اولویت بخشی به مصالح عمومی و دراز مدت

مهندس مهدی ایرانی کرمانی*

انجمن خرما یکی از تشکل های رسمی و قانونی وابسته به اتاق بازرگانی وصنایع و معادن (و انشاا... در آینده ای نه چندان دور؛ کشاورزی ) ایران است که در چشم انداز بیست ساله و چارچوب اهداف و ظرفیت های اقتصاد ایران، از دیدگاه اتاق، تعریف می شود. این اهداف شامل، اصلاح ساختار اقتصادی کشور و تغییر آن از سودآوری بی حساب برای دلال ها (دلال محوری)، به سودآوری سنجیده برای تولیدکنندگان (تولید محوری) وتعریف نقش بخش خصوصی و نحوه تعامل آن با دستگاه های دولتی، مبارزه هوشمندانه با تحریم ها و نیز تشویق و ترغیب شفاف سازی می باشد.

با همت مجدانه دوستان و همکاران سخت کوش اتاق بازرگانی کرمان، پایه های انجمن خرمای استان با حضور دست اندرکاران بخش تولید، فرآوری، بسته بندی و تجارت صنعت خرما نهاده شد.

ارکان این انجمن کمیته های تخصصی ای هستند که با برگزاری نشست های تخصصی به صورت نتیجه محور فعالیت می کنند وخبرهایشان نیز در خبرنامه انجمن منعکس می شود . خط مشی راهبردی خبرنامه خرما هم اطلاع رسانیِ شفاف و مسئولانه، آگاه سازی، انعکاس خبرها و رویدادهای تلخ و شیرین و طرح مسایل گریبانگیر صنعت خرما می باشد . صنعت خرما در حال دگرگونی است، تعداد واحدهای مدرن صنعتی و بهداشتی که بازارهای بین‌المللی را هدف قرار داده اند و ظرف سال های گذشته احداث شده اند و نسل جوانِ تحصیل کرده ای را در این صنعت مشغول ساخته، بسیار چشمگیر و دلگرم کننده است.به طور کلی نگرش انجمن کاهش تصدی گری دولتی و ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار و گسترش فعالیت های بخش خصوصی است.

خوشبختانه دست اندرکاران صنعت خرما با مطالعه ی وضعیت این صنعت و سیر تحول کُند آن و یا از روی تجربه، به این نکته واقف شده‌اند و به مقابله با این نماد عقب ماندگی برخاسته اند و تولیدکننده،بسته بندی کننده، بازرگان و صادرکننده، دست به دست هم داده اند و انجمن خرما را بر پا کرده اند که پدیده ای بسیار امیدوارکننده است.

همکاری و تفاهم بین گروه های مختلف این صنعت، ورود و حضور خون تازه ودرک این نکته ی مهم که همه بر سر یک سفره نشسته ایم و مصالح عمومی و درازمدت صنعت را نباید فدای منافع کوتاه مدت فردی بکنیم و با پی گیریِ امورِ مربوط به خرما،به همگان از جمله مقامات دولتی ثابت خواهد شد که انجمن خرما تشکلی قابل اعتماد و صاحب اعتبار است .کشورهای جهان تلاش کرده اند و روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند تا توانسته اند بازارهایی برای محصولاتشان بیابند. روشن است که این که بعضی از واریته‌های خرمای ایران جزو بهترین واریته های خرمای دنیاست، بازارهای صادراتی به وجود نمی‌آید. جهش صادراتی نیازمند همت و تلاش همه ی دست اندرکاران صنعت خرما و البته مساعدت دستگاه های دولتی است .چنانچه به این نکات مهم توجه کنیم، می توانیم با تحریم ها مقابله کنیم، بازارهای جدید صادراتی ایجاد کنیم و همزمان بازار داخلی را نیز توسعه دهیم و مشکلات نقدینگی صنعت را هم حل وفصل نماییم تا نتیجه آن شود که باغداران ریز و درشتی که در شرایط اقلیمی سخت به امر تولید مشغولند، امیدوار باشند.

* عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان

سردبیر خبرنامه‌ی خرما