رقابت برای خرید پلیمری‌ها شدت گرفت

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی روز گذشته در نبود BL۳ و ۰۰۳۵ برروی تابلو خرید، با رقابت در اکثر محصولات پلیمری روبه‌رو شد. در این روز همچنین زمان زیادی از تالار به چک کردن ۱۰ درصد خرید کارگزاری‌ها اختصاص یافت. طی دو هفته اخیر خرید از رینگ پتروشیمی و نظارت بر ۱۰ درصد خرید کلیه کارگزاری‌ها، حساسیت ویژه‌ای در بورس کالا ایجاد کرده است و بسیاری از فعالان بازار از این روند ابراز نگرانی می‌کنند. برخی از آگاهان بازار نظارت بر ۱۰ درصدهای خرید را در بورس کالا ضروری نمی‌دانند و معتقدند کنترل باید در انتهای تالار صورت گیرد و در صورت تخلف کارگزاری‌ها با آنها برخورد شود.

اگرچه تنها نکته مثبت نظارت بر ۱۰ درصدهای خرید حذف تقاضای کاذب از سیستم بورس کالاست، اما به گفته فعالان اقتصادی، می‌توان مرحله نظارت بر ۱۰ درصدهای خرید را به پایان معاملات انتقال داد و از اشتباهات موردی جلوگیری کرد؛ چرا که در هفته‌های گذشته نیز ۱۰ درصدهای خرید برخی از کارگزاری‌ها در انتهای تالار تایید شده بود، زمانی که دیگر رینگ پتروشیمی به پایان رسیده بود.

با این حال در روز گذشته نیز بار دیگر ناظر تالار در دو زمان جداگانه اقدام به چک کردن ۱۰ درصد خریدهای کارگزاری‌ها کرد و صریحا اعلام کرد که از این پس کلیه دستورات کارگزاری هایی را که ۱۰ درصد را برای بخشی از خرید خود واریز نکرده‌اند از سیستم حذف خواهد کرد. در این روز همچنین بسیاری از آگاهان بازار از کاهش عرضه بازرگانی پتروشیمی ابراز نگرانی کرده و علت افزایش نرخ‌ها در رقابت را این موضوع عنوان کردند.

البته عدم عرضه BL۳ و ۰۰۳۵ نیز در این روز سبب شد تا نرخ محصولات مشابه آنها رشد یابد. برخی از فعالان اقتصادی، بازار پتروشیمی‌ها را رو به رشد عنوان کرده و عدم عرضه این دو کالا را دو هفته پیش‌بینی می‌کنند.

رشد ۱۰۸ تومانی نرخ BL۴

در معاملات این روز عدم عرضه BL۳ و ۰۰۳۵ در رینگ پتروشیمی سبب شد تا نرخ BL۴ با رشد چشمگیری روبه‌رو شود. به گفته فعالان اقتصادی، در بازار نرخ BL۳ روز گذشته به دلیل عدم عرضه بازرگانی پتروشیمی با رشد ۱۵۰ تومانی مواجه شد. در این روز BL۴ در رقابت با نرخ یک هزار و ۳۱۲ تومان در بالاترین قیمت و با نرخ یک هزار و ۲۵۸ تومان در پایین‌ترین قیمت توسط کارگزاران خریداری شد. این کالا نسبت به هفته گذشته با رشد ۱۰۸ تومانی روبه‌رو شد. در این روز همچنین نرخ بوتادین استایرن ۰۱۵۰ پتروشیمی تبریز نیز با رشد ۲۶۰ تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد. این کالا با نرخ یک هزار و ۹۳۸ تومان و حجم ۵۰۰ تن خریداری شد. بسیاری از آگاهان بازار دلیل عمده افزایش نرخ محصولات پلیمری در رقابت را کاهش تناژ عرضه بازرگانی پتروشیمی در این هفته می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند در هفته آینده نیز بار دیگر بورس کالا بار دیگر شاهد کاهش تناژ محصولات پتروشیمی باشد.

رشد ۱۹ تومانی نرخ pvc در رقابت

در معاملات این روز نرخ pvc نیز با رشد در رقابت مواجه شد. پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با رشد ۱۹ تومانی نسبت به هفته گذشته با نرخ یک هزار و ۱۴۷ تومان خریداری شد. همچنین پلی وینیل کلراید ۷۰۵۴ نیز در این روز ۱۷تومان گران تر از هفته گذشته معامله شد. این کالا با نرخ یک هزار ۱۱۹ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.