طی دو روز گذشته شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلا بودیم با این حال قیمت‌های این بازار هم‌چنان زیر میانگین ۳۰ و ۵۰ روزه قرار دارد. قیمت‌های تسویه روز یکشنبه حدود ۳/۰ درصد افزایش داشت. دیروز نیز تا حدود ساعت ۱۵:۰۰ میانگین قیمت‌های معاملاتی در سررسید دی ماه و اسفند‌ماه به ترتیب ۳/۰ و ۴/۰ درصد افزایش یافت. بازار این روزها به خریدارانی که در کف قیمت وارد معامله شدند یا با سقوط قیمت در هفته گذشته متحمل ضرر شدند، لبخند می‌زند. افزایش نرخ غیر‌رسمی دلار در حدود ۲۰ تومان، عامل اصلی افزایش قیمت‌های آتی طی دو روز اخیر است. قیمت معاملات نقدی سکه طلا نیز نسبت به روز شنبه بیش از ۴هزار تومان افزایش داشته است با این وجود نوسانات بازار دلار چشمگیر نبوده و در روزهای اخیر حرکت هیجانی نداشته است.آرام گرفتن بازار دلار یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش حجم معاملات بازار آتی در هفته‌های اخیر است به خصوص در روزهای شنبه و یکشنبه که بازار جهانی طلا تعطیل است. با شروع به کار بازارهای جهانی و حرکت بازار دلار، حجم معاملات در روز دوشنبه نسبت به دو روز اول هفته افزایش یافت.تا ساعت ۱۵:۰۰ روز دوشنبه، اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده در دو سررسید آخر به حدود ۵ هزار تومان رسید در حالی‌که نوسان قیمت جهانی طلا طی این مدت حدود ۳ دلار بود.

روز شنبه شاهد کف جدید قیمتی در سررسیدهای آتی بودیم که باعث ترغیب خریداران برای ورود به بازار شد.با این وجود ریزش شدید قیمت جهانی طلا باعث شده خریداران تمایلی برای حضور قوی در بازار آتی نداشته باشند. در کف قیمت ریسک خرید نسبت به فروش کمتر است و به لحاظ منطقی موقعیت مناسبی برای فروش نیست،یعنی فروشندگان به سود مناسبی رسیده و از بازار خارج می‌شوند و همین‌طور خریداران موقعیت را مناسب یافته و وارد بازار می‌شوند، بنابراین انتظار می‌رفت که قیمت‌ها تا حدی کاهش قبل را جبران کند. حرکت قیمت جهانی طلا از مهم‌ترین‌ فاکتورهای موثر در تصمیمات فعالان بازار آتی است.

با توجه به کم‌خبر بودن تقویم اقتصادی هفته، نوسان چندانی برای بازار جهانی پیش‌بینی نمی‌شود. شاخص تراز تجاری آمریکا که ساعت ۱۷:۰۰روز چهارشنبه اعلام می‌شود تنها امید معامله‌گران برای نوسان‌گیری در بازار این هفته است.

از دیگر اخبار بازار آتی روز گذشته، راه‌اندازی قرارداد آتی سررسید شهریور ماه زیر سبز بود. با‌وجود فعال بودن انواع معاملات مشتقه در بازار سنتی زیره سبز و آشنایی افراد فعال در این حوزه به قراردادهای آتی، متاسفانه تا‌کنون قراردادهای آتی زیره سبز بورس کالای ایران چندان مورد استقبال این دسته از افراد قرار نگرفته و حجم معاملات و تعداد مشتریان فعال در این بازار انگشت شمار است.