در همین حال موضوع دیگری که باعث اصلاح سنگین انتهای هفته گذشته شد،تکرار خاطرات سال ۹۲ وافت بازار سهام متعاقب طرح تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود. از دیدگاه کارشناسان، بازار سهام یک‌بار با این موضوع روبه‌رو‌ شده است، با این حال به دلیل تفاوت شرایط بازار در این بازه زمانی با زمستان ۹۲ اکثر کارشناسان امید دارند تا بازار بتواند از وضعیت اصلاحی خارج شود و به مدار صعود بازگردد. از دیدگاه این گروه، بازار سهام به اتکای گزارش‌های شش ماهه و همچنین گزارش‌های ماه گذشته می‌تواند وضعیت بهتری را تجربه کند. از طرفی وضعیت فروش شرکت‌های بزرگ بازار به دنبال رفع محدودیت‌های بورس نیز به تدریج اثر خود را در صورت‌های مالی این شرکت‌ها منعکس خواهد کرد. در این شرایط نگاه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به هفته آینده و شرایط پیش‌روی بازار سهام است. جایی که انتظار می‌رود بازار بتواند کارنامه‌ای متعادل از خود بر‌جای بگذارد. در هفته گذشته به‌رغم افت شدید شاخص کل در انتهای هفته، شاخص کل در مجموع ۵ روز معاملاتی رشد ۷/ ۲ درصدی را ثبت کرد تا بازدهی این بازار از ابتدای سال به حدود ۹۳ درصد برسد.

روز چهارشنبه بازار سهام با جمع‌آوری صف‌های فروش شاهد افت ۲هزار و ۷۰۰واحدی شاخص کل بودو با این افت بیش از ۴/ ۱ درصدی شاخص کل در روز چهارشنبه به رقم ۱۸۵هزار و ۵۵۹واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن‌ نیز با کاهش ۸۲۳ واحدی عدد ۳۲ هزار و ۲۲۶ واحد را به نمایش گذاشت.در گروه پتروشیمی دبیر‌کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: هم‌اکنون ۲۵ تا ۲۶ درصد از صادرات غیرنفتی به صنعت پتروشیمی تعلق دارد. مهدوی با اشاره به اینکه باوجود داشتن سهم بیش از ۲۵ درصدی صادرات غیر‌نفتی، ۷۰ درصد از ارز صادراتی به سامانه نیما از طریق پتروشیمی‌ها تحویل شده است، گفت: دولت تصمیم گرفت قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما باشد. دبیر‌کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از استقبال این انجمن از تصمیم مورد‌نظر دولت خبر و ادامه داد: با هر نرخی که خوراک تامین و صادرات صورت می‌گیرد ارز هم باید با همان نرخ به سامانه نیما طبق عرضه و تقاضا ارائه و از طرف دیگر محصولات در بورس کالا هم ضرورت دارد با همین نرخ عرضه شود.

وی با بیان اینکه با تحقق این مهم، شفافیت در حوزه صنعت پتروشیمی به‌وجود خواهد آمد و رانت از بین می‌رود، افزود: اگر بخش‌های صادراتی دیگر همانند پتروشیمی‌ها ارز صادراتی خود را به سامانه نیما تحویل می‌دادند، امروز وضع کشور در تنظیم بازار ارز به مراتب بهتر بود. مهدوی ادامه داد: این تصمیم دولت در بلند مدت تاثیر منفی ندارد اما امکان دارد در کوتاه‌مدت در بورس کالا قیمت سهام پتروشیمی‌ها کاهش یابد. نرخ خوراک پتروشیمی‌ها طبق قانون الحاق دو مجلس شورای اسلامی باید به گونه‌ای باشد که شرایط رقابت در بازارهای جهانی فراهم شود.

در این گروه همچنین شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه کدال درخصوص نرخ تسعیر خوراک‌های واحدهای پتروشیمی توضیحاتی ارائه داد. «تاپیکو» در این اطلاعیه پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری هیات‌دولت مبنی بر تغییر نرخ تسعیر ارز در محاسبه قیمت میعانات گازی،‌ گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی به نرخ میانگین معاملاتی ارز در سامانه نیما،‌ توضیحاتی ارائه داد. بر اساس این اطلاعیه نرخ جدید از ابتدای مهرماه سال جاری اعمال شده و شامل شش ماه ابتدای سال نمی‌شود. مصوبه فوق تنها ناظر بر نرخ تسعیر خوراک مصرفی است و نرخ تسعیر سوخت مصرفی کماکان مثل گذشته است. فرمول ارزی نرخ خوراک و سوخت مصرفی تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی تغییری نکرده است. برآیند اثرات آزادسازی قیمت‌ها بر سودآوری این هلدینگ در سال‌جاری مساعد ارزیابی می‌شود. همچنین این شرکت اعلام کرده است، اثرات مالی دقیق ناشی از تغییرات مزبور در گزارش‌های دوره‌ای منعکس می‌شود.

در این گروه همچنین شرکت پتروشیمی پارس با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص خبر کاهش تولید واحد استحصال اتان توضیحاتی ارائه داد. پتروشیمی پارس، پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر کاهش تولید واحد استحصال اتان به استحضار می‌رساند، این واحد در شهریور ماه به مدت ۶ روز تعمیرات اساسی داشته است. از این‌رو کاهش مقطعی تولید و فروش ماهانه مطابق برنامه‌ریزی اولیه صورت پذیرفته و پیش‌بینی می‌شود شرکت بودجه سالانه خود را به‌طور کامل محقق سازد. همچنین این شرکت اعلام کرده است، تعمیرات اساسی واحد استحصال اتان به‌صورت همزمان با تعمیرات اساسی واحدهای عملیاتی شرکت مجتمع پارس‌جنوبی (تامین‌کننده خوراک) برنامه‌ریزی شده است که با توجه به انجام تعمیرات در فازهای یک ، ٢ و ٣ پارس جنوبی در شهریور ماه، شرکت پتروشیمی پارس نیز نسبت به تعمیرات اساسی اقدام کرده است. سابقه معاملاتی این نماد سرشار از روزهای مثبت است، به‌طوری‌که‌ در بسیاری از روزهای شهریور ماه تحت‌تاثیر تقاضای قابل‌توجه سهامداران حقیقی، «پارس» اثر قابل‌توجهی بر رشد شاخص کل داشته است.در گروه پتروشیمی همچنین هلدینگ خلیج‌فارس زمان مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه را تغییر داد، براساس اعلام با استناد مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۳۰ مهر ۹۶، جلسه هیات‌‌مدیره به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۹۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (از محل سود انباشته)، در روز یکشنبه مورخ ۲۹ مهر ماه برگزار خواهد شد.

در گروه ارتباطات مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: کاهش درآمد مخابرات از محل لغو آبونمان، با تغییر تعرفه‌ها جبران شود. به گزارش «ایسنا» سید‌مجید صدری با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری برای لغو دریافت هزینه آبونمان از مشترکان گفت: شرکت مخابرات ایران تا‌کنون مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نسبت به دریافت هزینه آبونمان اقدام می‌کرد و در این زمینه خطایی مرتکب نشده است. وی ادامه داد: حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف آبونمان و حداقل کارکرد درآمد مخابرات را ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال کاهش خواهد داد که این مساله به‌ضرر توسعه شبکه مخابراتی کشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در تعجب هستیم که چرا این حکم صادر شده است، افزود: در این زمینه اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و وزارت ارتباطات نیز به جد دنبال این موضوع است. صدری تاکید کرد: اگر امکان لغو این حکم وجود نداشته باشد، باید کاهش درآمد مخابرات از محل دیگری جبران شود و جلوی ضرر و زیان این بخش گرفته شود. وی ادامه داد: یکی از راه‌ها برای جبران کاهش درآمد، تغییر تعرفه‌ها است که در این زمینه درخواست به رگولاتوری فرستاده شده است.  در گروه کاغذ و سلولز وزارت صنعت ضمن اعلام خروج انواع کاغذ بسته‌بندی و تیشو از فهرست ممنوعیت صادرات، از ممنوعیت ۸‌محصول دیگر خبر داد. وزارت صنعت با ارسال نامه‌ای به سازمان صنعت ۳۱ استان اعلام کرد: صادرات انواع مقطوعات چوبی خام، انواع نئوپان و MDF خام، انواع کاغذ باطله، کاغذ روزنامه به شکل رول یا ورق، انواع کاغذهای اندود‌نشده شامل انواع کاغذ و مقواهای چاپ و تحریر به شکل رول و ورق، کاغذ سبک اندود شده، دفاتر ثبت و حسابداری، دفترچه مشق از تاریخ صدور نامه ممنوع است. همچنین دستور فرمایید انواع کاغذ بسته‌بندی و کاغذ تیشو از فهرست ممنوعیت صادرات خارج شود.  

در گروه خودرویی رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی از مخالفت شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد. به گزارش «ایسنا» محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور وزیر کشور و مدیران ارشد خودروسازان و قطعه‌سازان با هدف بررسی مشکلات این صنایع برگزار شد، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش داد که مقرر شده وظیفه قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شود. البته رئیس شورای رقابت که در جلسه حضور داشت با این موضوع مخالفت و اظهار کرد که در صورت تحقق این موضوع، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه در این جلسه گزارشی از مشکلات صنعت خودرو و قطعه از جمله مشکل ترخیص مواد اولیه از گمرک به دلیل عدم تخصیص ارز ارائه شد، خاطرنشان کرد: در این زمینه مدیرعامل گمرک وعده داد در صورتی که بانک عامل در دست اجرا بودن روند تخصیص ارز برای واردات را تایید کند، گمرک نسبت به ترخیص ۶۰ تا ۷۰ درصد مواد اولیه متوقف در گمرک اقدام خواهد کرد. وی افزود: در این جلسه همچنین گزارشی از مشکلات صنایع قطعه‌سازی ارائه و اظهار شد که در چند ماه اخیر حدود ۷۰ واحد قطعه‌سازی تعطیل و حدود ۳۰ درصد نیروهای شاغل در این صنعت تعدیل شده‌اند که وزیر کشور وعده داد مشکلات موجود پیگیری و برای رفع آنها اقدام شود.

در گروه قندی شرکت قند نیشابور که با سرمایه اسمی ۲۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس درج‌شده، درخصوص تغییر با‌اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم دوره مالی منتهی به شهریور ۹۷ اقدام به شفاف سازی کرد. بر این اساس، «قنیشا» باتوجه به تغییر پیش‌بینی درآمد هر سهم از ۳۱۲ به ۴۰۲ ریال و تعدیل مثبت ۲۹ درصدی، درخصوص دو دلیل این تغییر با اهمیت اعلام کرد: ۷۰۴ تن سرک تفاله خشک و ۶۰۰ تن سرک ملات تولیدی بهره‌برداری دوره قبل به دلیل کاهش حجم موجودی به واسطه فروش قطعی شده شهریور ماه و انجام عملیات انبارگردانی مشخص شده که در این‌خصوص با توجه به فعال بودن محصولات فرعی تولیدی، پیش از این نیز مقدار تولید محصولات فرعی بر اساس استانداردهای تولید و تجربیات گذشته در حساب‌ها اعمال می‌شده است. همچنین درمورد تمکین یکی از پیمانکاران بدهکار سنواتی به پرداخت بدهی با احتساب جرایم با توجه به پیگیری مستمر حقوقی انجام شده از زمان عدم ایفای تعهدات تاکنون، با توجه به گذشت بیش از ۵ سال از تاریخ سررسید مطالبات مزبور در اجرای سیاست‌های اعتباری شرکت برای کل مبلغ، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در حساب‌ها اعمال شده بود. شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین با ۵۴ درصد و سرمایه‌گذاری ملی ایران با ۱/ ۱۳ درصد سهم در ترکیب سهامداری این شرکت قندی حضور دارند.  در گروه بانکی مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به تلاش‌ها برای تکمیل سبد خدمات ارزی شعب ارزی بر اساس شرایط موجود گفت: بسته به نیاز مشتریان، این خدمات قابل‌ارائه است. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حجت‌الله صیدی در جمع همکاران مدیریت شعب استان یزد گفت: بانک صادرات یکی از ١١ بانک معرفی‌شده بانک مرکزی برای فروش ارز خدماتی است و این مزیت نیز به مجموعه ارزی بانک صادرات ایران اضافه شده است. وی با اشاره به طرح‌های جدید و متنوع برای جذب سپرده و ارائه تسهیلات گفت: یکی از این محصولات و طرح‌ها، طرح ٦٧ است که در شصت‌ و هفتمین سال فعالیت این بانک ارائه شده و امکان پرداخت تسهیلات با نرخ ٦ درصد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به مشتریان وجود دارد. صیدی اظهار امیدواری کرد فروش اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری عام با نرخ ١٨ درصد که در شعب سراسری این بانک در حال انجام است، با استقبال قابل‌توجه مشتریان مواجه شود. درمجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی اما مواجه با خرید سهامداران بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۸۰۵میلیارد تومان و درفرابورس به ۷۸۱میلیارد تومان رسید.