گروه بورس، حدیث موسوی: روز گذشته شاخص کل بورس تهران 86 واحد عقب‌نشینی کرد تا به این ترتیب نماگر بازار روی رقم 62 هزار و 855 واحد بایستد. بعد از تجربه رشدهای ضعیف بازار سهام در روزهای اخیر، حال ریزش‌های مقطعی و کم دامنه به این بازار تحمیل شده و در شرایط افت حجم و ارزش معاملات، بورس نوسان محسوسی را تجربه نمی‌کند.


روز قبل از میان 37 صنعت بورسی تعداد 19 گروه با تغییرات مثبت شاخص تا سطح حداکثر 6/ 3 درصد روبه‌رو شدند و 13 صنعت نیز تا کف حدود 2 درصد افت کردند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در میان صنایع بورسی به گروه‌های بانک و خودرو اختصاص داشت. طی هفته‌های گذشته، دولت با اعلام برخی جزئیات بسته خروج از رکود از تلاش خود برای رونق برخی صنایع مهم و اثرگذار بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور پرده برداشت. کارشناسان در بررسی مفاد این بسته معتقدند، تسهیلات اعطایی در راستای رونق صنایعی همچون خودرو، لوازم بادوام و... تاثیرات کوتاه‌مدت بر آنها داشته و برای تحرک پایدار و پویایی هرچه بیشتر این صنایع به اتخاذ سیاست‌هایی بیش از مُسکن‌های فعلی نیاز است. این موضوع در حالی است که افزایش اعتبارات و تسهیلات اعطایی به خرید واحدهای مسکونی نیز که در راستای خروج صنعت ساختمان‌سازی از رکود در این بسته منظور شده، از دید برخی کارشناسان تنها می‌تواند روی خرید واحدهای مسکونی با متراژ کم و با قیمت‌های پایین اثرگذار باشد. به بیان دیگر با وجود افزایش وام‌های اعطایی این موضوع تاثیر چندانی بر رونق ساخت‌وسازها در سطح کلان و پروژه‌های انبوه‌سازی نداشته و تنها می‌تواند در سمت خرید با تحرکاتی همراه باشد.


بسته خروج مسکن از رکود روی میز دولت

صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات روز گذشته نهمین صنعتی بود که از میان ۱۹ صنعت، بالاترین رشد شاخص را به میزان ۳/ ۰ درصد تجربه کرد. کارنامه این صنعت در ۷ روز معاملاتی قبل نیز مثبت بود به‌طوری که در این بازه نیز افزایش ۸/ ۰ درصدی شاخص را تجربه کرد. بررسی معاملات روز گذشته این گروه نشان می‌دهد بیشترین رشد قیمتی را به میزان ۴۵/ ۴ درصد نماد شرکت سخت آژند ثبت کرده، در حالی که بالاترین افت قیمتی نیز به نماد شرکت عمران و توسعه فارس اختصاص داشته است. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در این روز به ترتیب به نام نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری شاهد و نوسازی و ساختمان تهران ثبت شد. در نماد «ثشاهد» سهامداران حقیقی فروشنده کل سهام این شرکت بودند در حالی که در سمت خرید مالکیت ۳/ ۶۵ درصدی را به نام خود ثبت کرد. در نماد «ثنوسا» نیز ۱۰۰ درصد سهام توسط معامله‌گران حقیقی دست به دست شد.


طی هفته‌های گذشته اخبار زیادی درخصوص افزایش رقم وام‌های خرید واحد مسکونی در تهران و سایر شهرها منتشر شده است. این اقدامات که در راستای تحرک یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور یعنی صنعت ساخت و ساز صورت گرفته از نگاه کارشناسان تاثیرات دوگانه‌ای در این صنعت نیمه جان که بیش از دو سالی است درگیر رکود معناداری شده، خواهد داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی به تازگی با بیان اینکه پیشنهادهای این وزارتخانه در مورد خروج مسکن از رکود به دولت ارائه شده گفته است: هنوز تمام جزئیات بسته خروج از رکود مسکن اعلام نشده و تنها بخش کوچکی از آن رونمایی شده است، بنابراین منتظریم تا بندهای نهایی نیز بیرون بیاید. محمد کفاش، تحلیلگر بازار سهام در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: شرکت‌های فعال در حوزه انبوه‌سازی به واسطه رکودی که بر کل صنعت مسکن سایه افکنده روزهای سختی را سپری می‌کنند. مشکلات مربوط به عدم فروش پروژه‌های انبوه‌سازی و تجاری ساخته شده و به تبع آن چالش کمبود نقدینگی انبوه‌سازان موجب شده تا شرکت‌های فعال در این بخش به جای پرداخت بدهی خود به یکسری شرکت‌ها، واحدهای ساخته شده را ارائه کنند و به این ترتیب به تهاتر بدهی در مقابل واحد ساخته شده رو آورند.


وی ادامه می‌دهد: حال در شرایطی که دولت تلاش می‌کند بازار خرید و فروش مسکن را به کمک افزایش رقم وام‌ها و تسهیلات اعطایی رونق بخشد، باید پرسید این مساله می‌تواند تاثیر مثبتی بر صنعت انبوه‌سازی داشته باشد؟ به بیان دیگر در حالی که بررسی سقف وام‌هایی که به خریداران داده می‌شود نشان می‌دهد شاید از این طریق تنها خرید واحدهایی با متراژ کم و در مناطق بعضا معمولی شهرها با تحرک و رونق روبه‌رو شود، نمی‌توان انتظار داشت صنعت انبوه‌سازی در کوتاه مدت تا میان مدت تاثیر مثبتی از این مساله دریافت کند. به گفته وی ساختمان‌سازی که با بسیاری از صنایع در حوزه‌های مختلف اقتصادی از قبیل فولاد، کاشی و سرامیک و سیمان در ارتباط بوده و با رونق خود، تحرک و پویایی را در بسیاری از صنایع به ارمغان خواهد آورد، به محرک‌ها و پارامترهای بیشتر و قوی‌تری برای رونق در کل مجموعه (ساخت‌و‌ساز واحدهای کوچک، بزرگ، پروژه‌های انبوه‌سازی و تجاری‌) نیاز دارد.


پالایشی‌ها مثبت شدند

روز گذشته گروه فرآورده‌های نفتی بورس با رشد ۱۶/ ۰ درصدی شاخص روبه‌رو شد، در حالی که در ۷ روز معاملاتی قبل این صنعت ۹/ ۰ درصد افت را تجربه کرد. نماد شرکت‌های نفت بهران و سپاهان تنها نمادهای سبزپوش این گروه در روز دوشنبه بودند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به ترتیب به نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت و نفت بهران اختصاص داشت. در نماد «شبهرن» معامله‌گران حقیقی ۸۹ درصد از سمت خرید و ۱۰۰ درصد از سمت فروش را در اختیار داشتند. شرکت نفت بهران اخیرا پیش‌بینی درآمد هر سهم را بر اساس عملکرد ۶‌ماهه خود منتشر کرده که طبق آن سود هر سهم را از ۲۲۶۶ ریال به ۱۸۲۳ ریال کاهش داده است. طبق این گزارش سود ناخالص عملیاتی این شرکت روانکار از ۷,۳۵۷ میلیارد ریال به ۶۳۰۶ میلیارد ریال کاهش و هزینه مالی نیز از ۱۷۷۱ میلیارد ریال به ۱۹۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. مقدار فروش روانکار نیز از ۴۳۱,۳۶۲ مترمکعب به ۳۵۴,۳۰۰ مترمکعب کاهش یافته و تنها ۴۰ درصد از مقدار فروش محقق شده است.


ادامه روزهای سخت شرکت‌های سنگ‌آهنی

بررسی معاملات گروه استخراج کانه‌های فلزی حکایت از عملکرد نامطلوب این صنعت مهم بورسی در بازه بیش از یک سال گذشته تاکنون دارد. روز گذشته نیز این صنعت با افت ۱۶/ ۰ درصدی شاخص روبه‌رو شد، ضمن اینکه در ۷ روز معاملاتی قبل و از ابتدای سال تاکنون نیز این گروه با کاهش ۷/ ۱ و ۶/ ۲۰ درصدی شاخص روبه‌رو شده است. روز گذشته بیشترین رشد قیمتی به نام شرکت‌های توسعه معادن روی ایران و معادن بافق ثبت شد، در عین حال که بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به نماد «کروی» مربوط بود. در نماد «کروی» سهامداران حقیقی مالکیت ۱۰۰‌درصدی را در سمت خرید و فروش سهام این شرکت به خود اختصاص دادند. طی هفته‌های اخیر گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌های این گروه در شرایطی منتشر شد که بررسی آنها از تعدیل منفی سود در اغلب گزارش‌های اعلامی به‌خصوص دوقلوهای سنگ‌آهنی حکایت داشت. در این گروه شرکت معادن بافق نیز گزارش ۶ ماهه خود را اعلام کرده که طبق آن این شرکت معدنی سود هر سهم خود را از ۴۹۸ ریال به ۳۴۷ ریال کاهش داده است. «کبافق» عموما سیاست عدم فروش در نیمه نخست سال و فروش کل محصول در زمان آغاز سال جدید میلادی را دارد اما این‌بار سنت‌شکنی کرده و با توجه به کاهش نرخ جهانی در تابستان بخش زیادی از محصول دپو شده را فروخته است.


افت قیمت «رمپنا»

گروه خدمات فنی و مهندسی روز قبل تحت‌تاثیر افت قیمت مهم‌ترین نماد خود یعنی گروه مپنا با کاهش شاخص به میزان ۴۵/ ۰ درصد روبه‌رو شد. در ۷ روز معاملاتی قبل نیز این صنعت با افت ۸/ ۱ درصدی همراه بود. از زمانی که دولت در بسته خروج از رکود اعلام کرده بازپرداخت بدهی پیمانکاران را در دستور کار دارد، امیدواری‌هایی درخصوص دریافت مطالبات این پیمانکار بزرگ وزارت نیرو به‌وجود آمده که به درستی معلوم نیست محقق خواهد شد یا خیر. در سمت خرید نماد رمپنا روز گذشته سهامداران حقیقی مالکیت ۷۸ درصدی را به خود اختصاص دادند در حالی که در سمت خرید معامله‌گران حقوقی مالکیت حدود ۶۲ درصدی را داشتند.


«تکمبا» زیان‌ده شد

گروه کوچک بورسی ماشین‌آلات و تجهیزات از جمله صنایعی است که عملکرد مطلوبی در کسب بازدهی مورد انتظار از ابتدای سال تاکنون نداشته است. روز گذشته شاخص این صنعت افت ۶۷/ ۰ درصدی را تجربه کرد و در ۷ روز کاری قبل نیز با کاهش ۲/ ۰درصدی روبه‌رو شد. بیشترین رشد قیمت در حالی به نماد شرکت پارس خزر اختصاص داشت که نماد شرکت سرماآفرین بالاترین افت را تجربه کرد. کمباین‌سازی ایران نیز با مشارکت ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات را به‌نام خود ثبت کرد. نماد سرمایه‌گذاری پارس توشه اما بالاترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در این گروه نماد شرکت کمباین‌سازی ایران سود ۶۱ریالی هر سهم خود را در گزارش ۶ ماهه به زیان ۴۲ ریالی تبدیل کرد. طبق گزارش منتشر شده، مبلغ فروش از ۱۱۲۷ میلیارد ریال به ۴۹۹ میلیارد ریال کاهش یافته است. سود ناخالص عملیاتی از ۲۳۱ میلیارد ریال به ۸۹ میلیارد ریال و سود عملیاتی از ۱۵۵ میلیارد ریال به زیان عملیاتی به میزان ۳۱ میلیارد ریال تبدیل شده است. به این ترتیب بررسی گزارش ۶ ماهه این شرکت نشان می‌دهد سود خالص از ۱۰۵ میلیارد ریال به زیان خالص ۷۳ میلیارد ریالی رسیده است.

تعدد صنایع سبزپوش در روز منفی بورس