گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شگفت‌انگیز ظاهر شد و با 2هزار و 142واحد رشد معادل 11/ 3 درصد توانست در یک قدمی کانال 71 هزار واحدی قرار بگیرد. در بازار دیروز در حالی اکثر صنایع با روند مثبت و رو به رشد مواجه شدند که شرکت‌های خودرویی به دلیل انعقاد قراردادهای جدید با شرکت‌های بزرگ جهان از بیشترین اقبال و توجه برخوردار شدند و صف‌های میلیونی خرید را مشاهده کردند؛ به‌طوری که شرکت‌های سایپا دیزل و همچنین توسعه معادن و فلزات رکورددار صف‌های خرید میلیونی شدند و با برخورداری از 100 میلیون صف خرید جلودار سایر شرکت‌ها شدند؛ علاوه بر این دو شرکت، شرکت‌های پارس خودرو، زامیاد و دارویی تامین نیز از صف‌های خرید قابل توجهی برخوردار شدند. در همین حال دیروز نماد سایپا بعد از شفاف‌سازی بازگشایی شد و به‌رغم بروز برخی مشکلات نرم‌افزاری به صف بیش از 800 میلیون سهمی منجر شد. دیروز پیش از بازگشایی نماد سایپا شایعاتی در بازار در مورد برنامه کلی این شرکت برای خروج از زیان در بازار منتشر شد.

براساس این برنامه سایپا قصد واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه خود را نظیر سایپا کاشان، طیف سایپا و خطوط تولید تندر۹۰ مگا موتور به پارس خودرو دارد تا علاوه بر شناسایی سود زمینه خروج پارس خودرو از مفاد ماده ۱۴۱را پدید آورد.در بازار دیروز برخی از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو نیز برنامه خود برای افزایش سرمایه را اعلام کردند. شرکت سایپا دیزل براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که قصد دارد سرمایه خود را از مبلغ ۲۱۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۹۶۳۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش دهد. در این راستا این شرکت موافقت سهامدار عمده(شرکت سایپا) را نیز جلب کرده است. شرکت ایران خودرو دیزل براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که تولید و فروش سه ماهه آخر سال شرکت‌های خودروساز قابل مقایسه با ماه‌های دیگر سال نیست، چنانچه این شرکت تا پایان بهمن ماه با بررسی‌های دقیق تر تعدیل با اهمیتی درEPS اعلام شده مشاهده کرد، مراتب تعدیل سریعا به بازار سرمایه اطلاع‌رسانی خواهد شد.در گروه بانکی دیروز بانک‌های تجارت و صادرات تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، این تفاهم‌نامه به منظور مشارکت در تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ و ارائه خدمات مشترک به مشتریان منعقد و به امضای مدیران عامل دو بانک رسید.

در گروه فلزی دیروز ذوب‌آهن اصفهان با تکرار زیان خود به صف فروش رفت. ذوب‌آهن اصفهان که در عملکرد ۶ ماهه با اعلام زیان ۷۴۲ ریالی به جای سود ۸۶ ریالی همه را متحیر کرده بود در عملکرد ۹ ماهه نیز به این زیان ادامه داد و دلایل آن را اعلام کرد. «ذوب» در این باره توضیح داده است: فروش 9 ماهه سال 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 31 درصد کاهش داشته که ناشی از 9 درصد کاهش در مقدار فروش و 30 درصد کاهش در مبلغ فروش است. به‌طوری‌که نرخ متوسط فروش در 9 ماهه معادل 13 هزار و 734 ریال برای هر کیلوگرم بوده در حالی که میانگین در مدت مشابه سال قبل 16 هزار و 252 ریال بر هر کیلوگرم بوده است. افزایش سایر درآمدها (هزینه های) عملیاتی به دلیل زیان ناشی از تسعیر تسهیلات ارزی دریافتی طرح توازن و تسهیلات بانک توسعه صادرات از نرخ مبادله‌ای به نرخ آزاد ارز است. در این گروه فولاد کاوه جنوب کیش که از سال گذشته در بورس پذیرفته و در صف عرضه اولیه است، برنامه افزایش 6/ 16 درصدی در پیش گرفته است. در گروه کانی غیر‌فلزی شایعه افزایش سرمایه سنگین شیشه قزوین بعد از مدت‌ها تایید شد و این شرکت اخراجی از بورس و حاضر در پایه فرابورس برنامه افزایش سرمایه ۱۶۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اعلام کرد.

شرکت شیشه قزوین که از مهر ۹۱ به دلیل وضعیت نامناسب مالی و زیان انباشته و... از بورس اخراج و بعد از مدتی به بازار پایه فرابورس منتقل شده بود، در تدارک افزایش سرمایه سنگینی برآمده که از ماه‌ها قبل شایعه آن مطرح شده بود. براساس این گزارش، هیات مدیره «کقزوی» طبق مصوبه اول بهمن اعلام کرده‌اند گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۱۶۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای حسابرس ارسال شده تا در صورت تایید و صدور مجوز، سرمایه ۴/ ۸ میلیارد تومانی کنونی به ۸/ ۱۴۲ میلیارد تومان برسد. هدف از این تامین اصلاح ساختار مالی و خروج از ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت اعلام شده است.