دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: در جریان معاملات روز‌های اخیر شرکت‌های ایران‌دارو با انتشار عملکرد ۳‌ماهه، سیمان سبزوار با گزارش ۹ ماهه و همچنین سیمان کردستان با انتشار گزارش سال جدید بر سایت کدال خبرساز شدند. همچنین اطلاعیه شفاف‌سازی «سمگا» و «قشرین» و افزایش سرمایه «دسانکو» نیز منتشر شد.

پیش‌بینی «دیران» با سرمایه جدید

شرکت ایران‌دارو نیز عملکرد مالی خود را با سرمایه جدید اعلام کرد، بر این اساس «دیران» در گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۵ را با سرمایه جدید ۲۴۰ میلیارد ریالی به‌طور خالص ۵۸۸ریال درنظر گرفته که در دوره ۳ ماهه مزبور موفق به پوشش ۱۱۳ریالی یعنی معادل ۱۹درصدی از این رقم شده است. همچنین در بررسی آمار تولید و فروش «دیران» مشاهده می‌شود که شرکت در دوره ۳ ماهه نخست سال جاری موفق به تولید بیش از ۱۷۲میلیون و ۵۰۰هزار نوع از محصولات اعم از کپسول، قرص، شربت و پماد شده که این رقم هر چند پوشش ۲۰ درصدی از پیش‌بینی تولید کل سال است اما در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، کاهش ۱۷درصدی تولید را نشان می‌دهد.همچنین فروش شرکت نیز در این ۳ماه مزبور از لحاظ مقداری با ۷درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به بیش از ۱۸۵ میلیون محصول رسیده که این رقم نشان از تحقق ۲۱درصدی پیش‌بینی فروش سالانه شرکت دارد.

زیان 167 ریالی در عملکرد 9 ماهه «سبزوا»

سیمان لار سبزوار در گزارش عملکرد ۹ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۹۵، پیش‌بینی زیان هر سهم سال مالی ۹۵ را به‌طور خالص ۱۹۰ ریال اعلام کرده است. در دوره ۹ماهه مزبور نیز با زیان ۱۶۷ ریالی مواجه بوده است. این در حالی است که «سبزوا»در مدت مشابه سال قبل موفق به پوشش ۱۰۵ریالی سود به ازای هر سهم شده بود که این رقم فراتر از پیش‌بینی‌های شرکت و معادل ۲۲۸درصد از پوشش سود سالانه شرکت بوده است.

شفاف‌سازی «سمگا» درخصوص کاهش زیان

سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در حالی گزارش عملکرد ۶ ماهه منتهی به خرداد ۹۵ را با سرمایه ۲هزار میلیارد ریالی، با زیان ۳۴ ریالی به ازای هر سهم منتشر کرد که در گزارش حسابرسی شده این زیان را با کاهش ۱۳ریالی به ۲۱ ریال رساند محمدرضا علوب، مدیرعامل این شرکت در خصوص کاهش زیان مزبور گفت: با توجه به قرارداد منعقده با شرکت طرح و توسعه لاله گستر نیایش درخصوص خرید سهام شرکت نگین افق نیایش، بخشی از ثمن معامله به‌صورت سه فقره چک جمعا به مبلغ یک هزار و ۸۰۰میلیارد ریال بوده که در مرحله تادیه اسناد در سررسید، سهام موضوع قرارداد به همان نسبت به شرکت منتقل شده است. وی ادامه داد: بر اساس نظر حسابرس شرکت، این مبالغ که در سرفصل‌های پیش‌پرداخت‌ها و اسناد پرداختنی منظور شده بود، در حال حاضر در صورت‌های میان دوره‌ای حسابرسی تهاتر شده است.

افزایش سرمایه 18درصدی «دسانکو»

شرکت داروسازی سبحان انکولوژی تصمیم به افزایش سرمایه ۱۸درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور سرمایه در گردش تولید محصولات جدید دارد که به این منظور گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه مزبور توسط حسابرس و بازرس قانونی شرکت بررسی و تایید شد.بر این اساس سرمایه «دسانکو» در صورت تایید نظر سازمان بورس از مبلغ ۳۸۱میلیارد ریال به مبلغ ۴۵۱میلیارد ریال یعنی معادل ۱۸درصد افزایش خواهد یافت.

گزارش سال جدید «سکرد»

سیمان کردستان گزارش پیش‌بینی عملکرد منتهی به پایان شهریور ماه ۹۶ را منتشر کرد، بر این اساس «سکرد» زیان هر سهم سال جدید را با سرمایه یک هزار و ۲۰۰میلیارد ریال به‌طور خالص مبلغ ۸۹ریال پیش‌بینی کرده است. این پیش‌بینی نسبت به سال قبل با کاهش زیان مواجه شده است.در حالی «سکرد» زیان هر سهم سال ۹۵ را مبلغ ۵۵۹ریال آن هم با سرمایه ۶۴۸میلیارد ریالی پیش‌بینی کرده بود که در سال مالی جدید نه تنها افزایش سرمایه شرکت در حساب‌ها منظور شده بلکه با کاهش زیان روبه‌رو‌ شده است. به نظر می‌رسد افزایش در لحاظ کردن نرح ارز می‌تواند یکی از دلایل این رشد باشد. بر این اساس «سکرد» اعلام کرده نرخ ارز برای فروش صادراتی در نیمه دوم سال ۹۵، به قیمت ۳۶هزار و ۵۰۰ریال و برای نیمه اول سال ۹۶ مبلغ ۳۷هزار و ۵۰۰ریال درنظر گرفته شده است. همچنین با توجه به افزایش سرمایه مزبور و متعاقبا افزایش ظرفیت ایجاد شده، شرکت درخواست افزایش سهمیه تعیین شده را از سوی انجمن صنفی سیمان دارد که این مساله توسط شرکت در حال پیگیری است.

شفاف‌سازی «قشرین»

قند شیرین خراسان در حالی هفته گذشته اولین پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۹۶ را بر سایت کدال منتشر کرد که این عملکرد نشان از کاهش ۴۴درصدی در پیش‌بینی زیان سال جدید شرکت دارد، به عبارت دیگر «قشرین» زیان هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۹۶ را با سرمایه ۵۰میلیارد ریال به‌طور خالص ۹۵۸ریال اعلام کرده که این زیان برای سال ۹۵ مبلغ یک هزار و ۷۲۱ریال بوده است. محمدعلی افصحی، مدیرعامل «قشرین» اقدام به شفاف‌سازی در این خصوص کرد.وی در این راستا اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید چغندر در استان خراسان و پیش‌بینی خرید ۹۰هزار تن چغندر و تولید حدود ۱۳هزار و ۸۰۰تن شکر و همچنین با توجه به کشش بازار، پیش‌بینی می‌شود که تولیدات شرکت با نرخ مصوب به فروش رود.

وی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی شده که کمبود شکر مصرفی کشور از طریق ورود شکر خام تامین شود که حداقل سهم تصفیه و تبدیل آن برای شرکت حدود ۲۰ هزار تن خواهد بود که در صورت تحویل، شکر خام دریافتی به شکر سفید تبدیل خواهد شد. افصحی در ادامه خاطر نشان کرد: شرکت برای تامین سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه علاوه بر پیگیری مطالبات از دولت، در‌صدد است تا سرمایه شرکت را ابتدا به میزان ۲۰۰درصد و در نهایت به مبلغ ۳۰۰میلیارد ریال افزایش دهد که اقدامات فاز اول این موضوع در جریان است که پیرو آن هزینه‌های مالی کاهش خواهد یافت.