واگذاری فولاد هرمزگان قانونی است

گروه بورس - علیرضا باغانی: در پی واکنش رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس به نحوه واگذاری فولاد هرمزگان و غیرقانونی خواندن فروش این شرکت از سوی ایمیدرو، یک منبع آگاه در وزارت صنایع با قانونی دانستن واگذاری این واحد ۵/۱ میلیون تنی فولاد، توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد. این منبع آگاه در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به بند الف و ب ماده ۸ قانون بودجه سال ۱۳۸۹ گفت: طبق این بند قانونی، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی این اختیار را دارند که طرح‌های خود را در قالب دارایی به فروش برسانند که ۱۰۰ درصد عایدی فروش به حساب خزانه دولت واریز و سپس به حساب دستگاه مربوط برگردانده می‌شود.

وی گفت: فولاد هرمزگان به عنوان یک دارایی در دفاتر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ثبت شده، از این رو ایمیدرو اختیار فروش این شرکت را به عنوان دارایی داشته است و اساسا فولاد هرمزگان سهامی نبوده که واگذاری آن نیاز به دریافت مجوز از سوی خصوصی‌سازی داشته باشد.

این مقام مسوول ادامه داد: فولاد هرمزگان طرح ۵/۱ میلیون تنی فولاد بوده که سال آینده تولید خود را آغاز می‌کند، از این رو این طرح طبق قانون بودجه ۸۹ قابل واگذاری مستقیم از سوی ایمیدرو بود.

وی با اشاره به اظهارات رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس درخصوص غیرقانونی بودن واگذاری فولاد هرمزگان گفت: در اظهارات آقای فولادگر عنوان شده که روند واگذاری فولاد هرمزگان قانونی نبوده است و واگذاری سهام شرکت‌ها باید از طریق سازمان خصوصی‌سازی و هیات واگذاری صورت گیرد، بر این اساس ایمیدرو هم به عنوان پیشتاز خصوصی‌سازی در کشور که از سال ۸۵ نخستین عرضه سهام شرکت‌های دولتی را در بورس تهران رقم زده، همواره درخصوص خصوصی‌سازی پیش‌قدم بوده است، ولی اساسا موضوع واگذاری یک طرح با فروش سهام شرکت‌ها متفاوت است و متاسفانه باید گفت که این دو مقوله با یکدیگر اشتباه گرفته شده است.

وی با تشبیه فولاد هرمزگان به یک خودرو گفت: فولاد هرمزگان به عنوان یک طرح فولادی که هنوز به بهره‌برداری نرسیده، حکم یک دارایی را برای ایمیدرو داشت، مثل یک ماشین، حال یک سازمان دولتی برای واگذاری یک خودرو متعلق به خود آیا باید از خصوصی‌سازی مجوز بگیرد؟

این منبع آگاه با اشاره به واگذاری فولاد هرمزگان به فولاد مبارکه اصفهان گفت: این طرح فولادی به شرکت فولاد مبارکه اصفهان واگذار شده و اساسا شرکت فولاد مبارکه می‌تواند از این طرح بهره‌برداری کند؛ چراکه تکنولوژی پیاده شده در فولاد هرمزگان مشابه مبارکه است و از استانداردهای به روز دنیا برخوردار است، همچنین این طرح فولادی عقب‌ماندگی مبارکه در طرح‌های توسعه را جبران می‌کند.

وی گفت: با توجه به واگذاری فولاد هرمزگان به فولاد مبارکه در سال آینده، این طرح فولادی می‌تواند با اتکا به دانش فنی مبارکه بخش قابل‌توجهی از ظرفیت تولید ۵/۱ میلیون تن تختال (اسلب) خود را محقق کند.

ایمیدرو چهارشنبه گذشته از میان دو شرکت شامل فولاد مبارکه اصفهان و سنگ‌آهن گل‌گهر، مبارکه را به عنوان برنده مزایده خرید بلوک ۱۰۰ درصدی فولاد هرمزگان اعلام کرد.

قیمت پایه این مزایده ۶۸۶ میلیارد تومان بود که فولاد، پیشنهاد خرید بلوک مزبور را با قیمت ۸۵۵ میلیارد تومان داده بود، حال آن که گل‌گهر (رقیب فولاد در مزایده) خواستار خرید شرکت با قیمت ۷۰۱ میلیارد تومان بود. بر این اساس «فولاد» به عنوان برنده این مزایده انتخاب و معرفی شد.

با این وصف، فولاد مبارکه تا ۱۵ اسفندماه جاری فرصت دارد که کل مبلغ ۸۵۵ میلیارد تومان را بابت خرید بلوک فولاد هرمزگان بپردازد. در این شرایط برخی خبرها از احتمال فروش بلوک ۴۹ درصدی فولاد هرمزگان توسط مبارکه به برخی از رقبای خرید این شرکت از جمله گل‌گهر و برخی از بانک‌ها حکایت دارد.