گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: مدیر عامل فولاد هرمزگان درخصوص عرضه‌های فولاد هرمزگان در رینگ فولاد شرکت بورس کالای ایران گفت: عرضه اولیه این شرکت ۱۰ هزار تن تختال است، اما این میزان بنا به درخواست مشتریان تا ۳۰ هزار تن دیگر نیز قابلیت افزایش عرضه دارد. وی با اشاره به اینکه فولاد هرمزگان محدودیتی در میزان عرضه در بورس کالا ندارد، خاطرنشان کرد: براساس قواعد تعریف شده در شرکت بورس کالای ایران، پس از عرضه اولیه در رینگ فولاد، تا ۲۴ ساعت بعد در مچینگ برای مشتریانی که در زمان عرضه اولیه حضور ندارند، فرصت لازم برای مذاکره و خرید فراهم می‌شود.

آقاجانی گفت: ۳۰ هزار تن تختال در عرضه اولیه ارائه نمی‌شود، اما فولاد هرمزگان آمادگی فروش و عرضه تختال تا این میزان را در مچینگ دارد. وی با اشاره به اینکه این شرکت علاوه بر تختال، محصولات ویژه‌ای تولید می‌کند، تصریح کرد: خط تولید ما جدید و براساس تکنولوژی روز است و محصولات فولاد هرمزگان از ناخالصی برخوردار نیست.

مدیر فولاد هرمزگان درخصوص کیفیت محصولات این شرکت خاطرنشان کرد: محصولات ما ا ز نظر کیفی تفاوتی با محصولات فولاد خوزستان ندارد، از این رو عرضه تولیدات خوزستان در بورس کالای ایران به نرخ بیشتر در زمان رقابت به علت هزینه حمل و نقل است. به گفته وی، تنها وجه تمایز عرضه‌های فولاد هرمزگان نسبت به خوزستان در بورس کالای ایران در هزینه حمل‌و‌نقل است و این دلیل که خریداران تختال فولاد خوزستان عمدتا بومی هستند از هزینه یاد‌شده اغلب معافند، اما در نرخ پایه این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارند.

آقاجانی با بیان اینکه اغلب مشتریان فولاد هرمزگان کارخانه‌های نوردی هستند، افزود: از این رو رقابت ایجاد شده برای تختال خوزستان به دلیل مشتریان بومی و خوزستانی است و رقابت ایجاد شده کاملا برنامه‌ریزی شده بوده و تنها ناشی از عدم هزینه حمل‌و‌نقل برای آنها است. به گفته وی، هم‌اکنون هرمزگان با تولید ۱۰ درصد فولاد، قطب سوم فولاد در کشور است که دسترسی به آب‌های آزاد، مجتمع بندری شهید رجایی، حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ریلی برای صادرات محصولات تولیدی و نزدیکی به مخازن گاز عسلویه این قطب را شکوفاتر می‌کند.

مدیر‌عامل فولاد هرمزگان افزود: از شمش‌های فولادی تولید‌شده در این استان در صنایع کشتی‌سازی و ساخت مخازن و خطوط نفت و گاز استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت فولاد هرمزگان، برای یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن‌‌آهن اسفنجی و یک و نیم میلیون تختال است‌.

آقاجانی تاکید کرد: مجتمع فولاد هرمزگان دومین طرح بزرگ فولادی کشور است که در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید و اکنون در مسیر افزایش ظرفیت‌ها گام بر می‌دارد. این کارخانه به‌عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه فولادی کشور ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن تختال و یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی را در سال دارد.

مدیرعامل مجتمع فولاد هرمزگان با بیان این مطلب گفت: توانایی تولید تختال‌های فولاد با عرض ۲ متر برای نخستین بار در کشور، سرعت بالای خط ریخته‌گری تا ۱۶۰ سانتی‌متر در دقیقه و استفاده از آخرین فناوری در کنترل آلودگی از ویژگی‌های این مجتمع است.

مرتضی آقاجانی افزود: پارسال یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۱۱ تن آهن اسفنجی و ۵۸۵ هزار و ۶۷ تن تختال در این کارخانه تولید شد.

به گفته وی، در سال جاری برای تحقق شعار سال، تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تختال سرلوحه برنامه‌ها است.

مدیر‌عامل فولاد هرمزگان تصریح کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه، ظرفیت تولید این مجتمع به ۳ میلیون تن می‌رسد که ۳ هزار شغل مستقیم و۱۰ هزار شغل غیرمستقیم را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال سال دستیابی به ظرفیت‌ها است، خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت تولید، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید و بومی‌سازی قطعات از مهم‌ترین شاخصه‌های دستیابی به این مهم است.

آقاجانی گفت: برای رسیدن به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تختال در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، برنامه‌ریزی شده است.

وی همچنین در پایان افزود: پیشرفت هر‌چه بیشتر فولاد هرمزگان باعث تقویت صنعت استان به ویژه کشتی‌سازی می‌شود، اما این صنایع بزرگ برای ارتقای ظرفیت خود با مشکلاتی از جمله نبود نیروگاه برق در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس مواجهند.