گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار پس از دو روز افت نسبتا شدید قیمت‌ها، دیروز شاهد رشد محدود شاخص کل بود.در بازار دیروز شاخص کل به مدد معاملات دو نماد همراه و مخابرات در ساعات ابتدایی معاملات مثبت شد و در نهایت توانست رشد۶۱ واحدی را ثبت کند.در بازار دیروز معامله‌گران در شروع معاملات شاهد صف فروش در نماد زامیاد بودند. نماد زامیاد که به همراه سایپا شاهد قابل معامله شدن سهام جدید شرکت هستند، دیروز با عرضه سنگین سهامداران مواجه شد تا بازار در گروه خودرویی با صف فروش نمادهای عمده مواجه شود. در این میان با قابل معامله شدن اوراق افزایش سرمایه سایپا بازار در انتظار سیاست سهامداران عمده این شرکت برای جمع‌آوری مازاد اوراق موجود در بازار خواهد بود. در همین حال دیروز بازار با شایعات متعددی در مورد سایپا نیز مواجه بود. احتمالا تعدیل سود به میزانی که موجب گشایش دامنه نوسان شود موجب شده است تا بازار در انتظار گزارش سایپا باشد.

در بازار دیروز در کنار بحث خودرویی‌ها در تحولات مهم مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای کاری خود شاهد تصویب برخی طرح‌های اقتصادی بود. در مهم‌ترین مساله دیروز نمایندگان مجلس به بررسی سریع طرح اصلاح بانکداری بدون ربا رای دادند. همچنین در مصوبه‌ای مهم برای مدیران که توسط نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون تجارت اتخاذ شد، عضویت در هیات مدیره بیش از یک شرکت ممنوع خواهد بود. طبق مصوبه دیروز مجلس که با ۱۳۵ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۷ رای ممتنع تصمیم‌گیری شد، تبصره ۲ ماده ۲۴۱ لایحه قانونی قسمتی از قانون تجارت اصلاح شد.

بر اساس این مصوبه، هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است، به سمت مدیرعامل یا عضو هیات مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت، به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.در گروه غذایی دیروز بازار شاهد اعلام توقف صادرات محدود محصولات لبنی به روسیه بود.

در این زمینه با توجه به اعمال تعرفه ۲۵ درصدی گمرک برای صادرات محصولات لبنی، هزینه‌های عمده و خرده‌فروشی حداقل ۲۵ درصدی و هزینه حمل ۱۰ درصدی در مجموع شرکت‌های صادر‌کننده محصولات لبنی ناچار به پرداخت هزینه ۶۰ درصدی برای انجام این امر هستند که با توجه به قیمت فروش محصولات در بازارهای هدف صادراتی در کشور روسیه در محدوده ۹۳ سنت، صادرات محصولات به این کشور مقرون به‌صرفه نیست.در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری آذربایجان در شفاف‌سازی از نبود رخداد مهمی در این شرکت خبر داد.سرمایه‌گذاری آذربایجان با خروج بانک سرمایه از ترکیب سهامداران این شرکت شاهد رشد قیمتی بوده است. در نماد مخابرات دیروز کمیسیون تنظیم مقررات در مصوبه‌ای فرآیند شکستن انحصار کابل مسی این شرکت را شروع کرد.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۳۰ مورخ ۹ اسفند ۹۴ به منظور اجرایی شدن ماده ۲ الحاقیه موافقت‌نامه پروانه شرکت مخابرات ایران، پیشنهاد سازمان درخصوص «مقررات ارائه و استفاده از امکانات پایه‌ای شرکت مخابرات ایران» را تصویب کرد. این مقررات از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا است.

در این مصوبه نحوه درخواست و ارائه امکانات پایه‌ای به شرح زیر به تصویب رسیده است.براین اساس شرکت مخابرات ایران باید امکانات پایه‌ای را صرفا براساس قرارداد عمده‌فروشی که قالب آن از قبل به تایید سازمان رسیده است، به متقاضیان ارائه کند.همچنین شرکت مخابرات ایران موظف است حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این مصوبه، سامانه ثبت اطلاعات مورد نیاز را با رعایت مسائل امنیتی و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده، تهیه و دسترسی برخط به آن را برای سازمان فراهم سازد.

دیروز همچنین اعلام شد طبق دستورالعمل ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، اپراتور پذیرا باید به ازای هر شماره جابه‌جا شده ۱۰ هزار تومان به اپراتور پایه بپردازد و اپراتور پذیرا حداکثر ۵۰۰ تومان از مشترک اخذ کند.در گروه فلزی نیز دیروز لوله و ماشین‌سازی ایران در اطلاعیه خود خاطر‌نشان کرد جابه‌جایی کارخانه در سال جاری و فروش زمین کارخانه در سال جاری احتمالا تاثیری بر شرکت نداشته باشد.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس ۲۱۵میلیارد تومان و در فرابورس ۲۶۵میلیارد تومان رقم خورد.