گروه بورس کالا- سحر نمایشی: التهاب به وجود آمده از افزایش نرخ حامل‌های انرژی به اندازه‌ای تولیدکنندگان فلزات پایه را نگران کرده که گویا این طیف از هم‌اکنون به فکر کاهش سطح تولید برای پوشش دادن هزینه‌های خود افتاده‌اند. البته سیاست دولت بر این است که تولید پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها لطمه نخورد، اما به رغم اینکه همین سیاست در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها نیز مدنظر قرار گرفته بود، اما در اجرا شاهد عدم حمایت‌های کارآ از صنایع تولیدی کشور بودیم.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، زمانی که صحبت از تغییر قیمت‌ها می‌‌شود این‌طور نیست که به‌طور دلخواه هر تولیدکننده یا فروشنده‌ای مجاز به افزایش بی‌رویه نرخ محصولات در بازار باشد، بلکه تولیدکنندگان تا حد معینی و براساس هزینه‌های تولید اجازه افزایش نرخ را دارند، اما در صورتی که حمایت‌های دولتی از بخش تولید نشود، تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. وی گفت: دو جنبه متفاوت قیمتی برای این محصولات در نظر گرفته می‌شود، یکی قیمت نسبی کالا است که به ارزش آن بستگی دارد و دیگری سطح عمومی قیمت‌ها است که بیانگر تورم در اقتصاد است. این فعال آگاه افزود: در قیمت نسبی محصولات به‌طور مثال اختلاف قیمت بین نیکل و مس به دلیل تفاوت ارزش آنها است، اما افزایش سطح عمومی نرخ محصولات، عامل موثری است که بر روند قیمتی این محصولات تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من حتی اگر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز به اجرا درآید، در بازار داخلی با افزایش چشمگیر قیمت‌ها رو‌به‌رو نخواهیم بود و در نهایت این رشد با توجه به کنترل تورم در کشور حدود ۱ یا ۲ درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: تولید فلزات پایه به برق و گاز زیادی نیاز دارد، به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی ممکن است با افزایش قیمت حامل‌های انرژی با مشکلاتی رو به رو شوند اما امیدواریم این موضوع بر روند تولید تاثیر منفی نگذارد؛ چرا‌که این طرح ملی باید اجرایی شود، ولی در مسیری حرکت کند که به صنایع لطمه‌ای نخورد.

این کارشناس افزود: البته با توجه به گذشته تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر قیمت‌ها کمتر از سایر عوامل از قبیل (نرخ ارز، نرخ فلزات جهانی و...) بوده، زیرا بعد از اجرای فاز اول هدفمندی، تنها در ماه‌های اول به خاطر رشد هزینه‌های حمل‌ونقل و... تا حدودی شاخص قیمت تغییر کرد، اما بعد از آن قیمت‌ها به روند طبیعی خود برگشتند.

وی گفت: از آنجا که تولیدکنندگان، هر سری دو بار هزینه حمل پرداخت می‌کنند (یک بار برای حمل مواد اولیه به کارخانه و بار دیگر برای انتقال محصولات تولیدی خود به بازارهای فروش)، در نتیجه طبیعی است این مورد بر افزایش قیمت‌ها در فاز جدید نیز اثرگذار باشد. به‌طور مثال اگر قبل از هدفمندی نرخ حمل هر بار ۲۰ هزار تومان است، اما بعد از اجرای این طرح قیمت حمل‌ونقل بار تقریبا دو برابر خواهد شد.

این در حالی است که یکی دیگر از فعالان آگاه معتقد است، رکود معاملاتی به وجود آمده در بازار این محصولات به هیچ‌وجه خوشایند نیست، دیگر زمانی نیست بنشینیم و منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم. اکنون اگر بتوانیم با شرایط فعلی اقتصادی قیمت را ثابت نگه داریم کار بزرگی انجام داده‌ایم، چرا که هزینه‌های تولید بعد از اجرای فاز دوم به‌خصوص در مورد هزینه‌های انرژی به شدت بالا خواهد رفت؛ به ویژه اینکه علاوه‌بر هزینه‌های تولید، با هزینه‌های بالایی برای استخراج مواد خام رو‌به‌رو هستیم. از طرفی با افزایش حامل‌های انرژی به‌طور حتم قیمت مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت، در نتیجه با تمام این شرایط نمی‌توان توقع زیادی از تولیدکننده داشت. همچنین در این خصوص، فاز جدید قانون هدفمند سازی یارانه‌ها در رفتار معامله‌گران رینگ فلزات بورس کالا نیز تاثیر بسزایی خواهد گذاشت، مضاف بر اینکه بحث‌هایی مانند افزایش نرخ تعرفه‌ها که گاهی از سوی مسوولان مطرح می‌شود هم تا حدودی بر معاملات رینگ فلزات تاثیر می‌گذارد.

در بازار فلزات پایه چه گذشت؟

معاملات فلزات پایه روز گذشته در بازار آزاد نسبت به پنج‌شنبه گذشته با روند صعودی قیمت مواجه شد. به گفته فعالان بازار، میزان تقاضا در این روز افزایش‌ یافته و پیش‌بینی‌شده است که در معاملات روز یکشنبه بورس کالا شاهد رشد قیمت مس خواهیم بود.

بازار فلزات پایه متاثر از فاز دوم هدفمندی