گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با بازگشایی نماد ملی مس با افت شاخص مواجه شد.

دیروز شاخص کل با بازگشایی نماد ملی مس با 4/ 95 واحد تاثیر منفی این نماد مواجه شد، این تاثیر منفی در کنار افت نمادهای هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی پردیس موجب شد تا در نهایت شاخص کل با افت 14/ 0 درصدی مواجه شود تا به رقم 62هزار و 855واحد برسد. این در شرایطی بود که برخی از نمادهای بازار همچنان بسته و برخی حتی گزارش شش ماهه خود را با گذشت دو هفته از زمان قانونی ارائه نداده‌اند. در گروه خودرویی، دیروز آهنگری تراکتور‌سازی با صف خرید همراه بود، این شرکت برنامه افزایش سرمایه‌ 100درصدی را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به منظور اصلاح ساختار مالی عملی در دستور کار خود دارد. در گروه خودرویی همچنین عضو هیات مدیره سایپا دیزل درباره تحقق ۵۵ درصد از زیان ۱۰۷۸ ریالی هر سهم در نیمه اول سال جاری توضیح داد تا نماد این شرکت در بورس بازگشایی شود؛ سایپا دیزل به‌رغم اعلام زیان انباشته سنگین 589 میلیارد تومانی یکی از سهام مورد توجه بازار بوده که ناشی از شایعاتی چون افزایش سرمایه 230 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و قراردادهای جدید خارجی است. در گروه سرمایه‌گذاری، با ارسال اظهار‌نظر حسابرس دو شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و البرز به سازمان بورس، یک گام دیگر برای افزایش سرمایه ۲۰۷ و ۲۴ درصدی این دو شرکت بورسی برداشته شد. این تامین مالی «وبانک» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی انجام و صرف جبران مخارج بابت افزایش سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و همچنین جبران مخارج بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر عضو گروه به منظور حفظ درصد سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت در راستای کسب سود و بازدهی مناسب و پایدار خواهد شد.


سرمایه‌گذاری البرز هم اظهارنظر حسابرس درباره برنامه افزایش سرمایه ۲۳/ ۸ درصدی را ارسال کرده است. این افزایش سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی است و صرف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر خواهد شد تا سرمایه اسمی «والبر» از ۲۱۰ به ۲۶۰میلیارد تومان برسد. در گروه پتروشیمی، در خبرهای مثبت دیروز اعلام شد که توافق برجام راه را برای دریافت تجهیزات و کاتالیزورهای فنی باز کرده است در همین حال شنیده‌ها حکایت از حل مشکل پتروشیمی شیراز برای دریافت باقی تجهیزات طرح اوره و آمونیاک شهدای مرودشت دارد. در همین رابطه مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت‌های ایتالیایی و آلمانی مانند زیمنس در آزادسازی تجهیزات توقیف شده ایران همکاری کردند و توانستیم تجهیزات تعدادی از پروژه‌ها را تحویل بگیریم.


در گروه حمل‌و‌نقل، دیروز حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در بازگشایی نماد با افت قیمت همراه شد. این شرکت اعلام کرد: مبنای تهیه بودجه اولیه سال مالی 1394 براساس عملکرد واقعی سال مالی 1393 و با در نظر گرفتن ثابت بودن شرایط حمل و تعداد بارنامه‌های صادر شده در نظر گرفته شده بود. متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال 1394 و تاثیرات آن بر صنعت حمل‌ونقل منجر به کاهش بارنامه‌های صادر شده و بالطبع موجب کاهش درآمد‌های شرکت شد. در گروه مخابرات همچنین دیروز اعلام شد بازگشت سهام مخابرات به دولت منتفی است؛ یک نماینده مجلس از منتفی شدن موضوع بازگشت سهام مخابرات به دولت خبر داد و گفت: همچنین روند واگذاری آلومینیوم المهدی در کمیسیون اصل ۴۴ بررسی می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس 157میلیارد تومان و در فرابورس به 5/ 57 میلیارد تومان بالغ شد.