مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد تاکنون هیچ بهره‌ای از حساب ذخیره ارزی نبرده‌اند، اما اگر بخش خصوصی برای تامین پروژه‌ای با توجیه اقتصادی برای دولت مراجعه کند می‌تواند از این منبع مالی استفاده کند. محمود صلاحی در گفت‌وگو با «مهر» گفت: می‌توان برای پروژه‌هایی نظیر توسعه فرودگاه قشم یا اجاره فرودگاه در چابهار از این منبع مالی بهره‌برداری کرد.

مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد افزود: تاکنون ماموریتی برای برداشت از حساب ذخیره ارزی برای دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تعیین نشده؛ دلیل این امر نیز اولویت دولت برای حضور بخش خصوصی در مناطق آزاد است.

وی تصریح کرد: البته طرح‌هایی حتی با هزینه ۲۰۰میلیارد تومانی نیز به اجرا درآمده که بخشی از منابع مالی توسط بانک‌ها در قالب پرداخت تسهیلات از منابع داخلی آنها یا تسهیلات تکلیفی تامین شده است.

صلاحی تاکید کرد: دولت به دنبال انجام کار اقتصادی نیست؛ لذا برداشت از ذخیره ارزی برای اجرای طرح‌ها در اولویت ما نیست مگر اینکه طرحی از سوی بخش خصوصی مطرح شود که از دیدگاه دولت توجیه مناسبی داشته و در اولویت باشد که بتوان بخشی از منابع مالی را از حساب ذخیره ارزی تامین کرد.

وی در خصوص بودجه مناطق آزاد گفت: بودجه مناطق آزاد به صورت میانگین به سه دسته تقسیم می شود که بخش محدودی از آن بودجه عمرانی، بخشی دریافت عوارض و بخش سوم درآمدهای خود مناطق است.

صلاحی گفت: تصور ما این است که بودجه ای در حدود ۴میلیارد دلار برای تکمیل تمامی زیرساخت‌ها در ۶ منطقه آزاد کشور نیاز باشد و به نظر می‌رسد که دولت باید این پول را در اختیار این مناطق قرار دهد تا یکبار برای همیشه بتوانند تمامی زیرساخت‌های مربوط به رشد و توسعه اقتصادی را فراهم کنند.