دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با کاهش شاخص مواجه شد. دیروز شاخص کل با توجه به افت یکپارچه نمادهای بزرگ بازار با کاهش ۲۶/ ۰ درصدی مواجه شد. این کاهش ۲۰۰واحدی با توجه به کاهش ارزش سهام همراه اول، گل‌گهر، پالایشگاه‌های بندرعباس، اصفهان، هلدینگ نفت و گاز تامین، کشتیرانی و سرمایه‌گذاری غدیر به ثبت رسید تا شاخص به رقم ۷۶هزار و ۴۴۴واحد برسد. کمبود نقدینگی و ناتوانی بازار در حفظ ارزش نمادهای بزرگ موجب افول بازار شده است. در همین حال بازار به دلیل همین کمبود نقدینگی گرایش بیشتری به نمادهای کوچک از خود نشان می‌دهد.

در همین راستا در جریان معاملات دیروز گروه‌های قندی و ساختمانی مورد توجه بازار قرار گرفتند. در این بین رشد بیش از حد معمول برخی نمادها به ویژه پس از شفاف‌سازی‌های متعدد نیز موجب نگرانی کارشناسان بازار از تشکیل احتمالی حباب‌های سفته‌بازی در این نمادها شده است.این نگرانی دیروز پس از توقف دو نماد ایران ارقام و آهنگری تراکتور‌سازی که در روزهای اخیر شفاف‌سازی‌های متعددی را به بازار داده‌اند، تشدید شد.

در گروه قندی دیروز دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات با اشاره به اینکه سازمان حمایت مخالفتی با افزایش قیمت محصولات این صنف ندارد، گفت: با وجود افزایش ۷۰ درصدی قیمت شکر در سال جاری، به دلیل رکود بازار داخلی و لزوم رقابت‌پذیری در بازارهای خارجی، تمایلی به افزایش قیمت نداریم.جمشید مغازه‌ای گفت: باوجود بخشنامه سازمان حمایت مبنی بر اینکه «افزایش و کاهش قیمت، به نوسانات ارز و تقاضا بستگی دارد و به تولیدکنندگان مربوط می‌شود» بازهم تولیدکنندگان تمایلی به افزایش قیمت ندارند، زیرا افزایش قیمت در بازار باعث رکود می‌شود و در تولید و صادرات وقفه ایجاد می‌کند.

در گروه خودرویی دیروز منصور معظمی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، از امضای ۴ قرارداد خودرویی با شرکای خارجی تا پایان امسال خبر داد و گفت: قرارداد یک شرکت خودروساز خصوصی هم با آلمانی‌ها در مرحله نهایی قرار دارد و به زودی از طرف شرکت خودروساز اعلام می‌شود. در گروه مخابرات دیروز مجمع فوق‌العاده برای ادغام شرکت‌های مخابرات استانی برگزار شد. در این جلسه مدیر عامل شرکت مخابرات ایران همچنین از برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار خبر داد.

رسول سراییان گفت: در دنیا مشترکان خدمات ICT به دنبال سادگی هستند. از این رو برای اینکه سهم بیشتری در بازار داشته باشیم بهترین راه آن است که خدمات مختلف را به شکل یکپارچه ارائه کنیم. دیروز همچنین یکی از مدیران مخابرات ایران نتایج انحلال ٣١ شرکت مخابرات استانی را تشریح کرد و گفت: از این طریق مبلغ ٣٠ میلیارد تومان صرفه‌جویی سالانه در سال مالی ٩٥ محقق خواهد شد.کمال بیگدلی، مدیر‌کل امور مالی شرکت مخابرات ایران توضیح داد: به این وسیله شرکت‌های مخابرات استانی از ٢٥ درصد مالیات تکلیفی سالانه معاف خواهند شد و مبلغ ٣٠ میلیارد تومان صرفه‌جویی سالانه در سال مالی ٩٥ محقق خواهد شد.

در گروه فلزی، معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن با اعلام رشد ۱۰ درصدی تولیدات در ۵ ماه اول سال جاری از تولید انبوه ریل‌های راه‌آهن و مترو در روزهای آینده خبر داد. اردشیر افضلی با اعلام اینکه ذوب آهن اصفهان در سال جاری طرح‌های توسعه‌ای مهمی در دست اجرا دارد و در تولید نیز نسبت به سال گذشته موفق‌تر عمل کرده گفت: طی ۵ ماه اول سال جاری یک میلیون و ۵۰ هزار تن فولاد خام تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۹۵۶ هزار و ۶۰۰ تن فولاد خام تولیدی، ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد. در گروه فلزی همچنین شرکت فولاد افزا سپاهان که در بازار پایه فرابورس حضور دارد. برنامه افزایش سرمایه ۶۶ درصدی را اعلام کرد تا در صورت صدور مجوز سازمان بورس، سرمایه ۶ میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۱۰ میلیارد تومان برساند. در گروه تصفیه نفت مدیرعامل جدید تاپیکو با اعلام آخرین وضعیت و زمان بهره‌برداری مرحله اول ستاره نفت خلیج فارس از رویکرد جدید مدیریتی برای تامین منابع مالی بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه میعانات گازی جهان خبر داد.

محمدحسن پیوندی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی این پالایشگاه افزود: پروژه ستاره خلیج فارس از نظر تبدیل میعانات گازی تولیدی میدان مشترک پارس‌جنوبی به سوخت بنزین و سایر محصولات و مشتقات تجاری، پایه‌گذار دستیابی به چشم‌اندازی پر اهمیت در جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از مواد هیدروکربوری تولیدی کشور خواهد بود.وی با اشاره به اینکه تامین منابع مالی از پیش‌نیازهای اصلی این پروژه راهبردی صنعت نفت است، گفت: با توجه به سهم ٤٩درصدی تاپیکو در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، رفع موانع مالی و اجرایی این پروژه در این شرکت از این پس با اولویت ویژه‌ای دنبال خواهد شد. در گروه ساختمانی دیروز اکثر نمادهای این گروه با صف خرید همراه بودند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۹۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۳میلیارد تومان بالغ شد.