حدیث موسوی: روز گذشته در پایان معاملات هفتگی فولاد در بازارهای رسمی و غیررسمی، بهای اغلب مصنوعات فولادی مورد مبادله، اندکی کاهش یافت، هرچند در بازار تهران پس از ریزشی که قیمت‌ها در روز سه‌شنبه تجربه کرده بود روزی بی‌نوسان برای فولادهای ساختمانی رقم خورد. به نظر می‌رسد افت قیمت محصولات میانی و نهایی فولادی در اکثر بازارهای فولاد کشور که روز چهارشنبه و پس از چند روز ثبات رخ داد، به دلیل رقابت میان برخی تولیدکننده‌ها و تجار برای فروش محصول ولو با نرخی کمتر از بهای خرید بوده است، از این رو باید گفت مقاومت برخی عوامل بازار در برابر افت قیمت‌ها که در بیش از ۱۰ روز گذشته تداوم داشت شکسته شده است و محصولات فولادی صرفا در مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین قیمت می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم رکودی که در بازار فولاد وجود دارد، اما روند دادوستد و قیمت‌ فولادهای صنعتی مانند ورق و پروفیل به نسبت بهتر از فولادهای ساختمانی نظیر میلگرد و تیرآهن است. به بیان دیگر، افزایش میزان مصارف صنعتی ورق در صنعت خودرو، لوازم خانگی و... شرایط به نسبت بهتری را برای معامله این محصول و جلوگیری از افت بیشتر قیمت آن پدید آورده، در حالی که رکود ساخت و ساز مسکن و پروژه‌های عمرانی چاره‌ای به جز کاهش متوالی قیمت‌ها برای به خصوص محصول میلگرد باقی نگذاشته است. به همین دلیل فعالان بازار می‌گویند در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار بهبود و تحرک خاصی در بازار فولاد به خصوص برای انواع ساختمانی آن حتی پس از مصوبه اخیر سازمان توسعه و تجارت ایران -مبنی بر عدم تخصیص ارز اتاق مبادلات به واردات محصولات فولادی و شمش- داشت، مگر بهبود یا اصلاح قیمت کلاف ۵/۶ وارداتی که هم‌اکنون در بازار حدود ۱۸۴۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد، اما امکان افزایش قیمت تا ۲۲۰۰ تومان را نیز پس از آشکار شدن اثر واقعی این مصوبه بر بهای این محصول دارد.

به هر طریق چهره واقعی این روزهای بازار فولاد، کاهش بیش از پیش استعلام قیمت‌ها از جانب خریداران و در نتیجه تشدید ضعف معاملات و در پی آن قیمت محصولات فولادی است؛ امری که در صورت تداوم آن در روزها و هفته‌های جاری باید نسبت به عواقب آن برای واحدهای تولیدی که این روزها خود با مشکلات بیشمار نقدینگی دست به گریبانند، هشدار داد.

از سوی دیگر روز گذشته در بورس کالا نیز پس از مدت‌ها فولاد خراسان در معاملات تالار صنعتی شرکت کرد. چهارشنبه این شرکت سبد میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۱۴ تا ۲۸ را با قیمت ۱۶۸۰ تومان در قالب یک معامله نقدی در حجم ۲۰۰۰ تن به تابلو آورد که تقاضایی نداشت. به این ترتیب هفته جاری برای فولادی‌ها در حالی به پایان رسید که حجم عرضه و معامله محصولات فولادی مانند هفته‌های گذشته با روند کاهشی همراه بود.