گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم افت قیمت‌ها و شاخص کل بود؛ در بازار دیروز شاخص کل همچنان تحت تاثیر وضعیت بازار جهانی با کاهش مواجه بود.

در این میان به دلیل افت بهای نفت نمادهای پالایشگاهی بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند به‌گونه‌ای که دو نماد پالایشگاه بندرعباس و اصفهان بیش از ۸۶واحد تاثیر منفی داشتند تا در نهایت با اضافه شدن نمادهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ایران خودرو و سرمایه‌گذاری غدیر شاخص با افت ۲۳۲واحدی معادل ۳۸/ ۰ درصد مواجه و زیان بازار از ابتدای سال به دو درصد نزدیک شود، در همین حال دیروز شاخص در پایان بازار رقم ۶۱هزار و ۵۰۱واحد را نشان می‌داد تا نیمی از راه برای کاهش به زیر مرز ۶۱هزار واحد را طی کرده باشد. در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران شاهد بخشنامه‌ای مهم از سوی بانک مرکزی بودند که این بخشنامه دست بانک‌ها برای شناسایی تعهدی وجه التزام در مورد معوقات را بسته است. این امر موجب افت درآمدهای بانک‌ها خواهد شد چرا که بانک‌ها از این پس ملزم به شناسایی نقدی این درآمد خواهند بود. انتظار می‌رود این امر صورت‌های مالی بانک‌ها را بیش از پیش شفاف ‌کند.

در بازار دیروز در گروه سیمانی دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه دولت هنوز مطالبات بخش سیمان را بابت تعطیلی سال گذشته پرداخت نکرده، گفت: با تشدید آلودگی‌ هوا قرار شد کارخانجات آلاینده مثل سیمان تعطیل شوند اما هنوز بحثی برای پرداخت ضرر واحدها بیان نشده است. در همین حال در گروه فلزی فولاد خوزستان برنامه افزایش سرمایه صد‌درصدی خود را اعلام کرد؛ سرمایه اسمی ۸۰۰ میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رساند و صرف اصلاح ساختار مالی خواهد کرد. در گروه فلزی همچنین شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران برای عرضه در فرابورس معرفی شد؛ سرمایه اسمی «کیمیا» بیش از ۵/ ۱۱ میلیارد تومان است و بعد از طی تشریفات و در صورت تصمیم مسوولان سازمان و شرکت فرابورس، طی روزهای آینده (احتمالا هفته جاری) ۱۰ درصد سهام معادل ۵/ ۱۱ میلیون سهم این شرکت در بازار دوم فرابورس و توسط کارگزاری راهنمای سرمایه‌گذاران عرضه اولیه خواهد شد.

این شرکت برای سال مالی اسفند گذشته برای هر سهم ۶۵۶ ریال سود محقق کرده و برای سال جاری هم ۶۲۷ ریال سود پیش‌بینی کرده و در نیمه اول سال قادر به پوشش ۳۶۳ ریالی هر سهم شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری همچنان به شدت ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس ۱۴۸میلیارد تومان و در فرابورس ۷۶میلیارد تومان رقم خورد.