ایران بورس- وضعیت سامانه معاملاتی مشترک بین بورس‌های کشورهای عضو پیمان آسه‌آن بررسی شد. اعضای کارگروه امکان سنجی پایانه معاملاتی مشترک بورس‌های عضو‌سازمان کنفرانس اسلامی (OIC)، با توجه به تصمیم گرفته شده در نشست اردیبهشت ماه خود در تهران، سفری به مالزی داشتند تا از اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی یک پایانه معاملاتی مشترک اوراق بهادار بازدید کنند.

در همین راستا در هفته گذشته هیاتی متشکل از نمایندگانی از بورس تهران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بورس‌های داکا (بنگلادش)، مسقط(عمان) و استانبول (ترکیه) ضمن بازدید از بورس مالزی در جریان آخرین اقدامات انجام شده توسط بورس‌های کشورهای عضو آ.سه.آن (ASEAN) در خصوص راه‌اندازی پایانه معاملاتی مشترک (CTP) قرار گرفتند.

مدیرروابط عمومی بورس در خصوص هدف از بازدید این هیات از بورس مالزی گفت: هدف از این بازدید آشنایی با جزییات طرح سامانه معاملاتی مشترک به منظور طراحی و اجرای آن در بین بورس‌های کشورهای اسلامی است.

شهرآبادی تاکید کرد: هیات اعزامی قصد داشت، از طریق این بازدید امکان ایجاد ارتباط معاملاتی بین بورس‌های کشورهای اسلامی را بررسی کند.

وی به اجرای طرح سامانه معاملاتی مشترک بین کشورهای عضو (آسه‌آن) اشاره کرد وافزود: با توجه به همکاری‌های گسترده بین کشورهای عضو (آسه‌آن) موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی ابتدا در سطح دولت‌ها طرح شد و سپس طرح سامانه معاملاتی مشترک در بین وزرای اقتصادی آن کشورها بحث و پیگیری شد. پس از آن این موضوع در سطح بورس‌های عضو مورد کارشناسی و مطالعه قرار گرفت. از بین ۱۰کشور عضو این‌سازمان در حال حاضر ۶ کشور در این طرح شرکت کرده‌اند و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۰ پایانه معاملاتی مشترک بین‌المللی در بین بورس‌های این کشورها راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی چنین سامانه‌ای، بورس‌های مزبور می‌توانند به یکدیگر مرتبط شده، خرید وفروش سهام بین کارگزاران آنها صورت خواهد پذیرفت. بطور مثال یک سرمایه‌گذار مالزیایی به سادگی از طریق کارگزاران بورس مالزی خواهد توانست سهام یک شرکت تایلندی را در بورس تایلند خریداری کند.