مصطفی محمدباقری مدیر واحد کالایی و انرژی کارگزاری بانک کشاورزی ایران به عنوان چهارمین کشور تولیدکننده سرب و روی در آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند است که با دارا بودن ذخایرعظیم سرب و روی دارای پتانسیل بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری و همچنین جذب سرمایه‌گذار در این بخش است همچنین از نظر تولید شمش روی جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم را در آسیا دارا ست. در حال حاضر بیش از ۹ درصد ذخایر خاک سرب و روی دنیا در ایران شناسایی شده، اما آنچه در کشور تولید و صادر می‌شود حتی به یک درصد نسبت‌های جهانی نیز نمی‌رسد. طبق گفته متولیان و دست‌اندرکاران این صنعت در سال‌های اخیر به دلیل عدم جذب سرمایه‌گذار اقدامات قابل توجه و مهمی در این بخش صورت نگرفته و به دلیل مشکلات پیش رو از تمام ظرفیت‌های معدنی استفاده نشده است.

گرچه تحریم‌ها طی این سال‌ها در این بخش نسبت به سایر بخش‌ها تاثیر کمتری داشته است اما بی‌تاثیر نبوده و اثراتی را در بازار محصولات معدنی از جمله سرب و روی داشته است و پر هزینه کردن استفاده از فناوری‌های جدید و همچنین تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا در بهره‌برداری از معادن را برای این بخش ایجاد کرده است؛ چرا که استفاده از تکنولوژی روز دنیا و فناوری‌های نوین در زمینه استخراج و اکتشاف معادن تا حدود زیادی می‌تواند موجبات مرتفع کردن مشکلات این بخش را فراهم کرده و باعث تسریع در بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام و افزایش تولید و درنهایت رونق بخشی به بازار آن را فراهم کند.

از این رو برداشته شدن تحریم‌ها در آینده فرصت بسیار مناسبی را ایجاد خواهد کرد تا در جذب سرمایه‌گذار خارجی و استفاده از فناوری‌های نوین و روز دنیا و استفاده از تمام ظرفیت‌های تولیدی در کشور شاهد افزایش تولید و درنهایت رونق صادرات و بازار این محصولات خواهیم بود. از جمله عوامل تاثیرگذار در بازار این محصولات تحریم‌های بانکی بوده است که مشکلات نقل و انتقال و جابه‌جایی پول را ایجاد کرده است و باعث شده از تمام ظرفیت‌های تولیدی استفاده نشود که به نظر می‌رسد با برداشته شدن تحریم‌ها و گسترش روابط تجاری باسایر کشورهای دنیا بستر جدیدی برای فعالیت‌های معدنی فراهم خواهد شد و فصل جدیدی را در بازار آنها رقم خواهد زد.

در این زمینه بورس کالای ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق از موقعیتی که پیش خواهد آمد زمینه را برای حضور تمامی تجار و بازرگانان و همچنین فعالان این بخش فراهم کرده و بستر مناسبی را برای بازرگانان داخلی و خارجی فراهم کند.

بورس کالای ایران به عنوان بازاری منسجم و سازمان‌یافته نقش مهمی در تسهیل و سامان‌دهی بازار محصولات معدنی خواهد داشت و تولیدکنندگان این بخش می‌توانند با استفاده از مکانیزم معاملات سلف در تامین نقدینگی خود و همچنین با استفاده از مکانیزم معاملات آتی در پوشش ریسک حضوری فعال در این بازار را تجربه کنند.