شش علت خروج بورس از رکود

تاکید رییس جمهور بر رونق بازار سهام

آغاز خوب هفته در بورس

دنیای اقتصاد- بازار سهام کشور از زمان آغاز عرضه سهام شرکت‌های دولتی صدر اصل ۴۴ چهره دیگری به خود گرفته و از محاق رکود خارج شده است.

آمار مستند شرکت بورس نشان می‌دهد که فقط بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران برای آن گروه از افراد جامعه که به طور حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از ابتدای سال‌جاری در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند (به ویژه خرید سهام شرکت‌های اصل چهل‌وچهاری) معادل ۲/۸ درصد بوده است و فقط در مردادماه از رشد ۵/۶درصدی برخوردار بوده است و طی همین ماه ارزش جاری بازار سهام کشور به رقم ۳/۴۳میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که ارزش بازار سهام در پایان تیرماه حدود ۷/۴۰میلیارد دلار بود.

همزمان با این تحولات امیدوارکننده، صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس از ارائه ۱۷ پیشنهاد به رییس‌جمهور خبر داده و گفته است: همه این موارد با استقبال رییس‌جمهور مواجه و قرار شد چند جلسه برای رونق بازار سهام برگزار شود. رییس سازمان بورس تشریح کرد

۶ علت رونق بازار سهام

سازمان بورس به منظور رونق بازار ۱۷پیشنهاد تقدیم رییس‌جمهور کرده است

گروه بورس- بازار سهام کشور از زمان آغاز عرضه سهام شرکت دولتی صدر اصل ۴۴ چهره دیگری به خود گرفته و از محاق رکود خارج شده است.

آمار مستند شرکت بورس نشان می‌دهد که فقط بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران برای آن گروه از افراد جامعه که به طور حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از ابتدای سال‌جاری در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند (به ویژه خرید سهام شرکت‌های اصل چهل‌وچهاری) معادل ۲/۸ درصد بوده است و فقط بازار سهام کشور در مردادماه از رشد ۵/۶درصدی برخوردار بوده است و طی همین ماه ارزش جاری بازار سهام کشور به رقم ۳/۴۳میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که ارزش بازار سهام در پایان تیرماه بیش از ۷/۴۰میلیارد دلار بود.

بازار از پوسته رکود خارج شده است و تحلیلگران ضمن برشمردن عوامل مختلف برای رونق کنونی بازار، بر این عقیده‌اند که دولت باید تدابیری را جهت استمرار و تعمیق رونق بازار سرمایه کشور پیدا کند. به همین منظور دیروز رییس سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس»، با اشاره به شش عامل درون و برون سازمانی رونق نسبی بازار سهام، از ارائه ۱۷ پیشنهاد به رییس‌جمهورمان جهت رونق بازار سهام در گفت‌وگو با «ایسنا» خبر داده است.

علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با دلایل رونق نسبی بازار سهام با اشاره به عوامل درون و برون سازمان موثر بر بازار در رابطه با اولین عامل ابراز داشت: از جمله عوامل رونق نسبی بازار سهام عرضه‌های جدید سهام شرکت‌های جدید و درجه یک دولتی بود.

وی افزود: مدت‌ها بود که بازار سهام با عرضه جدید سهام شرکت‌ها مواجه نشده بود و سرمایه‌گذاران از این وضعیت خسته شده بودند.

صالح‌آبادی ادامه داد: شرکت‌های جدید و مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی آرایش پرتفوی (سبد سهام) بازار سهام را تغییر دادند، به طوری که ۲/۲۶‌درصد از ارزش بازار را این شرکت‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

سخنگوی سازمان بورس قیمت‌گذاری منطقی سهام شرکت‌ها‌ی اصل ۴۴ را دومین دلیل رونق بازار سهام برشمرد و گفت: قیمت سهام شرکت‌های جدید و مشمول اصل ۴۴ به گونه‌ای مطلوب بود و باعث کسب سود برای دولت و سرمایه‌گذاران شد.

صالح‌آبادی در خصوص سومین دلیل ابراز داشت: غالب شرکت‌های بورس عملکرد مثبتی در اعلام سود و پوشش آن داشتند و در پرداخت سود به سهامداران سریع و منظم عمل کردند که این موضوع نیز در جای خود در رونق نسبی بازار سهام موثر بود.

رییس سازمان بورس پایین‌بودن قیمت سهام را دلیل چهارم رونق بازار برشمرد و گفت: در گذشته به دلایل مختلف قیمت سهام اکثر شرکت‌ها افت کرده بود و سرمایه‌گذاران زمانی که متوجه چنین شرایطی شوند، اقدام به خرید سهام می‌کنند که این وضعیت با رشد معاملات در هفته‌ها و ماه‌های گذشته همراه شد.

وی ادامه داد: میانگین ۵/۳‌درصدی بازدهی در مردادماه برای کل بازار سهام در حالی به دست آمده که در صورت کنار گذاشتن شرکت‌هایی مانند نساجی‌ها که خریداری ندارند، سوددهی بازار سهام بیش از این‌درصد برآورد می‌شود.

صالح‌آبادی در برابر این سوال که قانون جدید بازار تا چه حد بر رونق نسبی بازار تاثیر داشت، با اشاره به این نکته که این مطلب باید توسط کارشناسان بررسی شود، گفت: واقعیت این است که با تصویب و اجرای قانون جدید بازار نظارت‌ها در دوره ما کامل‌تر و بیشتر شده است.

وی ادامه داد: براساس این قانون بر عملکرد حسابرسان و کارگزاران نظارت بیشتری شده، به طوری که ضمن اخراج یک حسابرس از مجموعه حسابرسان معتمد بورس به اندازه‌ای بر عملکرد کارگزاران نظارت شده که پرونده این گروه با کل پرونده‌های شرکت‌های کارگزاران در طول حیات بورس برابری می‌کند.

رییس و سخنگوی سازمان بورس به ششمین دلیل اشاره کرد و گفت: وجود همکاران پرتلاش در هیات‌مدیره و سازمان بورس که علاقه‌مند و پیگیر هستند نیز به نوبه خود در رونق نسبی بازار سهام اثر گذاشته است.

صالح‌آبادی در خاتمه ابراز داشت: آرزوی ما سوددهی بازار سرمایه است و علاقه‌ای هم به اعلام سود بالا و غیرواقعی شرکت‌های بورسی نداریم.

ارائه پیشنهاد به رییس‌جمهور

صالح‌آبادی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد نگاه دولت نهم به بورس اظهار کرد: در دیدار اخیری که با رییس‌جمهور داشتم تاکید فراوانی بر رونق بازار سهام و چهار محور برای آن مشخص شد. نخست آن که قرار شد تمام بازار‌های بی‌رقیب بازار در بورس تضعیف شده و بورس محور سرمایه‌گذاری شود.

همچنین فرهنگ‌سازی برای بازار سهام باید انجام شود که در این راستا به دنبال این هستیم که یک استودیوی خبری جهت ارائه اخبار بازار سهام و آشنایی افراد با این حوزه تدارک دیده شود، همچنین رییس‌جمهور بر افزایش تعداد شرکت‌ها در بورس جهت افزایش ارزش این بازار و برای سلیقه‌های متفاوت تاکید داشتند و مقرر شد برای کمک به خریداران سهام توسط نظام بانکی کشور وام پرداخت شود.

او به ارائه ۱۷ پیشنهاد به رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: همه این موارد با استقبال رییس‌جمهور مواجه شد و قرار شد چند جلسه برای رونق بازار سهام وی او برگزار شود. از سوی دیگر در یک سال گذشته سه مصوبه برای بازار سرمایه از سوی دولت وجود داشت که نسبت به گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین قرار است آیین‌نامه سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تجدیدنظر شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد: راهی جز برقراری رابطه با بازار‌های سرمایه جهانی نداریم و باید از فضای موجود خارج شویم و در لایحه اصل ۴۴ قانون اساسی هم این موضوع دیده شده که سهامی‌ که واگذار می‌شود، باید در بازار‌های داخلی و خارجی عرضه شود.

پیوند با سایر کشورها با استفاده از ۳روش

وی با بیان این که در حال حاضر با کشورهای مالزی، ترکیه و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و عضو اکو همکاری می‌کنیم، تاکید کرد:‌ به سه روش می‌توانیم بازار سرمایه کشور را با سایر بورس‌ها پیوند دهیم، یکی این که سهام شرکت‌هایی را که در بورس کشور است، در بورس سایر کشور‌ها عرضه کنیم، روش دوم این که سهام بورسی سایر کشورها وارد بازار سرمایه ایران شوند و سوم خارجی‌ها اجازه ورود و خرید سهام را داشته باشند که هر سه موارد در قانون بورس دیده شده است.

وی افزود: در حال حاضر یک آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس وجود دارد که به خارجی‌ها اجازه می‌دهد تا ۱۰‌درصد کل بازار سرمایه خرید کرده و ۱۰‌درصد سهام هر شرکت را هم می‌توانند داشته باشند.