افت 100درصدی معاملات گندم دامی در بورس کالای ایران

موج- در حالی که در بورس کالای روسیه قرار دادهای فیوچرز گندم روند صعودی را در حجم معاملات این بورس رقم می‌زند در بورس کالای ایران معاملات گندم دامی از ابتدای سال جاری از افت ۱۰۰‌درصدی نسبت به مدت مشابه خود برخوردار بوده است.

معاملات دولتی و غیر‌دولتی بورس ملی کالای مسکو از سال ۲۰۰۲ شروع شد تا به عنوان یکی از بورس‌های دارای اختیارات کل وزارت کشاورزی به تنظیم معاملات غله بپردازد.

مدیرعامل بورس کالای MICEX در تشریح فعالیت‌های این بورس برای هیات اعزامی ایرانی به آن کشور می‌گوید: ورود دولت در عملیات خرید در بورس کالا به منظور جلوگیری از سقوط قیمت‌ها در بازار و بیمه کردن ریسک معاملات می‌باشد تا بر اساس آن قیمت‌ها برای تولید غله مقرون به صرفه باشد.

وی ابزار مورد معامله در تنها محصول بورس کالایی (گندم) را فیوچر نام برد که این قرار دادها در ماه‌های مارس، می، ژوئن، ژولای، نوامبر و ژانویه اجرایی می‌شود.

بر اساس اظهارات وی، ۳ قرار داد فیوچرز در آوریل ۲۰۰۸ در این بورس منعقد شده است که یک قرار داد آن مربوط به صادرات گندم به نروژ است (نروژ به عنوان یکی از مراکز مهم صادراتی غله در روسیه محسوب می‌شود).

گفتنی است که گندم و جو به عنوان مهم‌ترین اقلام صادراتی روسیه این کشور را در سال ۲۰۰۲ در زمره یکی از ۵ صادر‌کننده غله دنیا قرار داد. در حال حاضر میزان صادرات گندم در این کشور ۱۲ تا ۱۵‌میلیون تن (۹۰‌درصد) و جو ۲ تا ۳‌میلیون تن است.

قرار دادهای فیوچرز فرآورده‌های نفتی مرتبط با محصولات کشاورزی و سوخت دیزلی به عنوان دیگر کالاهایی است که بنا به اظهارات مدیرعامل بورس کالای MICEX مراحل بررسی و پذیرش آن در این بورس در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، در بورس کالای ایران از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ گونه معامله‌ گندم صورت نپذیرفته است؛ به طوری که این امر حجم معاملات گندم را نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته با افت ۱۰۰‌درصدی مواجه کرده است.

حجم معاملات گندم در سال گذشته دررینگ کشاورزی بورس کالای ایران ۳۲۰‌تن بوده است.

به‌رغم حضور محصولات خرما، جو، ذرت، برنج، پسته، زعفران، شکر، عدس، نخود، کشمش، کنجاله در بورس کالای ایران، ارزش معاملات رینگ کشاورزی این بورس در مجموع ۲۱۶۹۳۳۱۶۵‌هزار ریال بوده است که این ارزش آفرینی عمدتا از سوی دو کالای جو و ذرت صورت گرفته است.

چیذری، کارشناس ارشد بورس کالایی معتقد است که حمایت دولت‌ها از بورس‌های کالایی منجر به افزایش حجم معاملات می‌شود و این مساله نیز در بورس کالایی کشور در بخش فلزات (در شرایط الزام کارخانجات به عرضه محصولات خود در بورس کالا) به خوبی نمود یافته است.

وی عنوان می‌کند که در کالای کشاورزی ما، هیچ کارخانه یا وارد‌کننده‌ای ملزم به ارائه محصولات خود در بورس کالا نیست؛ به طوری که تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان می‌توانند محصولات خود را در بازار سنتی نیز به فروش رسانند.

بر اساس اظهارات وی، رشد و توسعه بورس کالا به عنوان یک بازار رقابتی در گرو اعتماد و اعتقاد سیاست‌گذاران بخش کشاورزی (وزارت جهاد کشاورزی) به آن است.

وی تاکید می‌کند: باید این باور ایجاد شود که برای اصلاح ساختار سنتی باید بورس کالای کشاورزی تقویت شود و تولید‌کنندگان یا وارد‌کنندگان محصولاتی مانند ذرت، جو و کنجاله‌ها که از عرضه و تقاضای بالایی برخوردارند ملزم به ارائه آن در بورس کالا شوند.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر باید بین متقاضیان عمده این محصولات با بورس کالاها ارتباط برقرار شود تا در پی آن خرید تمام این محصولات از بورس کالا صورت گیرد.