بازگشایی سررسیدهای جدید، راهکار افزایش قدرت مانور مشتریان
گروه بورس کالا - دادوستدهای بازار آتی همچنان در مسیر آرامی با نوسان اندکی در حرکت است.
روند مبادلات در بازار آتی بورس کالای ایران با نوسان اندکی همانند روز ماقبل پیگیری شد؛ براساس گفته برخی تحلیلگران تداوم افت قیمت‌ها در همان دامنه نوسان اندک ممکن است تا پایان هفته ادامه داشته باشد و دلیل اصلی این موضوع نیز خوش بینی به تعهدات بانک مرکزی در قبال تحویل پیش فروش سکه و از سویی کاهش حجم نقدینگی‌ها و تقاضا در بازار ارز و سکه نسبت به ماه‌های گذشته بوده است.

محمد مهدی رفیعی یکی از کارگزاران بورس کالا بر این باور است اطلاعات و داده‌هایی که باید در اختیار مشتریان و کارگزاری‌ها باشد تا بتوانند تصمیم گیری‌هایشان را به نحو مطلوبی انجام دهند بسیار محدود است و بخشی از این محدودیت‌های اطلاعاتی هم ناشی از کم کاری دولت است.
به اعتقاد رفیعی زمانی که در بازار ارز مکانیسم مشخصی برای تعیین نرخ وجود نداشته باشد و از سویی نرخ‌های مورد نظر دولت عملا در چرخه اقتصاد تاثیری نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که روند معاملات به تاثیر از نرخ ارز در سایر بازارها با شفافیت و مسیر منطقی حرکت کند، این در حالی است که دولت بهتر است در زمینه مسایل اقتصادی تصمیم گیری‌های روشن و قاطعی اتخاذ کند. البته این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است اگر دولت در قبال تحویل سکه‌های پیش فروش تعهد داشته باشد و بتواند تصمیمات جدی در قبال بازار ارز و سکه اتخاذ کند آن وقت می‌توانیم وضعیت را تا حدودی متفاوت ببینیم. براساس گفته این کارشناس به دلایلی همچون اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، نرخ تورم و بالا بودن حجم زیادی از نقدینگی که ممکن است تبعاتی همچون تغییر الگوی مصرف، بالا باقی ماندن نرخ بیکاری و بیشتر شدن اقتصاد زیر زمینی و قاچاق را به دنبال داشته باشد، در سال جاری نیز شاهد خیزش قیمت‌ها به صورت تدریجی در بیشتر بازارهای کالایی خواهیم بود.
رفیعی معتقد است همه اتفاقات و تصمیمات در نظر گرفته طی سال جاری در اقتصاد کشورمان می‌تواند به طور غیرمستقیم روی روند مبادلات بازار آتی تاثیر قابل توجهی داشته باشد. به نظر می‌رسد تا قبل از ۲۹ فروردین ماه سال جاری و انجام تعهدات تحویل پیش فروش سکه و مذاکرات ۲۵ فروردین ماه (۱۳ آوریل ۲۰۱۲) گروه ۱+۵ با ایران در رابطه با موضوع انرژی صلح آمیز هسته ای بازار با آرامش رو‌‌به‌رو باشد.
این کارگزار بورس کالا با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای سررسیدهای شهریورماه و سررسیدهای جدید دیگر برای معامله گرفته نشده است، افزود: زمانی که سررسیدهای جدیدی در بازار بازگشایی نشود خود به خود از قدرت مانور مشتریان برای دادوستد کم می‌شود و آن وقت نمی‌توان با نوسان‌گیری و پوشش ریسک تقابل کرد.
در هر حال به نظر می‌رسد شرکت بورس کالای ایران و مدیریت قراردادهای آتی بهتر است به منظور تنوع بخشی در بازار و بالابردن قدرت تصمیم معاملاتی مشتریان در خصوص بازگشایی سررسیدهای جدید اقدام جدی به عمل آورد، زیرا سررسیدهای فروردین ماه نیز به موعد تحویل فیزیکی نزدیک می‌شود.
مبادلات دیروز به تاثیر از افت محسوس قیمت دلار در بازار آزاد و قیمت سکه در بازار نقدی و از سویی تحرکات مثبت قیمت طلای جهانی با نوسان اندکی همراه بود؛ سررسیدهای فروردین ماه با 01/1 درصد افت در محدوده 770 تا 764 هزار تومان، سررسیدهای اردیبهشت‌ماه با 85/1 درصد کاهش در محدوده 785 تا 792 هزار تومان، سررسیدهای خردادماه با 29/2 درصد کاهش در محدوده 802 تا 824 هزار تومان و سررسیدهای تیرماه با 15/2 درصد افت در مبادلات صبح و 26/0 درصد رشد در بعداز ظهر در محدوده 844 تا 865 هزار تومان قرار گرفت.