رقابت 3 درصدی برای خرید محصولات پتروشیمی ‌ادامه دارد

صعود قیمت‌ها تا دو هفته آینده

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات محصولات پتروشیمی‌ روز گذشته پس از تعطیلات نوروز در حالی آغاز شد که زمزمه آزادسازی رینگ پتروشیمی‌در بازار جریان داشت. این در حالی است که شایعات آزادسازی نرخ بنزین نیز در روزهای اخیر مطرح بوده است و بیشتر فعالان اقتصادی می‌گویند: اگر این اتفاق رخ دهد، به احتمال زیاد محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی ‌نیز لغو خواهد شد، البته برخی از آگاهان بازار به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ اشاره کرده و آن را از پارامترهای تاثیرگذار در روزهای آینده بر بازار می‌دانند.

البته روز گذشته به گفته فعالان بازار، تقاضا در رینگ پتروشیمی‌ نسبت به سال گذشته رشد داشت و به این ترتیب اکثر محصولات عرضه شده در این روز با ۳ درصد رقابت توسط کارگزاران خریداری شدند.

برخی از تحلیل‌گران بازار پتروشیمی ‌معتقدند؛ با توجه به رقابت ۳ درصدی در هر هفته، روند بازار پتروشیمی‌ صعودی خواهد بود. این گروه می‌گویند: با توجه به اینکه محصولات در این روز عرضه شده و با ۳ درصد رقابت خریداری شدند و در عرضه بعدی با این افزایش قیمت بر تابلو ثبت خواهند شد و دوباره معامله‌گران برای خرید این کالاها ۳ درصد رقابت خواهند کرد، به این ترتیب روند افزایشی قیمت‌ها در روزهای آتی حتمی‌ خواهد بود.

البته برخی از آگاهان بازار می‌گویند: روند صعودی قیمت‌ها به حتم تا دو هفته دیگر ادامه خواهد یافت و بازار اشباع خواهد شد و به این ترتیب تفاوت قیمت‌ها در بازار و بورس به مرور زمان کاهش خواهد یافت. به گفته این گروه مصرف مواد پلاستیکی از ابتدای اردیبهشت ماه کاهش خواهد یافت و بازار وارد رکود می‌شود. این گروه از احتمال اشباع بازار ۰۰۷۵ و ۰۲۰ تا دو هفته دیگر خبر داده و می‌گویند: بازار تا دو هفته دیگر برای خرید این گروه از محصولات تقاضا خواهد داشت، از این رو باید در انتظار اشباع بازار پس از دو هفته باشیم.

در همین حال بازار داخلی پتروشیمی‌ نیز در دو روز گذشته و با پایان یافتن تعطیلات نوروز به گفته فعالان اقتصادی با سردرگمی ‌و بلاتکلیفی کار خود را آغاز کرد. گفته می‌شود بیشتر نرخ‌های اعلامی ‌در روز چهاردهم فروردین ماه، نرخ‌های عنوان شده در سال گذشته بوده است و بیشتر معامله گران در انتظار معامله روز گذشته در بورس کالا و رینگ پتروشیمی‌ بودند تا نرخ‌های واقعی را بدانند. البته برخی از معامله گران در این روز به کمبود EX۵ و EX۳ در بازار داخل اشاره کرده و می‌گویند: در حال حاضر اختلاف نرخ EX۳ در بازار و بورس ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در هر کیلو است. همچنین اختلاف نرخ EX۵ نیز در حال حاضر در بورس و بازار به ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. آگاهان بازار ابراز امیدواری می‌کنند در دو هفته آتی این اختلاف نرخ‌ها کاهش یافته و با توجه به رقابت ۳ درصدی در بورس کالا، نرخ بازار و بورس به هم نزدیک شده و در نتیجه میزان سود واسطه‌ها کاهش یابد.

با این حال بیشتر معامله گران و فعالان اقتصادی، بازار پتروشیمی ‌را در دو هفته آتی رو به بالا پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند اگر اتفاق خاصی در بازار روی ندهد، روال قیمت‌ها همچنان مثبت خواهد بود.