سحر نمایشی: تغییر جهت ناگهانی قیمت مس در بورس کالای ایران و بازار آزاد بعد از چند هفته متوالی روند نزولی، تاثیری بر تقاضای معامله‌گران نداشت. درست است که بر اساس گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه انتظار می‌رفت قیمت‌ها در بازار داخلی به دلیل انتشار اخبار مثبت از مذاکرات و کاهش نرخ ارز تغییر زیادی را تجربه نکند، اما افزایش میانگین هفتگی قیمت فلزات پایه جهانی و نرخ ارز موجب شد تا قیمت‌ها در این روز روند صعودی در پیش بگیرند.

از طرفی کاهش تقاضای مس در بازار داخلی طی هفته‌های اخیر موجب رکود بیشتر مبادلات در بازار آزاد شده است. البته در بورس کالا نیز میزان تقاضا به شدت کاهش‌یافته و به عقیده فعالان بازار مهم‌ترین عامل کمبود نقدینگی و کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌ها است. این عوامل در شرایطی است که نرخ ارز بعد از مدت‌ها ثبات از ابتدای هفته جاری به دلیل انتشار اخباری مبنی بر مذاکرات هسته‌ای با نوسان قیمت رو‌به‌رو شده است. البته در اوایل هفته اخیر قیمت‌ها مجدد نزولی شد اما در اواخر هفته با تاثیر از اخبار اقتصادی با روند صعودی مواجه شدند. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل کاهش تقاضا در بورس کالا نیز همین بوده است، چرا که معامله‌گران معتقدند احتمال نوسان بیشتر قیمت فلزات پایه با توجه به نوسان‌های موجود در بازارهای جهانی وجود دارد. درست است که رکود در تمامی صنایع دیده می‌شود اما در صنایع مسی موجب ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان شده به‌طوری که حتی برخی از آنها با توجه به کمبود شدید مواد اولیه با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند.


به این ترتیب در معاملات روز گذشته بورس کالای ایران، شرکت صنایع ملی مس ایران با ۳۵۰۰ تن مس مفتول در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت. این شرکت همچنین ۴ هزار تن مس کاتد را روی تابلوی عرضه برد. شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان هم با ۲۷۰ تن مس مفتول در تالار معاملات حاضر شد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۲۰ هزار تن انواع مس کم‌عیار، ۱۰۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گران‌بها اشاره کرد. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۸ هزار و ۵۵۵ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۳۶۵ تومانی را تجربه کرده است.


کل عرضه برای این محصول چهار هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 540 تن بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه 19 هزار و 265 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، رشد 374 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3 هزار و 500 تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 320 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 19 هزار و 320 تومان در هر کیلو عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش 374 تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با میزان تقاضا برابر بوده است. از طرفی این فلز در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت 21 هزار و 300 تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به‌روز شنبه افزایش 400 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.