روز دوشنبه اتمسفر بازار شرایط بهتری داشت. تابلو معاملاتی که روزها به رنگ سرخ درآمده بود، روز گذشته با رنگ سبز آشتی کرد، به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای روز دوشنبه را با افزایش ۰۹/ ۱‌درصدی در سطح یک‌میلیون و ۹۹۸‌هزار‌ واحدی ایستاد تا تنها حدود ۲‌هزار واحد با مرز روانی ۲‌میلیون‌واحدی فاصله داشته باشد. افزایش ۲۱‌هزار‌واحدی شاخص‌کل بورس تهران در حالی رخ‌داد که بازار تمایلی نداشت دومین روز از پنجمین ماه سال‌را قرمزپوش آغاز کند. در این میان شاخص‌کل هموزن نیز حدود ۰۷/ ۱‌درصد افزایش ارتفاع گرفت و توانست کانال ۷۰۰‌هزار‌واحدی را حفظ کند و ۱۰‌هزار واحد نیز بالاتر از این مقدار قرار بگیرد. نماگر فرابورس نیز ۲ مرداد ماه را با افزایش ۹۸/ ۰‌درصدی به پایان رساند و در قله ۲۶‌هزار و ۶۹۴‌واحدی آرام گرفت. در این بین روز گذشته سه نماد «وبملت»، «فولاد» و «وغدیر» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «فغدیر»، «وسپهر» و «آریا» بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل فرابورس داشتند، همچنین «شبندر»، «خساپا» و «غنوش» سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار سهام بودند. تیرماه در حالی پایان یافت که مصوبه نرخ خوراک اجازه نداد بازار از نخستین ماه فصل تابستان استفاده ببرد و همچنان ترکش تصمیمات و شایعه‌های گوناگون می‌تواند روان بازار را در مرداد ماه نیز آزار دهد. انتشار اخباری مبنی‌بر ابطال نرخ ۷‌هزار‌تومانی خوراک توسط هیات تطبیق مجلس شورای‌اسلامی‌بار دیگر موج شک و تردید‌ها را در بازار افزایش داده‌است.

برزو حق شناس copy

در این بین برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند این روزهای بازار گفت: روزهای گذشته تعدادی از نمادها به دلیل حضور در مجامع بسته‌بودند و روز دوشنبه شاهد بازگشایی تعداد زیادی از این نمادها بودیم. بازار نیز پاسخ منطقی نسبت به این بازگشایی‌ها از خود نشان داد. این روزها بازار به حجم معاملات چشم دوخته و در انتظار ورود خریداران سمج است. بازار سهام از لحاظ بنیادی و تکنیکالی به‌رغم بارش روزانه اخبار مختلف مثبت و منفی به نواحی جذابی نزدیک شده‌است و در صورتی‌که موج تقاضا در روزهای آتی افزایش یابد، می‌توان به آغاز روند صعودی بازار امیدوار بود. به‌نظر می‌رسد حال و اوضاع این روزهای بازار ناشی از ترس فراگیری است که همچون بیماری مزمنی به جان صنایع افتاده و نمی‌گذارد پرتو پر فروغ گزارش‌های سه‌ماهه برخی صنایع، جو مثبت بلندمدتی را بر بازار حاکم کند. انتشار خبر ابطال نرخ 7‌هزار‌تومانی خوراک توسط هیات‌تطبیق مجلس می‌تواند محرکی برای بخشی از بازار محسوب شود. البته باید منتظر ماند ودید کلاف سردرگم نرخ خوراک به کجا خواهد رسید ‌و چه تاثیری بر روزهای آینده بازار خواهد گذاشت. در این میان پیش‌بینی می‌شود تب و تاب بازار برای نوسان جدی در باقی هفته کمی کاهش یابد و روزهای متعادلی را برای بازار داشته‌باشیم.

مریم محبی copy

همچنین مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه نیز پیرامون اوضاع کنونی بازار گفت: روز گذشته بازار در حالی مثبت بود که با چندین روز منفی از اوایل هفته‌جاری دست‌وپنجه نرم کرده بود. این روزها بازار صحنه نبرد ترس سرمایه‌گذاران و پتانسیل رشد برخی سهم‌ها است، به‌طوری‌که به‌نظر می‌رسد این روزها حساسیت بازار نسبت به اخبار منفی به‌شدت افزایش پیدا کرده، درحالی‌که بازخورد بازار نسبت به اخبار مثبت کمرنگ شده‌است. این بازخورد نسبت به عوامل محیطی نشان از رخنه ترسی ریشه‌دار بر چارچوب بازار است. تا زمانی‌که اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار افزایش پیدا نکند، این واکنش‌های غیر‌منطقی بازار ادامه‌دار خواهد بود. در روزهای گذشته نیز انتشار اخبار ابطال نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی توسط مجلس فضای غبارآلودی را بر اتمسفر بازار حاکم کرد. به‌نظر می‌رسد فضای مثبت روز گذشته بازار می‌تواند شکننده و مقطعی باشد و باید سیاستگذاری‌های جدی در این پیرامون انجام شود. در پایان پیش‌بینی می‌شود مرداد‌ نیز ماه چندان جذابی برای بازار سهام نباشد و نمی‌توان مثبت‌های ماندگار و طولانی‌مدتی را برای بازار متصور بود و بازار تمایل به نوسان با غلظت پایین دارد.

فردین آقا بزرگی copy

فردین آقا‌بزرگی نیز روند این روزهای بازار را این‌گونه تشریح کرد: نوسان‌های این روزهای بازار سهام متاثر از تصمیم‌های مختلفی مانند تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی است، اما چنین به نظر می‌آید که حال ناخوش این روزهای بازار عمدتا تحت‌تاثیر دخالت‌های غیر‌اصولی در ساختار بازار باشد. این تلاطم در سیاستگذاری‌ها می‌تواند سونامی در دریای اعتماد سرمایه‌گذاران ایجاد کند. افزایش بی‌اعتمادی‌ها می‌تواند دامنگیر بازار کم‌رمق سرمایه شود و کوچ بیشتر نقدینگی از این بازار مالی اتفاق بیفتد که مانع از تحقق شعار سال ‌می‌شود. همچنین در تشریح روند بازار در هفته‌جاری در دو روز ابتدایی هفته‌جاری بازار در بهت عجیب و غریب ناشی از انتشار خبر ابطال نرخ 7‌هزار‌تومانی خوراک فرورفته بود، چراکه بازار از انتشار اخبار نابهنگام به ستوه آمده و تصمیم می‌گیرد روز دوشنبه را محتاطانه‌تر رفتار کند، بنابراین می‌توان روند متعادل روبه منفی برای روزهای آینده بازار متصور بود.