گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: روز دوشنبه همزمان با آغاز به کار بازارهای بین‌المللی، اونس طلا افزایش قیمت گرفت. این افزایش، قیمت فلز زرد را به بالاترین میزان در نزدیک به دو هفته اخیر رساند. بنا به اعلام رویترز، علت صعود بهای طلا، انتشار اطلاعات ضعیف اقتصادی آمریکا بوده است. این در شرایطی است که اکثر پیش‌بینی‌ها از روند قیمت طلا در هفته جاری افزایشی است. در همین حال روز گذشته بر قیمت سکه و طلا در بازار تهران نیز افزوده شد. این در حالی است که بهای دلار که پس از افزایش شنبه گذشته (۱۲ مرداد)، روزهای آرامی را می‌گذراند، در روزهای ابتدایی هفته جاری، به دلیل تعطیلی شنبه و نیمه‌تعطیلی روز یکشنبه، ثبات قیمت را تجربه کرد و با همان قیمت پنج شنبه گذشته معامله شد؛ اما دیروز همزمان با صعود قیمت در بازارهای موازی، بر قیمت دلار بازار آزاد نیز افزوده شد.

بازار قراردادهای آتی سکه طلا که در آغاز هفته کاری خود افزایش محدود قیمت در تمام سررسیدها را به خود دیده بود، روز دوشنبه نیز به همین روند ادامه داد. این در حالی بود که روز گذشته تابلوی معاملات آتی میزبان سررسید آذرماه بود که چند روز زودتر از موعد همیشگی وارد بازار آتی شده است. روز گذشته تنها سررسیدی که در کنار افزایش کمتر از یک درصدی قیمت‌ها، کاهش قیمت را هم تجربه کرد، همین سررسید آذرماه بود. (سررسید آبان‌ماه همچون روز یکشنبه، توانست بیشترین افزایش قیمت را بگیرد). در این روز همچنین حجم و ارزش معاملات سکه سررسید آبان‌ماه، همچنان بیشترین میزان در بین تمام سررسیدها را به خود اختصاص داد. روزهای پیش رو تا خروج سکه مردادماه از بازار، فرصت مناسبی برای تغییر موقعیت معامله‌گران و سرمایه‌گذاری در سررسیدهای دورتر است.

این روزها در کنار آرامش نسبی بازارهای پولی که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و به دلیل امیدواری به روزهای آینده در بین فعالان اقتصادی شکل گرفته است، بانک‌ها همچنان به دنبال جذب سرمایه‌های سرگردان بازارها هستند که به دنبال افت قیمت‌ها، در یکی دو ماه اخیر آزاد شد، اما نرخ سود بانکی که در سال‌های ابتدایی دولت نهم به صورت دستوری کاهش پیدا کرد، تا پایان کار دولت دهم همچنان پایین است.

در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم تغییر کند تا میل به سپرده‌گذاری در میان مردم کاهش نیابد، اما در روزهای اخیر که وزیر پیشنهادی اقتصادی دولت یازدهم، سخن از کاهش نرخ تورم به جای کاستن از نرخ سود سپرده‌ها می‌زند، برخی بر این باورند که احتمال تغییراتی در نرخ سود سپرده‌های بانکی وجود دارد. به هر روی باید دید سیاست‌های پولی دولت جدید از جمله تصمیم‌گیری‌ها در مورد افزایش یا ثبات نرخ سود سپرده‌های بانکی، چه تاثیری بر بازار طلا و سکه خواهد داشت.

سررسید تازه وارد، خلاف جهت بازار حرکت کرد