ایسنا- عضو شورای عالی بورس با اشاره به واگذاری بلوک ۱۸‌درصدی سایپا به تعاونی کارکنان این شرکت، از نحوه واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا انتقاد کرد.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی ضمن انتقاد از شیوه واگذاری بلوک ۱۸‌درصدی سایپا گفت: باید تاسف خود را اعلام کرد از این که وزارت صنایع به جای استقبال از سایر سهامداران که بار دولت را در کاهش تصدیگری بر عهده بگیرند، از شرکت‌های تعاونی و زیرمجموعه حمایت می‌کند. وی افزود: از سال‌های گذشته روندی در کشور رایج شده است که شرکت‌هایی که مشمول اصل۴۴ می‌شوند، خصوصی‌سازی را انجام می‌دهند، ولی به شکل دیگری خصوصی‌سازی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: سوال من این است که تعاونی کارکنان سایپا چه منابعی در اختیار دارد که در معامله‌ سه‌هزار‌میلیارد تومانی بتواند ۱۸‌درصد سهام سایپا را خریداری کند؟ و اختیارات این تعاونی در اختیار چه کسی است؟ بنابراین این تعاونی باید مجموعه منابع و صورت‌های مالی خود را افشا کند تا مشخص شود که حضور این تعاونی براساس رویکرد خاصی اتفاق می‌افتد. وی اضافه کرد: اگر شرکت واقعا تعاونی باشد و اثر خود را در آینده اقتصاد کشور بگذارد، اشکالی ندارد، ولی اگر شرایطی فراهم شود، زمانی که تعاونی سهم شرکت را می‌خرد، رای خود را به شخصی واگذار کند که تاکنون مدیریت شرکت را بر عهده داشته است، به طور غیرمستقیم مجددا مدیریت ادامه پیدا می‌کند که این امر با روح اصل۴۴ منافات دارد و رویکرد خصوصی‌سازی مطلوب در نظام اقتصادی کشور نیست. به گفته پورابراهیمی، وزارت صنایع، وزارت اقتصاد، وزارت نفت و سایر مجموعه‌هایی که مشمول واگذاری می‌شوند باید از فضای جدید استقبال کرده و کاهش تصدیگری را موجب شوند نه اینکه نگران باشند. وی به حضور تامین اجتماعی و گروه بهمن برای خریداری ۱۸‌درصدی سایپا اشاره و عنوان کرد: مجموعه تامین اجتماعی با گروه بهمن در قالب کنسرسیوم در رقابت بلوک سایپا حضور داشتند، ولی قیمت سهم رابالا تشخیص داده و از ادامه رقابت منصرف شدند.

معاون اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با اشاره به این که شورای رقابت وظیفه رسیدگی به معاملات را دارد، به حضور تعاونی کارکنان سایپا در جریان رقابت اشاره کرد و گفت:‌ آیا می‌توان به این بسنده کرد که چون خریدار یک شرکت تعاونی است، پس معامله اشکال ندارد. در حالی که سوال ما این است که تعاونی این میزان منابع را از چه محلی آورده است؟‌میزان گردش منابع آن در سال‌های گذشته چقدر بوده است؟ چطور در این معامله سنگین می‌خواهد ورود پیدا کند؛ در حالی که سابقه آن نشان می‌دهد که در گذشته توانایی خریداری یک‌درصد سهم را هم نداشته است.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه در واگذاری ایران خودرونیز این اتفاقات رخ داده است، تصریح کرد:‌روندی که بسیاری از مجموعه‌های اقتصادی کشور پیش گرفته‌اند این است که شرکت‌های وابسته به خود را از طریق زیرمجموعه‌ها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه خود وارد رقابت می‌کنند و موجبات حضور خود را در شرکت‌های مادر فراهم می‌کنند. به گفته معاون شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، برخی مدیران میانی به دلیل منافع سازمانی تصور می‌کنند شرکت‌های مشمول واگذاری مادام‌العمر باید توسط وزارت صنایع اداره شود؛ در حالی که در تمام کشورهای دنیا، وزارتخانه‌ها ماموریت حاکمیتی دارند؛ یعنی مدیریت جامع فعالیت‌های مرتبط را انجام می‌دهند و کدام کشور را سراغ داریم که وزارتخانه‌های آن وارد فعالیت‌های عملیاتی شده و از ماموریت‌های حاکمیتی خود دور شوند.

پورابراهیمی گفت: برخی در کشور نگران هستند که اگر این شرکت‌ها واگذار شوند، دچار مشکل می‌شوند، ولی آیا تاکنون با واگذاری شرکت‌ها سایر بخش‌ها دچار مشکل شده‌اند؟ تجربه نشان داده است که نه تنها با واگذاری مشکلی پدید نمی‌آید، بلکه برخی از مشکلات به دلیل عدم شفافیت اطلاعات مرتفع می‌شود.