دنیای اقتصاد- شاخص بورس تهران امسال در حالی افت و خیزهای زیادی را ثبت کرد که کانال ۲۵ هزار واحدی مطمئن‌ترین محدوده حمایتی شاخص بود و این مرز روانی بارها و بارها مانع از افت شاخص و ریزش بیشتر بازار شد. این شاخص به لطف فروردین ماه طوفانی آغاز خوبی داشت اما این روند در ماه‌های بعدی رو به ضعف شدیدی نهاد. رشد شاخص بورس تهران در سال ۹۰ تاکنون در حالی به ۴/۸ درصد محدود شده است که این کارنامه با رشد ۸۵ درصدی بورس در سال ۸۹ قابل مقایسه نیست.در تحلیل عوامل این مساله به نظر می‌رسد ابهامات سیاسی در کنار جهش ۸۰ درصدی قیمت آزاد ارز و سکه طلا و جذابیت این بازارها از عوامل اصلی محدودکننده سودآوری بورس در سال ۹۰ بوده‌اند. تحلیل رسمی از اوضاع بازار مسکن ارائه شد

عبور آرام مسکن از سال ۹۰

دنیای اقتصاد- وزارت راه‌وشهرسازی با تهیه یک گزارش رسمی درباره تحولات یک‌سال اخیر بازار مسکن، آخرین وضعیت چهار حوزه «تهران»، «مسکن‌مهر»، «قیمت آپارتمان» و «سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی» را تشریح کرد.در مطالعه‌ای که معاونت امور مسکن وزارت راه‌وشهرسازی با مرجع قرار دادن اطلاعات مرکز آمار انجام داده، به این جمع‌بندی رسیده است که «حداکثر نرخ رشد قیمت مسکن در مناطق شهری کشور طی سال۹۰ رقمی معادل ۱۰درصد بوده؛ به طوری که در مقایسه با نرخ تورم ۳/۲۶ درصدی در این مدت، بخش مسکن از منظر تغییرات قیمتی سال نسبتا آرامی را تجربه کرده است.» در این گزارش همچنین با اشاره به تحولات اخیر بازارهای ارز و طلا، رتبه بازدهی دارایی‌های ملکی در «پایین‌ترین درجه» ارزیابی شده و بازار مسکن به عنوان محل فرار تقاضای سرمایه‌ای - سوداگری - معرفی شده است. معاون مسکن وزیر راه‌وشهرسازی درباره جزئیات این گزارش گفت: در سالی که گذشت بازار مسکن از رویدادهای مختلفی همچون مسکن‌مهر، هدفمندی‌ یارانه‌ها و صعود قیمت ارز، تاثیر گرفت؛ اما برآیند تحولات به گونه‌ای نبود که حرکت ناموزونی رخ دهد.ابوالفضل صومعلو درباره نحوه کنترل قیمت مسکن در سال۹۱ نیز گفت: اگر سال آینده ساختار قیمتی متعارف در بازار مسکن شکسته شود ما با انتشار لیست استاندارد از قیمت مسکن در هر محله تهران، جلوی رفتارهای التهاب‌آفرین را می‌گیریم.

بورس ۹۰ از دریچه آمار

گروه بورس- اعظم شریفی: شاخص بورس تهران امسال در حالی افت و خیزهای زیادی را ثبت کرد که کانال ۲۵ هزار واحدی مطمئن‌ترین محدوده حمایتی شاخص بود و این مرز روانی بارها و بارها مانع از افت شاخص و ریزش بیشتر بازار شد.

به گزارش خبرنگار ما، شاخص بورس تهران در سال جاری به لطف فروردین ماه طوفانی آغاز خوبی داشت اما این روند در ماه‌های بعدی رو به ضعف شدیدی نهاد.

بررسی بازدهی بازار سرمایه در سال ۹۰ حاکی از آن است که پس از یک فروردین ماه رویایی و کسب بازدهی ۷/۱۳ درصدی، شاخص کل طی ماه‌های مرداد، شهریور، دی و اسفند نیز بازدهی مثبت خود را تکرار کرد. اما بورس تهران ۷ ماه دیگر سال را با زیان‌دهی سپری کرد. به این ترتیب که خردادماه با بازدهی منفی ۷/۳ درصد ضعیف‌ترین عملکرد را برای بورس تهران ثبت کرد. پس از آن، بازار سهام در ماه‌های آبان و بهمن بازدهی منفی ۶/۳ درصدی را تکرار کرد. همچنین اردیبهشت‌ماه با بازدهی منفی ۲/۱ درصد، تیرماه با بازدهی منفی ۳/۲ درصد، مهر و آذرماه به ترتیب با بازدهی منفی ۳ و ۸/۲ درصدی، دیگر ماه‌های با بازدهی منفی بازار در سال ۹۰ بودند. این در حالی است که سهامداران پس از فروردین‌ماه، بیشترین بازدهی را در شهریورماه به میزان ۹/۶ درصد کسب کردند. همچنین مردادماه با بازدهی ۵/۲ درصد، دی‌ماه با ۴/۵ درصد و اسفندماه با بازدهی ۵/۱ درصدی (تاکنون) دیگر ماه‌های مثبت سال ۹۰ بودند.

کمترین بازدهی در سه سال گذشته

رشد شاخص بورس تهران در سال ۹۰ تاکنون در حالی به ۴/۸ درصد محدود شده است که این کارنامه در مقایسه با رشد ۸۵ درصدی بورس در سال ۸۹ و جهش ۵۷ درصدی سال ۸۸ به هیچ وجه چشمگیر نیست.

در تحلیل عوامل این مساله به نظر می‌رسد ابهامات سیاسی به ویژه درخصوص فشارهای غرب بر سر پرونده هسته‌ای ایران در کنار جهش ۸۰ درصدی قیمت آزاد ارز و سکه طلا و جذابیت این بازارها از عوامل اصلی محدودکننده سودآوری بورس در سال ۹۰ بوده‌اند.

بهترین و بدترین روزهای سال ۹۰

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص بورس تهران بالاترین رکود خود در سال جاری را در روز ۲۰ شهریورماه که دومین ماه پربازده امسال بود، به ثبت رساند. در این روز شاخص در حالی قله ۲۷۱۰۰ واحدی را فتح کرد که به نظر می‌رسد ثبت سودهای نقدی تقسیم شده در مجامع در این رویداد تاثیر ویژه‌ای داشته است. اما کمترین نقطه شاخص در سال ۹۰ مربوط به اولین روز کاری بورس در سال جاری بود که شاخص در نقطه ۲۳۲۹۵ واحدی قرار داشت و شاخص هیچ گاه در طول سال جاری به این نقطه بازنگشت. در همین حال، بیشترین سقوط شاخص در یک روز طی سال جاری در محدوده ۵/۲ درصد رقم خورد. این افت در روز ۱۱ اردیبهشت ماه با کاهش ۶۳۶ واحدی به میزان ۵/۲ درصد ثبت شد.

از سوی دیگر، طی روزهای ۴ خردادماه و ۶ تیرماه به ترتیب بورس تهران تجربه افت ۲/۲ و ۱/۲ درصدی داشت. این در حالی است که بورس تهران طی سه روز در فروردین ماه بیشترین صعودهای یک روزه خود را به ثبت رساند. به‌ این ترتیب شاخص بازار در روز ۱۶ فروردین‌ماه با ۵۲۷ واحد رشد ۱/۲ درصدی را شاهد بود. پس از این روز، بازدهی ۲ درصدی روز ۶ فروردین و رشد ۹/۱ درصدی در روز ۱۵ فروردین ماه رتبه‌های بعدی را از نظر افزایش یک روزه شاخص داشتند.

بررسی روند معاملات بورس تهران نشان می‌‌دهد بیشترین ارزش معاملات یک روزه بورس تهران در روز قطعی شدن بلوک ۵۰ درصدی حفاری ثبت شده است. در روز ۱۲ تیرماه ارزش معاملات بورس تهران با قطعی شدن معامله بلوکی حفاری به رقم ۷۶۷ میلیارد تومان بالغ شد که رکورد قابل ملاحظه‌ای بود. از سوی دیگر، راکدترین روز بازار به دنبال داغ شدن ارز و سکه در روز ۸ آبان‌‌ماه رقم خورد که حجم دادوستد در این روز تنها به ۲۳ میلیارد تومان محدود شد.

بورس تهران همچنین در حالی در سال ۹۰ برای اولین بار وارد باشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری شد که در روز ۱۲ تیرماه با رسیدن به رقم ۱۳۹ هزار میلیارد تومان، بالاترین ارزش بازار را داشت. کمترین ارزش بازار بورس تهران نیز مربوط به ۲۴ مردادماه با ارزشی معادل ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بود؛ هرچند که با نرخ‌های فعلی دلار آزاد دیگر به سختی می‌توان از بورس ۱۰۰ میلیارد دلاری سخن گفت.

امید و ابهام در سال ۹۱

معامله‌گران بورس تهران در حالی با شاخص ۲۵ هزار واحدی به سال ۹۱ قدم می‌گذارند که قطعا با افزایش نرخ سود بانکی و جذابیت بازارهای موازی، کماکان چالش‌های عدیده‌ای برای ثبت رشد چشمگیر در سال ۹۱ را پیش‌رو دارند. این موارد در کنار ابهاماتی نظیر نرخ تبدیل ارز در عملکرد شرکت‌های صادراتی و ریسک‌های پیرامونی نظیر اخذ بهره مالکانه از معادن، عواملی هستند که سال ۹۱ را برای سهامداران به یک سال بیم و امید تبدیل می‌کند؛ سالی که کسب سود مناسب در آن نیازمند تیزبینی و فراست بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران خواهد بود.