غلبه خوش‌بینی‌ بر سرمایه گذاران

شروین شهریاری

هفته جاری در بورس تهران یادآور دوران اوج‌گیری سهام معدنی و فلزی در سال گذشته بود. سهام این گروه در این هفته پیشتاز افزایش تقاضا و حجم معاملات بودند.

رشد بی‌وقفه و شتابان قیمت مواد و کالا (Commodities) باعث خوش‌بینی معامله گران نسبت به احیای روند اقتصاد جهانی و تقویت بازارهای صادراتی شرکت‌های بورسی شده است. این در حالی است که مطالعه روندهای مشابه در بورس تهران نشان می‌دهد که عموم سرمایه‌گذاران تحلیل دقیقی از چشم‌انداز بازار‌های جهانی ندارند و صرفا اطلاعات و قیمت‌های روز را مبنای قضاوت خود قرار می‌دهند. این مساله در صورت تغییر شرایط در بازارهای جهانی (همچون سال گذشته) باعث ایجاد شوک در بورس تهران می‌شود که این اتفاق در صورت بروز با توجه به محدودیت‌های محدوده نوسان و حجم مبنا، منجر به قفل شدن معاملات و ایجاد جو هراس و در نهایت واکنش‌های هیجانی معامله گران خواهد شد.

واکنش دیرهنگام به سیمانی‌ها

سهام شرکت‌های سیمانی از اواسط هفته جاری در صدر تقاضای خرید قرار گرفتند. با توجه به گزارش‌های سه ماهه مناسب این شرکت‌ها، واکنش بازار به سهام این گروه یک عکس‌العمل دیرهنگام تلقی می‌شود. نکته جالب توجه در این گروه عملکرد مناسب شرکت‌های سیمانی دور از مرز ( که امکان صادرات آسان برایشان فراهم نیست) است. سیمان سپاهان و تهران از جمله شرکت‌های مزبور هستند که به واسطه فروش داخلی مناسب در فصل بهار، گزارش‌های سه ماهه مطلوبی را به بازار اعلام داشته‌اند.

دو قلوهای سنگ آهنی نیز از سهام مورد توجه در هفته جاری بودند. با توجه به افزایش حجم معاملات در سهام این گروه و ورود سرمایه‌گذاران حقیقی، ضرورت شفاف‌سازی سریع‌تر نرخ سنگ‌آهن و اعلام بودجه اصلاحی به بازار توسط این شرکت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. این مساله تاثیرات با اهمیتی در میزان سودآوری این شرکت‌ها خواهد داشت که ابعاد آن به رغم گذشت بیش از ۴ماه از ابتدای سال هنوز مشخص نشده است.

«نوین» و «ساختمان» منفی شدند

در بین سهام نسبتا کم تعداد منفی در هفته جاری، ایجاد صف فروش بر نماد «ونوین» پس از اعلام گزارش سه ماهه قابل توجه بود. بدین ترتیب می‌توان گفت، عملکرد شرکت و پوشش ۱۹‌درصدی سود خالص منجر به جلب توجه خریداران نشده است.

سهام سرمایه‌گذاری ساختمان نیز در هفته مورد گزارش با نوسانات منفی همراه بود. مشکلات نقدینگی در کنار رکود بازار مسکن و افزایش هزینه‌های مالی دست به دست هم داده تا سهام «وساخت» که روزگاری در صدر توجه فعالان بازار قرار داشت، اینک در نزدیکی قیمت اسمی با کم‌اقبالی سرمایه‌گذاران مواجه شود.

خارک و تعدیل سود

تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد «شخارک» بر مبنای عملکرد سه ماهه شرکت در این هفته به بازار اعلام شد. پتروشیمی خارک در سه ماهه ۳۱‌درصد از پیش‌بینی سود خالص ۱۳۵۲ ریالی به ازای هر سهم خود را پوشش داده است.مطالعه مفروضات بودجه در خصوص قیمت‌های فروش محصولات برای ۹ ماهه باقی‌مانده از سال جاری نشان می‌دهد که در صورت ثبات قیمت‌های کنونی متانول و میعانات گازی، تعدیل مثبت حداقل ۲۰‌درصدی نسبت به بودجه کنونی دور از دسترس نیست. البته باید توجه داشت که واحد متانول خارک هم اکنون جهت تعمیرات سالانه متوقف است و این مساله به معنای تولید و فروش کمتر این محصول در عملکرد شش ماهه خواهد بود.

«نفت» در «حفاری»

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت از خریداران عمده در نماد «حفاری» محسوب می‌شود. این در حالی است که اخبار غیررسمی از خرید سهام این شرکت توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز حکایت دارد. در نماد «کطبس» سهامدار عمده (تکادو) به جبران فروش سهام خود قبل از توقف نماد (به منظور تعدیل منفی) مشغول است و با افزایش تقاضا منجر به رشد قیمت سهام مزبور شده است. در نماد «ومعادن» بازارگردانی نا محسوس سهم با عرضه حجم مبنا توسط صندوق کارکنان فولاد و شرکت‌های وابسته ادامه دارد.

در نمادهای سیمانی، بازار با توجه به سطح قیمتی کنونی و قیمت تمام شده این سهام در سبد اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری با کمبود عرضه و قفل شدن معاملات مواجه شده است که انتظار نمی‌رود تغییری در این روند در کوتاه مدت ایجاد شود.

شمارش معکوس برای شاخص ۵ رقمی

گروه بورس- شاخص کل بورس در ادامه رشد ۱۶روزه خود، روز گذشته نیز رشد ۴۴واحدی را تجربه کرد و مرز ۹۹۰۰واحد را پشت سر گذاشت.

در معاملات روز گذشته نمادهای فولاد مبارکه، چادرملو، سرمایه‌گذاری امید و گل‌گهر هر کدام به ترتیب با ۱۰، ۷، ۶ و ۵واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر این رشد ۴۴/۰درصدی شاخص ایجاد کردند، به طوری که شاخص در پایان معاملات تنها ۹۵واحد از مرز ۱۰هزار واحد فاصله گرفت. این در حالی است که آخرین روزی که شاخص در محدوده ۱۰هزار واحد سیر می‌کرد، مربوط به معاملات ۲۲آبان سال ۸۷ می‌شود.

همچنین با احتساب این رشد، بازدهی بورس از ابتدای سال تاکنون به ۳/۲۴درصد رسید. گفتنی است امسال شاخص کل بورس در ابتدای سال پایین‌تر از مرز ۸هزار واحد قرار داشت، که پله‌پله روند صعودی را طی کرد و به بالای ۱۰هزار واحد رسید، به طوری که امسال شاخص در مجموع یک‌هزار و ۹۳۹واحد رشد را تجربه کرد.

ورود سامانه جدید

این در حالی است که با ورود سامانه جدید بورس در آذر ماه سال ۸۷، شاخص قیمت به شاخص بازده نقدی و قیمت تبدیل شد. گفتنی است شاخص که در آن زمان در عدد۹هزار و ۲۴۹واحد قرار داشت، با تبدیل شاخص نقدی و قیمت و در نتیجه تاثیر تقسیم سود و نوسان قیمت، رشدی مداوم را تجربه کرد و اکنون شمارش معکوس برای ورود به ۱۰هزار واحد را آغاز کرده است. گفتنی است در صورتی که شاخص فعلی تنها نشانگر شاخص قیمت بود، عدد آن به طور قطع زیر ۹هزار واحد قرار داشت.