سنا- بازدهی، کسب سود متناسب با ریسک، ورود سرمایه‌گذاران جدید، وجود اطلاعات شفاف، تنوع در ابزارهای مالی و افزایش اعتماد به بازار سرمایه موجب پیشی گرفتن بورس از بازار پول و به خصوص سپرده‌های بانکی شد. شاخص کل بورس تهران که نشان‌دهنده بازدهی بازار سهام است، در پایان آبان ماه امسال به ۳۱ هزار و ۱۴۰ واحد رسید که نسبت به زمان مشابه در سال قبل، ۵۴/۲۳ درصد و نسبت به پایان آبان‌ماه ۸۹، به میزان ۷۳/۷۱ درصد رشد داشت.

بر این اساس می‌توان گفت طی دو سال منتهی به پایان آبان‌ماه امسال، بازدهی بازار برای سرمایه‌گذاران، نزدیک به ۷۲ درصد بوده است.شاخص قیمت و سودنقدی هم در پایان آبان‌ماه بر روی عدد ۱۲۶ هزار و ۶۹۸ واحد ایستاد که در قیاس با مدت مشابه سال پیش ۵۴/۲۳ درصد و در مقایسه با پایان آبان ۸۹، حدود ۷۲ درصد رشد را در پرونده کاری‌اش ثبت کرده است.

شاخص شناور آزاد، دیگر متغیر صعودی این روزهای بازار سهام است. این شاخص در آخرین روز آبان‌ماه امسال به ۳۷ هزار و ۸۶۱ واحد رسید که در مقابل اعداد ثبت شده پارسال، ۷۸/۱۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، شاخص شناور آزاد در ۳۰ آبان سال ۸۹، بر روی عدد ۲۲ هزار و ۸۶۰ واحد ایستاده بود که این امر حکایت از افزایش ۶۲/۶۵ درصدی آن طی دو سال دارد.

از سوی دیگر، معاملات بر روی سهام شرکت‌های فعال در بازار اول بورس اوراق بهادار، شاخص این بازار را در پایان آبان‌ماه امسال به ۲۵ هزار و ۱۲۱ واحد رساند که در مقایسه با سال قبل، ۱۴/۱۷ درصد و نسبت به سال ۸۹، بیش از ۹۳/۶۵ درصد بالاتر رفته است.

شاخص بازار دوم هم از این رشدهای دو‌رقمی عقب نماند. این متغیر در پایان آبان ماه امسال به ۴۷ هزار و ۶۶۰ واحد رسید که در قیاس با رقم ۳۰ هزار و ۳۲۴ واحدی سال قبل، ۱۷/۵۷ درصد رشد را تجربه کرده است. شاخص بازار دوم در مقایسه با پایان دوره ۸ ماهه سال ۸۹ نیز، ۶۴/۹۷ درصد افزایش یافت.در عین حال، ۵۸ هزار و ۸۹۷، رقمی است که شاخص مالی در پایان آبان ماه ۹۱ برای خود ثبت کرد. این متغیر در سال پیش ۶۷ هزار و ۷۴۴ واحد بود و در سال ۸۹، رقم ۵۲ هزار و ۲۵۸ واحد را برای خود ثبت کرده بود.

رشدهای ۷۴/۹۰ و ۸۹/۳۴ درصدی، نتیجه قیاس شاخص صنعت ۲۶ هزار و ۸۹ واحدی پایان آبان ماه با سال‌های ۸۹ و ۹۰ است.این در حالی است که گروه مالی در برگیرنده شرکت‌های صنعت واسطه‌گری‌های مالی و گروه صنعت شامل کلیه شرکت‌های بورس به جز واسطه‌گری‌های مالی است.

شاخص قیمت برای این دو گروه کلی نیز محاسبه می‌شود که با نام شاخص مالی و شاخص صنعت محاسبه و منتشر می‌شوند و هر دو در طراحی، محاسبه و تعدیل از معیارهای شاخص کل قیمت پیروی می‌کنند.