ماده ۴- بورس کالای ایران دارای دو بازار معاملات کالای فیزیکی و مشتقه است. بازار معاملات کالای فیزیکی شامل چند تابلو ازجمله تابلوی محصولات فلزی - صنعتی، کشاورزی و پتروشیمی و بازار مشتقه شامل چند تابلو از جمله تابلوی قراردادآتی می‌باشد. پذیرش کالا صرفا در یکی از تابلوهای بازار معاملات کالای فیزیکی و پذیرش اوراق بهادار مبتنی بر کالا صرفا در یکی از تابلوهای بازار مشتقه صورت می‌پذیرد.

تبصره: ایجاد بازارها و تابلوهای جدید با پیشنهاد بورس و تصویب سازمان امکان‌پذیر است.

فصل دوم- پذیرش کالا

بخش اول: مشاور پذیرش

ماده ۵- درخواست‌ پذیرش کالا، به همراه مدارک و مستندات موضوع ماده ۸ این دستورالعمل، باید توسط مشاور پذیرش به بورس ارائه شده و پس از احراز کامل بودن مدارک در بورس ثبت شوند.

ماده ۶- مشاور پذیرش از میان شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز کارگزار معرف و شرکت‌های تامین سرمایه انتخاب می‌شود.

ماده ۷- وظایف و مسوولیت‌های مشاور پذیرش به شرح ذیل است:

۱ -‌ ارائه مشاوره به متقاضی درخصوص فرآیند پذیرش و عرضه کالا؛

۲ - سنجش میزان آمادگی متقاضی برای پذیرش؛

۳ - ارائه مدارک و اطلاعات درخواستی به بورس به نمایندگی متقاضی در فرآیند پذیرش؛

۴ - کنترل رعایت مقررات پذیرش توسط متقاضی در فرآیند پذیرش؛

تبصره (۱): مشاور پذیرش باید کلیه مدارک، اسناد و اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی را بررسی و تایید نماید که مدارک کامل بوده و به امضای صاحبان امضای مجاز رسیده و ممهور به مهر متقاضی است.

تبصره (۲): روابط مشاور پذیرش و متقاضی و حدود وظایف و مسوولیت‌های هریک در قرارداد فی‌مابین که در چارچوب نمونه بورس تنظیم می‌شود، پیش‌بینی شده و یک نسخه از آن به بورس ارسال می‌شود.

بخش دوم: فرآیند پذیرش کالا

ماده ۸- فرم درخواست پذیرش به همراه مدارک ذیل به بورس ارائه می‌شود:

۱) پرسشنامه پذیرش،

۲) امیدنامه،

۳) فرم شناسه کالا،

۴) کپی برابر اصل گواهی استاندارد کالا،

۵) رسید پرداخت حق پذیرش،

۶) تعهد‌نامه شرکت تولیدکننده مبنی بر فراهم‌نمودن شرایط جهت بازدید از خط تولید و انبارها حسب درخواست هیات‌پذیرش یا بورس،

۷) کپی برابر اصل اسناد ترخیص کالای در حال پذیرش از گمرکات جمهوری اسلامی ایران در مورد کالاهای وارداتی شامل موارد زیر:

۷-۱) برگ سبز گمرکی

۷-۲) گواهی بازرسی مبدا و مقصد

۷-۳) قبض انبار برای کالاهایی که از گمرکات ترخیص و به انبارهای داخلی حمل شده‌اند،

۸) تاییدیه مراجع ذی‌صلاح در خصوص کالاهایی که مشمول رعایت ضوابط خاص یا اخذ مجوزهای قانونی باشد،

۹) سایر اطلاعات مهم به تشخیص متقاضی یا درخواست هیات‌پذیرش.

تبصره: در خصوص کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری نمی‌باشند، متقاضیان باید گواهی کنترل کیفیت از آزمایشگاه‌های مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ارائه نمایند. در مواردی که ارائه این گواهی از سوی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ممکن نباشد، ارائه گواهی آزمایشگاه مورد تایید بورس الزامی است.

ماده ۹- در مورد کالاهای مشابه، مشاور پذیرش باید علاوه بر مدارک موضوع ماده ۸ این دستورالعمل، فرم تطابق کالا را به بورس ارائه ‌نماید.

بخش سوم: شرایط پذیرش و تداوم پذیرش کالا

ماده ۱۰- جهت پذیرش هر کالا باید حداقل شرایط زیر احراز گردد:

۱) متقاضی باید سابقه فعالیت قابل اتکا در بازار کالای مورد پذیرش داشته باشد و همچنین چشم‌انداز روشنی از تداوم فعالیت متقاضی وجود داشته باشد.

۲) میزان عرضه کالا توسط متقاضی به گونه‌ای باشد که امکان کشف عادلانه قیمت را در بورس فراهم آورد. در مورد کالای مشابه مجموع عرضه آن کالا و کالاهای مشابه در بورس ملاک است.

۳) کالا نباید مشمول محدودیت‌هایی از جمله محدودیت قیمت‌گذاری قانونی و انحصار در عرضه یا تقاضا باشد که مانع از کشف عادلانه قیمت کالا گردد.

ماده‌ ۱۱- هیات‌پذیرش در زمان پذیرش هر کالا، حداقل عرضه سالانه و حداقل درصد عرضه در بورس از کل تولید سالانه برای تولیدکنندگان و از کل واردات سالانه برای واردکنندگان را مشخص می‌کند.

تبصره: تغییر حداقل‌های موضوع این ماده به پیشنهاد بورس و تایید هیات‌پذیرش امکان‌پذیر است.

ماده ۱۲- عرضه‌کننده کالا در بورس، موظف است مقررات مربوطه از جمله الزامات این دستورالعمل و ضوابط مربوط در خصوص افشای اطلاعات عرضه کالا را رعایت نماید.

بخش چهارم: بررسی درخواست پذیرش کالا

ماده ۱۳- بورس حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از تاریخ ثبت درخواست، گزارش کارشناسی خود در خصوص شرایط پذیرش را به انضمام مستندات مربوط به هیات‌پذیرش ارسال می‌نماید.

چارچوب گزارش کارشناسی مزبور، به پیشنهاد بورس و تصویب هیات‌پذیرش تعیین می‌شود.

ماده ۱۴- هیات‌پذیرش حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از دریافت گزارش و مستندات مربوط از بورس، نظر کتبی خود را با ذکر دلایل مبنی بر تایید یا رد پذیرش کالا، از طریق بورس به متقاضی اعلام می‌کند.

در صورت رد درخواست، متقاضی می‌تواند مراتب اعتراض خود را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ تصمیم هیات‌پذیرش، به دبیرخانه سازمان اعلام کند. رای هیات‌مدیره سازمان در ‌خصوص بررسی مجدد موضوع یا تایید نظر هیات‌پذیرش، برای متقاضی، هیات‌پذیرش و بورس لازم‌الاجرا است.

ماده ۱۵- در صورتی که هیات‌مدیره سازمان اعتراض متقاضی را موجه تشخیص دهد، درخواست متقاضی باید در اولین جلسه هیات‌پذیرش مجددا طرح ‌گردد.

ماده ۱۶- در صورتی که درخواست متقاضی رد شود و به آن اعتراض نکند یا پس از اجرای رای تجدید‌نظر هیات‌مدیره سازمان در هیات‌پذیرش رد گردد، طرح مجدد درخواست متقاضی در هیات‌پذیرش حداقل پس از شش ماه و انجام مجدد کلیه مراحل و پرداخت حق پذیرش، امکان‌پذیر خواهد بود.

ماده ۱۷- درج نام کالای پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های بورس، منوط به احراز تمامی موارد تعیین شده توسط هیات‌پذیرش می‌باشد.

ماده ۱۸- در صورت عدم‌عرضه کالا در بورس ظرف مدت ۶ ماه از درج آن در فهرست نرخ‌های بورس، پذیرش آن در بورس لغو گردیده و پذیرش مجدد آن منوط به طی فرآیند پذیرش خواهد بود.