خودرو، بازاری شبیه برکه
بازارنامه- بازار خودروی پایتخت این روزها به برکه‌ای می‌ماند که تنها گاهی پرتاب سنگی ریز به درون آن، موجبات تلاطم هر چند اندک و سطحی‌اش را فراهم می‌آورد.

نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت یک ماهی می‌شود که از آرامش بازار می‌گویند و معتقدند تا خودروسازها نخواهند، تغییر و تحولی اساسی و چشمگیر دامان این بازار را نمی‌گیرد و اقداماتی نظیر فروش فوری و کم و زیاد کردن عرضه خودروها می‌تواند خط ثابت قیمت‌ها را به منحنی رو به رشد تبدیل کرده یا در مسیر افول قرار دهد.
ثبات پراید، سردی روآ
پرتیراژ‌ترین خودرو تولید داخل این روزها بازاری آرام را سپری می‌کند. پراید که به تعبیری عمود خیمه سایپا به حساب آمده و این شرکت سهم ۵۵درصدی‌اش از بازار خودرو کشور را مدیون آن است .هم‌اکنون در مدل بنزین‌سوز با قیمت ۸میلیون و ۲۵۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و مدل دوگانه‌سوز آن نیز قیمتی برابر با ۸میلیون و ۳۵۰هزار تومان را در بازار دارا است. پراید ۱۳۲، هم که تنها ظاهرش با پرایدهای معمولی فرق می‌کند با قیمت ۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که برخی شنیده‌ها از خروج پراید از خطوط تولید سایپا طی سال آینده خبر می‌دهند، موضوعی که مسوولان این شرکت خودروساز چندان تمایلی به آن نداشته و در عین حال به دنبال جایگزینی برای این سوگلی کم‌کیفیت پرفروش نیز هستند. از سوی دیگر پژو روآ هم که روزگاری قرار بود جای خالی پیکان را در بازار پر کرده و مانع از دست رفتن سهم ایران‌خودرو در بازار داخل شود هم‌اکنون روزهای آرامی را پشت‌سر می‌گذارد. این خودرو چندان از استقبال مشتریان داخلی سود نمی‌برد و احتمالا اصلی‌ترین دلیل این موضوع به وجود رقیبی گردن کلفت یعنی پراید مربوط می‌شود. در واقع اختلاف قیمت نسبتا اندک میان پراید و روآ سبب شد تا اقبال فروش به سمت پراید با توجه به مصرف سوخت پایین آن بچرخد.
در حال حاضر روآ بنزین‌سوز با قیمت 8میلیون و 350هزار تومان به فروش می‌رسد و مدل دوگانه‌سوز آن نیز قیمتی برابر با 8میلیون و 700هزار تومان را در بازار دارا است.
آرامش پرشیا و ۴۰۵
از پژو 405 و پرشیا هم بوی آرامش به مشام می‌رسد. این دو خودرو که جزو محصولات پرفروش ایران خودرو به شمار می‌آیند هر کدام طی دو سه ماه گذشته در مقاطع زمانی متفاوت، روندی صعودی در قیمت را به خود گرفته و گران شدند. این در حالی است که هم اکنون ثبات قیمت را در بازار تجربه می‌کنند. به نحوی که پژو 405 بنزین‌سوز هم اکنون با قیمت 14میلیون و 800هزار تومان خرید و فروش می‌شود و نوع دوگانه‌سوز آن نیز دارای قیمتی برابر با 15میلیون تومان در بازار است. 405 دارای مصرف سوختی نسبتا بالا است و قرار است سال آینده مدل‌های جدیدترش جایگزین مدل فعلی شود. پرشیا هم که به گفته مسوولان ایران خودرو سرنوشتی مشابه پژو 405 را تجربه خواهد کرد هم اکنون در مدل معمولی بنزین سوز با قیمت 18میلیون و 500هزار تومان به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که پرشیا ELX قیمتی برابر با 21میلیون و 500هزار تومان را در بازار دارا است. پرشیا هم جزو خودروهای پرمصرف از لحاظ سوخت به حساب می‌آید.
سمند
سمند برند ملی ایران خودرو نیز که در چهار مدل به بازار عرضه می‌شود طی مدت اخیر تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نکرده و تنها مدل LX سال آن اندکی گران شد. LX از مدل‌های محبوب و صادراتی سمند به شمار می‌رود و در حال حاضر با قیمت 16میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که مدل معمولی سمند دارای قیمتی برابر با 13میلیون و 700هزار تومان بوده که نشان از ثبات آن در بازار دارد. از سوی دیگر سورن هم که مدل پیشرفته خانواده سمند به حساب می‌آید و قرار است در آینده نزدیک به ترکیه صادر شود، هم‌اکنون با قیمت 18میلیون و 150هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
قطع یارانه نقدی پارس‌‌خودرو
پارس‌خودرو که چندی پیش تحت تاثیر جو روانی قطع سهمیه سوخت ماکسیما و رونیز قرار گرفت و مبلغ 600هزار تومان یارانه را به خریداران این دو محصول اختصاص داد، چند روز پیش در اقدامی عجیب یارانه مذکور را حذف کرد. این در حالی است که هم‌اکنون حدود 45 روز از قطع سهمیه بنزین خودروهای لوکس می‌گذرد و ماکسیما و رونیز طی این مدت کارت سوختشان شارژ نشده است. این موضوع تاثیر نسبتا در خور توجهی را روی قیمت ماکسیما در بازار گذاشت به نحوی که پس از قطع سهمیه سوخت آن، قیمتش رو به افول رفت. هم‌اکنون این محصول مونتاژی شرکت نیسان ژاپن با قیمت 41میلیون تومان به فروش می‌رسد. ماکسیما تیراژ چندانی در کشور نداشته، اما همواره با توجه به کیفیت بالایش مورد توجه مشتریان داخلی بوده است. مصرف سوخت ماکسیما نیز با توجه به حجم موتورش (3000سی‌سی) بالا است.
آرامش تندر
تندر-90 E2 که مدل فول (کامل) و پیشرفته خانواده تندر، به شمار می‌رود و چندی پیش روندی صعودی را در قیمت به خود گرفته بود هم‌اکنون آرام شده و با قیمت 15میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. این خودرو دارای دو ایربگ بوده و به سیستم ترمز ABS (ضد قفل) نیز مجهز است. مدل E1 تندر-90 نیز که از یک ایربگ و همچنین ترمز ABS بهره می‌برد هم‌اکنون قیمتی برابر با 13میلیون و 500هزار تومان را دارا است. تندر-90 E0 هم که به لحاظ نداشتن امکانات در خور توجه، به پیکان معروف است، هم‌اکنون بدون کولر با قیمت 10میلیون و 700هزار تومان خرید و فروش می‌شود.