گروه بورس کالا- تالار معاملات بورس کالایی در ادامه روند رو به رشد خود، در ۱۱ ماه سال‌جاری در حالی شاهد رشد ۲۱ و ۴۱ درصدی حجم و ارزش معاملات خود نسبت به مدت مشابه سال قبل بود که ارزش معاملات در این دوره به تنهایی از کل معاملات سال گذشته پیشی گرفت و به این ترتیب رکورد جدیدی در آمار معاملات بورس کالا به ثبت رسید. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، از ابتدای فروردین تا پایان بهمن‌ماه سال ۸۹ بیش از ۱۵ میلیون و ۶۶۹ هزار تن انواع کالاهای فلزی و معدنی، کشاورزی، نفتی و پتروشیمی در تالار بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که ارزشی بالغ بر ۱۱۳ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال پیدا کرد. این در حالی است که حجم و ارزش معاملات بورس کالای ایران در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۳ میلیون تن و بیش از ۸۰هزارمیلیارد ریال بود.

این گزارش حاکی است، بیشترین میزان رشد معاملات در سال جاری متعلق به محصولات کشاورزی بود که شاهد یک رشد ۱۱۱۳ درصدی در حجم و ۸۲۵ درصدی در ارزش معاملات بود. بر این اساس در ۱۱ ماه امسال بیش از یک میلیون و ۵۵۸ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال در تالار بورس کالای ایران توسط خریداران و فروشندگان داد و ستد شد.در رینگ محصولات فلزی و معدنی نیز حجم کل معاملات با ۲۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸ میلیون و ۸۶۹ هزار تن رسید. ضمن اینکه ارزش معاملات نیز با رسیدن به ۶۷ هزار میلیارد ریال افزایشی ۴۴ درصدی را شاهد بود.

اما از سوی دیگر معاملات فرآورده‌های نفتی در حالی با کاهش ۱۳ درصدی حجم معاملات مواجه شد که ارزش آن یک درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد. این گزارش می‌افزاید، در گروه محصولات پتروشیمی حجم معاملات به بیش از ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد. در عین حال حجم معاملات این گروه نیز با عبور از رقم ۲۲ هزار و ۶۸۲ میلیون ریال شاهد یک رشد ۳۴ درصدی نسبت به دوره قبل بود.

از سوی دیگر ارزش قراردادهای آتی بورس کالای ایران نیز از ابتدای فروردین امسال تا پایان بهمن ماه با ۲۶۱ درصد رشد به بیش از ۴ هزار و ۲۰۵ میلیارد ریال رسید. ضمن اینکه معاملات نقدی طلا نیز با عبور از مرز ۱۳۵ میلیارد ریال، ۴۲ درصد رشد را تجربه کرد.