدود می‌کند. به این ترتیب به شکل معمول در زمان کاهش نوسان نرخ ارز، از حجم و ارزش معاملات دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازارهای رسمی بورسی کاسته می‌شود. در عین حال اثرگذاری سیگنال نوسان نرخ جهانی طلا بر معاملات داخلی بر پایه طلا در زمان کاهش نوسان نرخ ارز به‌مراتب بیشتر می‌شود.

احتیاط معامله‌‌‌گران بورسی افزایش یافت

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ معامله آن در بازار فیزیکی است. اما روند عرضه و تقاضا برای گواهی سکه می‌‌‌تواند بهای فروش این دارایی را در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از سکه بورسی تثبیت کند. ظرف روز چهارشنبه 25مردادماه نرخ فروش سکه بورسی ارزان‌‌‌تر از ارزش بنیادی یعنی بهای فروش سکه در بازار فیزیکی شد. فروش سکه بورسی با نرخی حدود 4/ 0‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی نشان می‌دهد که فعالان بازار مالی بورس کالا، نرخ سکه را در میان‌مدت کمتر ارزیابی کرده و به این ترتیب حاضر به معامله این دارایی با نرخی کمتر از ارزش بنیادی آن شده‌‌‌اند.

مقاومت طلای جهانی برای حفظ کانال 1900دلاری

همراستا با سیگنال‌‌‌های کاهشی داخلی، طلا نیز در بازارهای جهانی از سکه افتاده و وارد مسیر کاهش نرخ شده است. به این ترتیب همزمانی جریان کاهشی نوسان نرخ ارز در بازار داخل و عقب‌‌‌نشینی هر اونس طلا تا مرز 1900دلار، موجب کاهش ارزش دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازارهای مالی و کالایی کشور است. طلا در میانه روز چهارشنبه 16 اوت با نرخی در محدوده 1906دلار به ازای هر اونس معامله شد که این رقم کمترین بهای فروش آن پس از روزهای پایانی ماه ژوئن بود. داده‌‌‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا برای ماه ژوئیه به‌‌‌نحوی اعلام شد که احتمال بالا ماندن نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در زمانی بیش از آنچه انتظار می‌‌‌رفت مطرح شد. شاخص بهای مصرف‌کننده برای آمریکایی‌ها در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 2/ 3درصدی داشت که این رقم کمتر از پیش‌بینی 3/ 3درصدی اقتصاددانان و بالاتر از رشد این شاخص در ماه ژوئن یعنی 3‌درصد بود. در عین حال تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی همچنان فاصله زیادی با هدف 2درصدی فدرال‌رزرو دارد. عزم فدرال‌رزرو برای کاهش تورم باعث می‌شود تا احتمال شدت‌گرفتن سیاست‌‌‌های انقباضی افزایش یابد. در عین حال ظرف روزهای اخیر داده‌‌‌های خرده‌‌‌فروشی آمریکا بهتر از حد انتظار اعلام شد. اعلام این داده بهتر از حد انتظار، احتمال بروز رکود اقتصادی را به تعویق انداخت و دست فدرال‌رزرو را برای بالا نگه‌‌‌‌داشتن نرخ بهره طی زمانی طولانی‌‌‌تر باز گذاشت. افزایش دیگر در نرخ بهره یا بالا نگه‌داشتن نرخ آن برای زمانی طولانی‌‌‌تر نسبت به آنچه انتظار می‌‌‌رفت می‌‌‌تواند از افت بهای طلا در بازارهای جهانی حمایت کند.