تحلیلگران معتقدند در مقطع کنونی بازار در انتظار قطعی‌شدن سه محرک مهم است. محرک‌هایی که اثر خبردرمانی پیرامون آنها ازدست رفته و بازار در انتظار رفع ابهامات است. موضوع تغییر در نحوه قیمت‌گذاری خودرو، تغییرات قیمت دلار و همچنین وضعیت قیمت دلار در سامانه نیما و اجرایی‌شدن افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست.

در این بین البته گزارش‌های فصلی پاییز که تا انتهای این ماه منتشر می‌شود نیز می‌تواند محرکی برای برخی از صنایع باشد اما این محرک‌ها نمی‌توانند به تغییر روند باثبات در بازار سرمایه بینجامند.

بورس دوباره بی‌جان

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند معاملات مجددا بعد از یک صعود دچار ثبات فرسایشی شده، گفت: به دلیل عدم‌ورود پول جدید به بازار شاهد این هستیم که نقدینگی مختصر در صنایع مختلف گردش می‌کند و چون حجم پولی که در بازار سرمایه است، زیاد نیست تقریبا روزانه چند صنعت مثبت و سایر آنها متعادل و روبه منفی هستند.

وی ادامه داد: در حال‌حاضر شاهد چرخش پول کم در صنایع مختلف و مخصوصا در شرکت‌های کوچک هستیم. نکته مهم این است که وقتی ارزش معاملات افت پیدا می‌کند و پول قابل‌توجهی وارد بازار سرمایه نمی‌شود اقبال سهامداران به سمت نمادهای کوچک بیشتر می‌شود، جایی‌که بتوان با حجم پول کمتری رشد کرد و این چند روز هم می‌توان گفت همین اتفاق‌افتاده و نمادهای کوچک بازار و تک‌سهم‌ها مورد اقبال قرارگرفتند.

خبری‌زاد گفت: بازار همچنان منتظر محرک‌هاست و چون هنوز اتفاقات خاصی در مورد محرک‌های ممکن رخ نداده، جان رشد در بازار نیست. باید توجه داشت محرکی می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را تغییر دهد که بتواند نقدینگی خارجی از بازار را به آن جذب کند که آن‌هم رخ نداده است. مانند همیشه یکی از این محرک‌ها دلار است. در سامانه مبادلاتی شاهد این هستیم که دلار نیمایی به مرز 40‌هزار‌تومان نزدیک شده و این موضوع می‌تواند به مرور کمک کند. از طرفی درخصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز دیروز خبرهای تکمیلی به گوش رسید‌اما هنوز بازار احساس نکرده که شرکت‌ها و نمادهای بزرگ به‌صورت عملیاتی این موضوع را اجرا خواهند کرد و در این زمینه هنوز بدبینی وجود دارد. این بدبینی باعث می‌شود بازار فعلا به بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها مخصوصا در نمادهای بزرگ وزن زیادی ندهد.

این تحلیلگر بورسی افزود: در کنار این موضوع در نمادهای بزرگ شاهد هستیم که وقتی حجمی از تقاضا شکل می‌گیرد، عرضه‌های آبشاری و شدیدی صورت می‌گیرد و به هر دلیلی فروشنده‌ها اقدام به‌فروش می‌کنند. در حال‌حاضر چون حجم نقدینگی قابل‌توجهی در بازار نیست فعلا بازار به همین ترتیب ادامه خواهد داد. تنها نکته مثبت اخیر این است که بازار منفی نمی‌شود و قیمت‌های فعلی کف قیمت سهام است، اما تا این محرک‌‌‌‌‌‌‌ها ظهور نکنند رشدی نیز رخ نمی‌دهد. ممکن است گزارش‌های پاییز که تا انتهای این ماه منتشر می‌شود، در برخی از صنایع گزارش‌های خوبی بوده و باعث تحرکاتی شود، البته نه‌چندان قوی که بتواند حرکتی را در بازار ایجاد کند.

بورس در نقطه حساس

حسین نیا copy

حسن حسین‌نیا؛ دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز نظر مشابهی دارد. او در این‌خصوص گفت: بازار سرمایه در روز گذشته همچنان شاهد افت ارزش معاملات و تداوم خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار سرمایه و صندوق‌های سهامی بود. البته روز گذشته نمادهای پالایشی و تا حدودی شیمیایی‌ها توانستند در ابتدا بر بازار تاثیر مثبت بگذارند که به واسطه شنیده‌هایی مربوط به احتمال تغییر در نرخ تسعیر ارز و دلار نیمایی اتفاق افتاد، اما نتوانستند تاثیر ادامه‌دار و قابل‌توجهی بر بازار داشته باشند و شاخصه ارزش معاملات رشد چندانی نکرد.  وی گفت: در عین‌حال گروهی که در روزهای گذشته اخبار پیرامون آن زیاد بوده و در عین‌حال تاثیر‌گذاری بالایی بر بازار داشته و بازار به‌نوعی به چشم لیدر به آن نگاه می‌کند ؛گروه خودرویی است. این گروه در روزهای اخیر شاهد تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌های مختلف درخصوص نحوه قیمت‌گذاری بوده‌است، منتها بازار مثل گذشته ریسک‌ نمی‌کند و منتظر قطعی‌شدن خبر‌هاست. تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌هایی که در روزهای اخیر دیدیم، نشان از ابهامات و عدم‌شفافیت‌هایی است که در بازار موج می‌زند، اما تا زمانی‌که اصلاحیه دستورالعمل خودرو نهایی نشود و در عین‌حال پیام مشخصی به بازار مخابره نکند، بازار در انتظار می‌ماند.

این تحلیلگر بیان کرد: همان‌طور که مشخص بود ریزش خاصی در سهام و شاخص‌کل دیده نمی‌شود و حرکات نوسانی بسیار محدود و جزئی است. باید درنظر داشت که شاخص در محدوده بسیار مهم و در عین‌حال شکننده 2‌میلیون و 150‌هزار‌واحدی قرار دارد و نزدیک‌بودن به این محدوده به‌عنوان یک فرصت و تهدید بزرگ برای بازار محسوب می‌شود، چراکه اگر این محدوده به‌صورت قطعی به سمت پایین بشکند، یک پالس منفی به سهامداران مخابره می‌کند و نشان‌دهنده ریزش بیشتر است. در عین‌حال چنانچه به سمت بالا برگردد، می‌تواند نویدبخش حرکت جانداری به سمت بالا باشد.

حسین‌نیا گفت: در هر صورت بازار سرمایه تا قطعی‌شدن سرنوشت برخی خبرها فعلا در حالت انتظار به‌سر می‌برد. این اخبار در سه حوزه خودرو و نحوه قیمت‌گذاری و تغییرات آن، تغییرات مربوط به اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌خصوص بحث معافیت زمانی از 5 سال‌به 3 سال و اخبار مربوط به دلار و تغییر نرخ دلار نیمایی و مکانیزمی که در این حوزه سیاستگذار در پیش می‌گیرد، همچنین نتیجه بررسی‌های کمیسیون تلفیق برای سال‌1403در این‌خصوص است. فعلا در مقطع کنونی این اخبار می‌تواند تاثیر بالایی در بازار داشته‌باشد.

این تحلیلگر بیان کرد: به‌نظر می‌رسد شاخصه‌ای که نشان‌دهنده تغییر روند در بازار و شکل‌گیری رشد رو به مثبت است و به رشد ارزش معاملات می‌انجامد، اخبار قطعی از سمت سازمان‌های متولی و مسوول باشد که می‌تواند بازار را به سمت یک تصمیم‌گیری مهم برای تشکیل و تثبیت یک روند قوی رهنمون سازد.