سیاوش سلیمانی- آیلی رئیسی: مطابق آنچه که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود همزمان با ارائه روش‌های جایگزین تحویل سکه، به عرضه گسترده ارز زیر قیمت بازار اقدام شد؛ اقدامی که موجب ریزش بازار طی هفته گذشته و سقوط آزاد قیمت سکه در اوایل هفته جاری شد. تا آنجا که قیمت بازخرید سکه توسط بانک مرکزی که اوایل هفته گذشته بیش از ۳۰ هزار تومان پایین‌تر از قیمت خرید صرافی‌ها بود در ساعاتی باقیمت بازار برابر شد. در هفته جاری نیز، تحلیل رفتار بازیگر اصلی بازار، یعنی بانک مرکزی، می‌تواند سمت‌و‌سوی حرکت قیمت‌ها در این هفته و هفته‌آینده را تا حدودی نشان دهد. در این راستا تغییر پارامترهای زیر به ترتیب اولویت و اهمیت، بررسی شده است:

- مهلت تحویل اوراق گواهی سپرده:

قرار دادن چنین پارامتری درصدر لیست پارامترها شاید تعجب بسیاری از خوانندگان را به همراه داشته باشد؛ اما به اعتقاد نگارندگان این نوشتار، بدون تردید رفتار بانک مرکزی در این هفته و علی‌الخصوص هفته آینده در دل همین تغییر نهفته است. در صورتی که مطابق آنچه که پیش‌تر اعلام شده بود، مهلت تعویض رسیدهای ثبت‌نام با اوراق گواهی سپرده ۲۴ درصدی تا پایان همین هفته در نظر گرفته شود، نشان‌دهنده آن است که بانک مرکزی تمامی توان خود جهت کاهش قیمت‌ها را در همین هفته صرف کرده است و به هدف خود جهت منصرف کردن خریداران از تحویل سکه و جایگزینی آن با اوراق گواهی سپرده رسیده است، بنابراین تمدید نشدن این مهلت می‌تواند بهترین سیگنال برای رها کردن بازار به حال خود در هفته آینده که می‌توان آن را مترادف با صعود قیمت‌ها دانست، باشد.

در سوی مقابل تمدید چنین مهلتی می‌تواند نشانگر فشار برای پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها توسط بانک مرکزی در هفته آینده باشد.

- نرخ بازخرید سکه:

نرخی که کف قیمتی هدف را در هر روز نشان می‌دهد. مسلما قیمت فروش سکه در بازار آزاد حتی برای لحظه‌ای نباید زیر این قیمت قرار گیرد، که در غیر این‌صورت موقعیت آربیتراژ برای تحویل گیرندگان سکه به وجود می‌آید که با ادامه آن، قیمت‌ها خود را به قیمت‌های صحیح اصلاح خواهند کرد. کاهش نرخ بازخرید در هر روز، می‌تواند نرخ‌ها را هم تسریع و هم تشدید کند. تنها تاثیر روانی چنین کاهش قیمتی در بازاری که قبلا در حالت اشباع عرضه قرار دارد نیز برای نزول قیمت‌ها کافی است.

- عرضه ارز و انتظارات قیمتی عرضه در روزهای آینده:

این متغیر که به نوعی اطلاعات نهانی محسوب می‌شود به راحتی در اختیار بسیاری از فعالان بازار قرار ندارد. صرافی‌ها تنها مرجع خبری هستند که به خوبی اطلاع دارند چه میزان ارز برای تحویل در روزهای آینده و با چه قیمتی پیش‌فروش شده است. هر چند که پیش‌تر بانک مرکزی انتساب چنین اقدامی را به طور مستقیم به خود رد کرده بود، اما همین حرکت عامل اصلی ریزش بازار در این هفته‌ها بوده است و نه عرضه سکه‌های پیش‌فروشی. این عرضه از سوی هر نهاد دولتی یا خصوصی که باشد فاکتور تاثیرگذاری است به خصوص در تعیین رفتار کوتاه مدت بازار.

- اخبار سیاسی پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران:

خوشبختانه اخبار خوش مذاکرات که هر روز بر دامنه آن افزوده می‌شود پتانسیل تقویت پول ملی و افت ارزش ارزهای خارجی را فراهم آورده است. هر چند که در حال حاضر قیمت ارز عمدتا با «عرضه» با شیب رو به پایین مواجه شده است، اما خوش‌بینی‌ها پیرامون موفقیت مذاکرات و لغو تحریم‌های یک جانبه همچون کاتالیزوری مهم فضا را برای چنین کاهشی مهیا می‌کند. هر چند باید دقت کرد تاثیر اخبار منفی در قیمت‌ها بیشتر از تاثیر اخبار مثبت خواهد بود، چرا که اخبار خوب در قیمت‌های فعلی قبلا به نوعی لحاظ شده است.

- قیمت جهانی طلا: از کم‌اهمیت‌ترین فاکتورها در روند قیمتی!

هر چند که با توجه به اینکه قیمت سکه در حال حاضر معادل قیمت طلای موجود در آن است، بهای هر اونس طلا در بازار جهانی نیز بر قیمت سکه موثر است؛ اما نه بر روند قیمتی بلکه در قیمت روزانه.