گروه بورس کالا- کتایون دارابی: با شروع هفته جدید، قیمت محصولات مسی در بورس کالا و بازار غیررسمی کاهش داشت.

به گفته فعالان اقتصادی بازار مس در حالت رکود قرار گرفته است؛ چرا که وضعیت خرید و فروش هم‌اکنون نابسامان است، اما در دو ماه گذشته قیمت محصولات مسی افزایش چشمگیری را در بورس کالا تجربه کرده است.
این در حالی است که نرخ خرید پایه محصولات مسی طی دو ماه گذشته ۳هزار تومان بوده است و هم‌اکنون محصولات مسی با نرخ ۵هزار تومان عرضه می‌شوند.
فعالان اقتصادی معتقدند عرضه زیاد و تقاضای کم در بورس کالا سبب شده است تا بازار محصولات مسی کاهش قیمت را در هفته گذشته تجربه کنند.
این در حالی است که برخی فعالان اقتصادی معتقدند بازار محصولات مسی دچار رکود شده است؛ چرا که ۵۰درصد خریداران این محصولات، خریداران واقعی نیستند و تنها به وسیله پروانه کسبی که دارند قادر به خرید از بورس کالا هستند.
این در حالی است که این خریداران تنها برای سود بیشتر از بورس کالا خرید می‌کنند و مصرف‌کنندگان واقعی این محصولات نیستند.
برخی از تاجران نیز وضعیت بازار مس را رضایت‌بخش ارزیابی نمی‌کنند و معتقدند مسائل حاشیه‌ای تاثیر بسزایی بر قیمت محصولات مسی گذاشته است و سبب شده تا بسیاری از کارخانه‌ها عرضه محصولات مسی را کاهش دهند.
این در حالی است که کارخانه‌های عرضه‌کننده مس در هفته گذشته باتوجه به کاهش تقاضا در بورس کالا عرضه‌های خود را تا مرز 600 تن کاهش داده‌اند؛ چرا که بسیاری از عرضه‌کننده‌ها معتقدند بازار مس رکود را تجربه می‌کند، اما برخی از کارخانه‌داران نیز مجبور هستند به خاطر پرداخت هزینه‌های کارخانه به عرضه محصولات مسی در بورس کالا ادامه دهند.
با این حال به گفته تاجران، خریداران این محصولات تنها برای استفاده از LC (خرید اعتباری) و برای استفاده از سود بیشتر، در این وضعیت از بورس کالا خریداری کنند. این در حالی است که فعالان اقتصادی به روزهای آینده امیدوار نیستند و معتقدند بازار محصولات مسی همچنان نابسامان خواهد بود.