دنیای اقتصاد- بورس تهران در پنجمین ماه امسال داغ‌ترین ماه معاملاتی خود را سپری کرد؛ طی این ماه، بورس در کلیه روزهای معاملاتی شاهد افزایش شاخص کل بود
شاخصی که از یک سو به مدد رشد قیمت‌های جهانی و از سوی دیگر به لطف رکود بازارهای رقیب بورس، توانست روزهای خوشی را برای سهامداران رقم بزند. هرچند طی این ماه، شاخص بورس شاهد افزایش چشمگیر شاخص‌ها و ثبت میانگین بازدهی ۵/۳۲درصدی برای سهامداران بود، اما اغلب پارامترهای عملکردی بورس در پنج ماه نخست امسال همچنان نسبت به سال قبل عقبگرد داشته است. افت خالص سرمایه‌گذاری حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بورس، کاهش صدور کدهای معاملاتی جدید، افت ارزش بازار و کاهش شاخص کل تغییر یافته، همگی نشان می‌دهد که بورس تهران با روزهای اوج خود در سال ۸۷ فاصله زیادی دارد.

انتشار کارنامه مثبت‌ ترین ماه بورس تهران
گروه بورس- اعظم شریفی: ۲۱ روز کاری بورس اوراق بهادار تهران در مرداد ماه امسال مثبت بود تا ماه گذشته شاخص بدون حتی روز منفی، مثبت‌ترین ماه امسال باشد.
همزمان با پایان فصل مجامع، روزهای دومین ماه تابستان امسال یک ماه کاملا مثبت را برای سهامداران رقم زد؛ به گونه‌ای که روزهای معاملاتی بورس با شاخص مثبت تا پایان مرداد ماه به 80روز رسید. بر اساس گزارش مدیریت بازار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران 78درصد از 103روز معاملاتی بورس تهران امسال مثبت بود. این در حالی است که تعداد روزهای معاملاتی با شاخص کل مثبت در 5 ماه منتهی به پایان مرداد ماه سال گذشته 60روز از 99روز معاملاتی بود که نشان‌دهنده مثبت بودن شاخص در 61درصد از روزهای معاملاتی سال گذشته بود. همچنین بر اساس این گزارش، ارزش بازار بورس تهران در پایان مرداد ماه به مبلغ 552هزار و 667میلیارد ریال رسید که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل (پایان مرداد ماه) 55درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که طی این دوره یک ساله، بورس تهران شاهد ورود 3شرکت جدید از گروه بانکی و شرکت حفاری شمال از گروه تجهیزات بود. این در حالی است که ارزش بازار در پایان مرداد ماه 1388 در مقایسه با ابتدای سال به میزان 103هزار و 711میلیارد ریال برابر 9/15درصد افزایش یافت.
متوسط P/E بازار نیز در پایان مرداد ماه به ۲۱/۵ مرتبه رسیده است که بر این اساس P/E بازار که در ابتدای امسال با رقم ۸۴/۳مرتبه کار خود را آغاز کرده است، توانست طی این دوره ۵ماهه روند صعودی را طی کند.
شاخص به مرداد ماه سال 87 نرسید
گزارش ماهانه بورس تهران طی مرداد ماه گویای رشد ۵/۳۲درصد شاخص بورس در مقایسه با ابتدای امسال است. شاخص در پایان مرداد ماه به رقم ۱۰هزار و ۴/۵۵۵واحد رسید و همچنان با فاصله از شاخص ۱۲هزار و ۲۱۵واحدی در مرداد ماه سال گذشته قرار گرفت. این در حالی است که شاخص بورس امسال شاخص بازده نقدی و قیمت است در حالی که شاخص در مرداد ماه پارسال تنها شاخص قیمت بوده است.
همچنین ارزش معاملات خرد و بلوک سهام و حق تقدم بورس تهران در 5ماه منتهی به مرداد ماه امسال به رقم 19هزار و 31میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 6/40درصد کاهش دارد. ارزش معاملات خرد و بلوک تا پایان مرداد ماه سال قبل رقم 32هزار و 18میلیارد ریال گزارش شده است. از سوی دیگر ارزش معاملات عمده بورس تهران تا پایان دوره 5ماه منتهی به مرداد ماه امسال مبلغ 08/495میلیارد ریال است که نشان‌دهنده 3/87درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال 87 است. ارزش معاملات عمده سال گذشته تا پایان مرداد ماه مبلغ 39هزار و 29میلیارد ریال اعلام شده بود. همچنین ارزش معاملات سهام و حق تقدم کارگری، رد دیون و جوایز صادراتی تا پایان مرداد ماه مبلغ 7/7768میلیارد ریال بود که بیانگر 8/2درصد کاهش به نسبت مدت مشابه سال گذشته بوده است.
افزایش دفعات و کاهش صدور کد معاملاتی
از سوی دیگر بورس تهران طی مرداد ماه و نیز 5ماه نخست امسال شاهد افزایش دفعات معاملات و متوسط روزانه دفعات معامله بود. ماه گذشته 338هزار و 838دفعه معامله در بورس تهران به ثبت رسید که با 8/61درصد افزایش دفعات معامله مواجه شده بود. همچنین متوسط دفعات معامله روزانه مرداد ماه امسال 16هزار و 135دفعه بود که شاهد 1/54درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال 87 بود. این در حالی است که صدور کدهای معاملاتی طی مرداد ماه امسال به نسبت مرداد سال گذشته 2/67درصد کاهش داشت. از سوی دیگر دفعات معاملات 5ماهه منتهی به مرداد ماه امسال با 5/26درصد افزایش در مقایسه با 5ماه سال قبل به یک میلیون‌ و 218هزار و 61دفعه معامله رسید. متوسط روزانه دفعات معامله بورس تهران نیز طی 5ماهه منتهی به مرداد ماه نیز با 6/21درصد رشد به 11هزار و 826افزایش یافته است.
کاهش سرمایه‌گذاری حقیقی‌ها و حقوقی‌ها
مرداد ماه امسال خالص سرمایه‌گذاری حقوقی‌ها در بورس تهران رقم 1376میلیارد ریال بود که در همین ماه حقیقی‌ها رقم 372میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خالص کرده بودند.
این ارقام نشان‌دهنده کاهش سرمایه‌‌گذاری حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در مرداد ماه امسال به نسبت مرداد ماه سال گذشته است. چرا که در مرداد ماه سال ۸۷ سرمایه‌گذاران حقوقی ۱۸هزار و۴۴میلیارد ریال و حقیقی‌ها ۹۱۱میلیارد ریال در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده بودند. این در حالی است که طی ۵ ماهه منتهی به مرداد ماه، سرمایه‌گذاری حقوقی‌ها رقم ۱۱هزار و ۲۳۴میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری حقیقی‌ها ۲۳۹۱میلیارد ریال بود که این ارقام جذب عرضه‌های اولیه و دولتی شده است.
عرضه‌های دولتی معادل 11هزار و 674میلیارد ریال و عرضه‌های اولیه 2141میلیارد ریال از این ارقام را به خود اختصاص دادند.
تقسیم سود همچنان بالای ۷۰درصد
اما در زمینه سود تقسیم شده و محقق شده، شرکت‌های بورس تهران در 5ماه نخست امسال عملکردی مشابه دوره 5ماهه سال قبل داشتند. به نحوی که بورس تهران با 72درصد تقسیم سود به سود نقدی 66هزار و 995میلیارد ریال و سود تحقق یافته 93هزار و 309میلیارد ریال رسید.
پیمانکاری صنعتی پیشتاز در رشد
از سوی دیگر شاخص قیمت در گروه‌های پیمانکاری صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، ساخت محصولات فلزی، دباغی، پرداخت چرم و استخراج کانه‌های فلزی در مرداد ماه امسال نسبت به ابتدای امسال 88 به ترتیب شاهد 4/197درصد، 2/98درصد، 2/96درصد، 4/83درصد و 1/81درصد افزایش بودند.
این در حالی است که گروه‌های منسوجات، مبلمان و مصنوعات دیگر، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و حمل‌ونقل، انبارداری به ترتیب ۵گروهی بودند که با درصدهای منفی تغییر به نسبت ابتدای امسال مواجه شدند. در این گروه‌ها به ترتیب ۲۴درصد، ۱/۶درصد، ۸/۳درصد، ۳/۱درصد و ۲/۱درصد تغییر منفی از ابتدای امسال به ثبت رسیده است. در همین حال ۲۳ شرکت گروه فلزات اساسی با ۸۳هزار و ۹۵۱میلیارد ریال ارزش بازار، سهمی ۲/۱۵درصدی از ارزش بازار بوس تهران را به خود اختصاص دادند که ارزش بازار این گروه در مقایسه با ابتدای امسال ۳۲درصد افزایش را شاهد بوده است. نماد مخابرات نیز به تنهایی با کسب ۲/۱۳درصد ارزش کل بازار بورس تهران شاهد افزایش ۱۴درصدی ارزش بازار خود در پایان مردادماه نسبت به ابتدای امسال بود. همچنین ۷ شرکت گروه بانک، شاهد ۷۵درصد افزایش ارزش بازار کل این گروه به نسبت ابتدای امسال بودند. این افزایش ارزش به طور عمده در پی ورود ۳ بانک دولتی به بورس شکل گرفته است. ارزش بازار این گروه با کسب سهم ۴/۱۲درصدی از ارزش معاملات بورس تهران در پایان مردادماه رقم ۶۸هزار و ۶۰۱میلیارد ریال بود. ۸شرکت گروه کانه‌های فلزی سهم ۴/۷درصدی از ارزش بازار کل بورس کسب کردند؛ به طوری که ارزش بازار این گروه با ۵۱درصد افزایش در مقایسه با ابتدای امسال به ۴۰هزار و ۷۰۳میلیارد ریال رسید. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی پنجمین گروهی بود که بیشترین رشد ارزش بازار بورس تهران را داشت. ارزش بازار ۴شرکت این گروه با سهم ۳/۷درصدی از کل بازار مواجه بودند که با ۳۰درصد افزایش در مقایسه با ابتدای امسال رقمی معادل ۴۰هزار و ۳۴۸میلیارد ریال را به عنوان ارزش بازار در این گروه داشتند.


بانک‌ها در صدر ارزش معاملات
ارزش معاملات گروه بانک‌‌ها و موسسات اعتباری طی 5 ماه منتهی به مرداد ماه امسال 22هزار و 786میلیارد ریال بود که بیش از نیمی از ارزش معاملات بورس تهران را کسب کرد. این گروه به لطف معاملات عمده و عرضه‌های اولیه شرکت‌های خود به معامله 26هزار و 160میلیون سهم دست یافت و در رتبه نخست ارزش معاملات در بورس تهران ایستاد. از سوی دیگر فرآورده‌های نفتی با 4572میلیارد ریال ارزش معاملات رتبه دوم را از کل معاملات 5ماهه امسال به دست آوردند. ارزش معاملات این گروه 6/10درصد از کل معاملات امسال بورس تهران بود.
سهم فلزات اساسی نیز با ۲۸۸۳میلیارد ریال ارزش معاملات معادل ۷/۶درصد از کل معاملات بورس تهران بود. این گروه رتبه سوم از نظر ارزش معاملات امسال بورس تهران را کسب کرد. همچنین گروه‌های کانه‌های فلزی و استخراج نفت و گاز دوگروه دیگری هستند که با سهمی معادل ۱/۴درصد و ۹/۲درصد از کل معاملات بورس، رتبه‌های چهارم و پنجم بیشترین ارزش معاملات بورس تهران را کسب کرد.
سرمایه‌گذاری‌ها بیشترین سهامداران را دارند
در پایان مرداد ماه امسال همچنان ۱۳شرکت گروه سرمایه‌گذاری‌ها با ۵۶۶هزار و ۳۰۶سهامدار، بیشترین سهامداران بورس تهران را داشتند. ۳۰شرکت خودرو، ساخت قطعات با ۳۸۹هزار و ۴۲۱سهامدار، انبوه‌سازی املاک و مستغلات با ۲۷۳هزار و ۲۳۳سهامدار، سیمان با ۲۳۶هزار و ۴۷سهامدار و کانه‌های فلزی با ۲۲۴هزار و ۸۲۲سهامدار، چهار گروه دیگری هستند که بیشترین سهامداران بورس تهران را به خود جذب کردند.
این در حالی است که از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه تالار تهران، 6/84درصد از کل معاملات کشور را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات این تالار 72هزار و 971میلیارد ریال اعلام شده است و بورس‌های منطقه‌ای اصفهان با 2185میلیارد ریال، کیش با 1651میلیارد ریال، کرج با 1489میلیارد ریال و مشهد با 1276میلیادر ریال ارزش معاملات به ترتیب سهم 5/2درصد، 9/1درصد، 7/1درصد و 5/1درصدی از معاملات امسال بورس را به خود اختصاص داده‌اند.