حقوق بازار سرمایه - ۱۸ اسفند ۹۵

کتاب حقوق بازار سرمایه به قلم دکتر محمد سلطانی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در ۴۰۰ صفحه از سوی انتشارات سمت با همکاری دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد.در مقدمه این کتاب آمده است: حقوق بازار سرمایه به دنبال فراهم آوردن فضایی مناسب، شفاف و کارآ برای تامین مالی است. رشد و پیشرفت اقتصادی مستلزم تامین مالی و تامین مالی موفق مستلزم حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران به‌ویژه سرمایه‌گذاران خرد است.برای طرح مهم‌ترین مباحث حقوقی ناظر بر بازار سرمایه، این کتاب در پنج بخش تنظیم شده است.

از آنجا که حقوق بازار سرمایه با قواعد حقوق عمومی ارتباط تنگاتنگی دارد و با توجه به اهمیت نظارت در بازار سرمایه بخش اول به دو نهاد شورای عالی و سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخته است. این نظارت بر اشخاص فعال در بازار سرمایه اعمال می‌شود که مجوز تاسیس و فعالیت خود را از سازمان دریافت کرده و خاتمه فعالیت و انحلال ایشان نیز تحت نظارت نهاد ناظر قرار دارد. به این ترتیب اشخاص تحت نظارت و نحوه نظارت بر این اشخاص در بخش دوم بررسی شده است.از سوی دیگر، اوراق بهادار از مفاهیم محوری در بازار سرمایه است. بازار سرمایه برای تامین مالی بلندمدت بنگاه‌ها ایجاد شده است و فرآیند تامین مالی از طریق انتشار ورقه بهادار صورت می‌گیرد.بنابراین قواعد حاکم و انواع اوراق بهادار قابل انتشار در بازار سرمایه، بخش سوم این اثر را تشکیل داده است. در عین حال، در یک بازار سرمایه کارآ، اوراق بهادار باید به سادگی و البته با رعایت تشریفات معین قابلیت نقل و انتقال داشته باشند.به این ترتیب، قواعد حاکم بر معاملات اوراق بهادار و کالا قسمت مهمی از حقوق بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند که در بخش چهارم بررسی شده‌اند.

سرانجام بخش پنجم به بیان قواعد ناظر بر ناهنجاری‌های بازار سرمایه اختصاص یافته است. در واقع، حقوق بازار سرمایه و نظارت نهاد ناظر در صورتی به شیوه موثر و کارآ قابل اعمال است که با ناهنجاری‌های بازار سرمایه به‌صورت ویژه برخورد شود. سرمایه‌گذاران زمانی اقدام به توسعه سرمایه‌گذاری در این بازار خواهند کرد که حمایت حقوقی لازم از آنها بشود. به این ترتیب، علاوه بر اینکه اختلافات به‌صورت تخصصی در هیات داوری رسیدگی می‌شود، نهاد ناظر اجازه تنبیه اشخاص تحت نظارتی که تخلفات انضباطی مرتکب می‌شوند را دارا است. همچنین، با پیش‌بینی جرایم خاص بازار سرمایه در قانون، امکان مجازات اشخاصی که فعالیت سالم در بازار سرمایه را مختل می‌سازند فراهم آمده است. این کتاب هم‌اکنون در کتابفروشی‌های سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان است.