گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از تجربه دو روز منفی در ابتدای هفته سرانجام اندکی مثبت شد. در شروع بازار دیروز معامله‌گران شاهد حمایت از برخی نمادهای عمده در بازار بودند که همین امر نیز به رشد ۷۲واحدی شاخص کل منجر شد و شاخص با این رشد به ۷۴هزار و ۷۰۹واحد رسید.

در بازار دیروز در تحولات کلان بحث‌ها در مورد برنامه خروج از رکود دولت بود. این طرح که مهم‌ترین طرح اقتصادی دولت در سال جاری پس از اجرای فاز دوم هدفمندی است می‌تواند تاثیر عمیقی بر وضعیت بورس داشته باشد.

در همین رابطه عضو شورای عالی بورس درباره بسته سیاستی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود گفت: دولت با این سیاست اعلام کرده که هزینه‌های مالی ناشی از تورم را برای خروج از رکود قبول ندارد بنابراین بهتر بود دولت به جای آن از عنوان خروج از رکود با تورم مدیریت شده استفاده می‌کرد.

محمد‌رضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در این بسته سیاستی بهتر بود خبر‌ها مدیریت شده و همزمان با شرایط قدرت خرید، خروج از رکود را رقم بزند.

وی تاکید کرد: در سیاست‌های کلان خروج از رکود موضع بازار سرمایه برخلاف ادبیات دستوری قیمت‌گذاری است و جنس بازار سرمایه عرضه و تقاضای واقعی است. بر همین اساس دولت باید با رویکرد سیاستی بر مبنای عرضه و تقاضا حرکت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قیمت‌گذاری کوتاه‌مدت دولت در خوراک پتروشیمی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی، سنگ‌آهنی‌ها و برخی محصولات گفت: دولت سالانه قیمت خوراک بنگاه‌های تولیدی را تغییر می‌دهد و محکم از آن دفاع می‌کند و سوال این است چطور می‌شود با وجود رویکرد بازار سرمایه با نگاه بلند‌مدت سرمایه‌گذاری، سیاست‌های قیمت‌گذاری کوتاه‌مدت و متناقض اعمال ‌شود؟ وی گفت: در تمام دنیا تعیین قیمت خوراک به‌صورت شناور تعیین شده و به علاوه با تغییرات جزئی مصوب می‌شود، اما در کشور ما هر ساله دچار تغییر است. پورابراهیمی در پایان با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری نیازمند وجود قوانین باثبات و بلند‌مدت حداقل تا ۲۰ سال آینده هستند، گفت: بهترین کمک مسوولان به بازار اجتناب از دخالت‌های دستوری در حوزه قیمت‌گذاری خوراک و محصولات است.

افزون بر این جمشید فروزش دبیر شورای تولید‌کنندگان پودر شوینده در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس در ارزیابی بسته پیشنهادی دولت برای خروج غیر‌تورمی از رکود اظهار کرد:‌ در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های صنعتی با مشکل بدهی معوق روبه‌رو هستند و در این شرایط، بسته پیشنهادی دولت می‌تواند کمک به واحدهای تولیدی باشد، ولی به معنی جبران همه افزایش قیمت اتفاق افتاده در هزینه تولید نیست.

وی تصریح کرد: آزادسازی قیمت‌ها بهترین مساله‌ای است که در بسته دولت مدنظر قرار گرفته است و در صورتی که این مورد عملی شود، عرضه و تقاضا با یکدیگر متعادل می‌شود و این مساله باعث ارتقای کیفی تولیدات صنعتی خواهد شد.

معامله‌گران در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت شاهد برگزاری مجمع پالایشگاه شیراز و اصفهان بودند که تقسیم سود ۳۴۰تومانی پالایشگاه شیراز که بیش از برآورد اولیه بود موجب شده است تا انتظار برای تعدیل سود نفت و گاز پارسیان ایجاد شود. هر چند احتمالا این تعدیل تا زمان مشخص شدن شرایط نهایی بازار اوره و آمونیاک و سود‌آوری پتروشیمی‌های این بخش اعلام نمی‌شود.

در گروه پتروشیمی، زاگرس با اعلام برنامه فروش پتروشیمی مرجان در موقعیت تعدیل سود قرار گرفته است.در صورت انجام این معامله سود زاگرس که از محل رشد تولید در شرایط خوبی قرار دارد افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

در گروه بانکی دیروز نماد بانک پاسارگاد متعادل به بازار باز گشت.

در گروه خودرویی دیروز تلاش‌هایی برای جمع‌آوری صف‌های فروش این گروه انجام شد که در این راستا صف فروش خاور جمع‌آوری شد. حق‌تقدم‌های ایران خودرو نیز دیروز با حمایتی نسبی قیمت خورد، هر‌چند بازار در انتظار قیمت‌های کمتری است.

در گروه شیمیایی دیروز مدیر عامل شرکت بازرگانی پلی‌اکریل در گفت‌وگو با خبرگزاری موج اعلام کرد: با تغییر مبنای محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ارز مبادله‌ای به آزاد، قیمت فروش محصولات شرکت‌های پتروشیمی افزایش یافته و به تبع این امر تولید‌کنندگان داخلی الیاف پلی استر مانند شرکت پلی اکریل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان الیاف پلی استر به‌شدت تضعیف شده‌اند. نجفی در این زمینه افزود:با افزایش۱۰ تا ۳۹ درصدی قیمت پارازایلین، منواتیلن گلیکول و دی اتیلن گلیکول به‌عنوان مواد اولیه الیاف پلی استر، قیمت تمام‌شده این محصول حدود ۲۶ درصد افزایش خواهد داشت و دیگر تولید پلی استر داخلی مقرون به صرفه نخواهد بود و شرکت پلی اکریل ایران در حاشیه زیان کامل قرار خواهد گرفت.

در گروه مخابرات دیروز ایرانسل مجوز فعالیت در نسل سوم را دریافت کرد.

به گزارش «ایرنا»، محمود واعظی در حاشیه مراسم امضای ارتقای پروانه ایرانسل به نسل سوم و بالاتر در پاسخ به افزایش تعرفه یکی از اپراتورها افزود: تاکنون هیچ اپراتوری از محدوده‌ای که کمیسیون تعیین کرده، بالاتر نرفته است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات به ۱۵۵میلیارد تومان رسید.