گروه بورس کالا- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارائه آمارهای سالانه بازار سرمایه کشور از افزایش ۳ میلیون تنی عرضه محصولات در بورس کالا در سال ۹۲ نسبت به سال ماقبل آن خبر داد. به گفته دکتر علی صالح‌آبادی، حجم معاملات در بورس کالای ایران در سال ۹۲، بالغ بر ۲۴ میلیون تن بود که نسبت به سال ۹۱، سه میلیون تن افزایش عرضه را شاهد بوده‌ایم. به گفته وی در عین حال، ارزش معاملات در این بورس ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۱، ۳۵ درصد افزایش را نشان داده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در عین حال با اشاره به اینکه در بخش معاملات سکه در بورس کالای ایران طی سال ۹۲، حجم معاملات حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده، ابراز کرد: این در حالی است که ارزش معاملات سکه در سال ۹۱ معادل ۳۶ هزار میلیارد تومان بود که نشان از کاهش ۴۳ درصدی این معاملات دارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت سکه در بازار در فاصله یک سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و این موضوع در بازار آتی نیز تجربه شده است. این در حالی است که کاهش مشارکت فعالان بازار سکه آتی و افت شدید حجم معاملات در این بازار دلیل دیگری است که بر نزول ارزش معاملات سکه در سال ۹۲ اثر مستقیمی بر جای نهاده است.

در این بین صالح‌آبادی افزود: این کاهش در ارزش معاملات آتی سکه نشان از ثبات این بازار دارد و نکته مثبتی به شمار می‌رود، زیرا سرمایه‌گذاران در بازار آتی سکه خود را در مقابل نوسانات شدید پوشش می‌دهند که ثبات در این بازار موجب کاهش این معاملات می‌شود.

در این میان به گزارش بورس کالا نوروز سال جاری در مقایسه با سال ۹۲ از رشد ارزش قابل توجهی برخوردار بود. بر این اساس در پی معامله افزون بر ۶۹ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال در ایام نوروز در بورس کالای ایران، حجم و ارزش معاملات این بورس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب از رشد ۵۹ و ۶۲ درصدی برخوردار شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: در سال ۹۲، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس انرژی معامله انجام شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» دیروز نیز در بورس انرژی نفت خام عرضه شد که ۲ هزار و ۹۸۰ بشکه از آن در بهای ۳۰۶ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.