دنیای اقتصاد: در جریان معاملات روز گذشته در فرابورس ایران حدود ۲۳۳ میلیون سهم و ورقه بهادار به ارزش بیش از۱۰۲ میلیارد تومان در ۲۰ هزار و ۹۹۴ دفعه داد‌‌و‌ستد شد. نتیجه این داد‌‌و‌ستد‌ها در نهایت افت ۲/ ۱۰ واحدی (معادل ۲/ ۱ درصد) نماگر این بازار را به دنبال داشت. در پایان معاملات دیروز فرابورس ایران، آیفکس در ارتفاع ۷۹۷ واحدی قرارگرفت و زیان این بازار از ابتدای سال تا‌کنون به بیش از یک درصد رسید. زیان یک درصدی برای فرابورس ایران در شرایطی ثبت شد که روز یکشنبه شاخص این بازار توانسته بود از کمند بازدهی منفی از ابتدای سال نجات پیدا کند.

معاملات منفی در نمادهای «مارون»، «هرمز» و «دماوند» بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس را بر‌جا گذاشتند. این سه نماد مجموعا حدود ۹ واحد از افت شاخص این بازار را در اختیار داشتند. در مقابل اما نمادهای «ارفع»، «وکوثر» و «اتکام» به مقدار اندکی تاثیر مثبت بر آیفکس داشتند و از ریزش بیشتر آن جلوگیری کردند. «مارون» که در معاملات روز یکشنبه بیشترین اثر را بر رشد نماگر فرابورس ایران در اختیار داشت، دیروز با افت بیش از ۳ درصدی مواجه شد و در صدر نمادها با بیشترین تاثیر منفی بر محاسبه شاخص این بازار قرار گرفت. این نماد در ابتدای شهریور ماه هم‌زمان با حرکت قیمت نفت در مدار صعودی جزو نمادهای اثر‌گذار مثبت بر شاخص کل فرابورس بود. پس از آن اما تحت‌تاثیر افت قیمت نفت و برخی گزارش‌های پیش‌بینی عملکرد نمادهای هم‌گروه خود در مدار نزولی حرکت کرد.

در معاملات بازار‌های اول، دوم و سوم (بازار‌های عادی فرابورس)، دیروز، معامله بیش از ۴۱ میلیون سهمی شهرک‌سازی و خانه‌سازی باغمیشه به ارزش ۸۲ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود به ثبت رساند. معامله ۲۴ میلیون سهمی بیمه کوثر به ارزش ۴۰ میلیارد ریال، این نماد را در رتبه دوم جدول بیشترین حجم و ارزش معاملات این بازار‌ها قرار داد. همچنین نماد شرکت‌های آتیه داده‌پرداز، دامداری تلیسه نمونه و مدیریت انرژی امید‌تابان‌هور نیز جزو نمادهای پربیننده معاملات دیروز بازار عادی فرابورس قرار گرفتند.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که قند شیروان قوچان و بجنورد، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و صنعت روی زنگان بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند. در مقابل توکا رنگ سپاهان و پالایش نفت شیراز بیشترین افت قیمت در فرابورس دیروز را تجربه کردند. در تحولات پیرامون بازار عادی فرابورس ایران در جریان معاملات شاهد توقف یک نماد در بازار سهام نیز بودیم. دیروز نماد معاملاتی شرکت بیمه سامان (بساما)، پس از پایان معاملات برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده در تاریخ ۲۵ شهریورماه متوقف شد.

قرمزپوشی اکثر «تسه»ها

در بازار تسهیلات مسکن عمده اوراق معامله‌شده با افت قیمت مواجه شدند. از بین ۲۷ امتیاز تسهیلات مسکن فعال در بازار دیروز ۲۰ نماد با افت قیمت مواجه شدند. امتیاز تسهیلات مسکن سرررسید خرداد ۹۵ و همچنین امتیاز مسکن سررسید اردیبهشت ۹۳ بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. امتیاز تسهیلات مسکن آبان و شهریور ماه ۹۳ نیز با ثبت بیشترین رشد قیمت در صدر نمادهای سبز دیروز بازار این اوراق قرار گرفتند. اوراق مزبور در محدوده ۸۸۵ هزار تا ۹۵۳ هزار ریال مورد مبادله قرار گرفتند.

داد‌‌و‌ستد 47 میلیارد تومانی در بازار اوراق با درآمد ثابت

دیروز ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس به حدود ۴۶۹ میلیارد ریال رسید که با دادوستد ۴۷۴ هزار و ۷۹۶ ورقه بهادار در ۴۸۶ دفعه مبادلاتی حاصل شد.در این بازار اوراق رهنی بانک مسکن، بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص داد، به‌طوری که ۳۰۰ هزار و ۵۰ ورقه به ارزش ۳۰۰ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال در نماد «رهن۹۷۰۴» مورد معامله قرار گرفت. در بازار اوراق با درآمد ثابت نمادهای معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مراز۱۱) پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه و نماد معاملاتی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم در نماد صایتل۱ پس از پرداخت اجاره بهای ماهانه اوراق بازگشایی شدند. در سمت مقابل اما نمادهای معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، اوراق مشارکت شرکت لیزینگ رایان سایپا، اوراق اجاره دولت جمهوری اسلامی ایران، اوراق مشارکت شهرداری دزفول، شهرداری شیراز و شهرداری مشهد متوقف شدند.

اسناد خزانه اسلامی

بیش از ۲۰ درصد از ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات اسناد خزانه اسلامی اختصاص داشت. بر این اساس دیروز حدود ۱۲۳ هزار و ۲۲۱ ورقه از اسناد خزانه اسلامی در ۱۵۷ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۱۶ میلیارد ریال داد‌‌و‌ستد شد. در این گروه «اخزا ۳» «و اخزا ۶» با افزایش قیمت و «اخزا۴» و «اخزا۵» با کاهش قیمت مواجه شدند. در این بازار در هفته‌های آتی شاهد عرضه اولیه دو نماد اخزا ۷ و اخزا ۸ خواهیم بود.