سال ۱۲۹۶- دولت انگلستان در جهت اجرا و اعمال سیاست خود در ایران توسط مارلینگ، وزیر مختار به دولت مستوفی‌الممالک اطلاع داد که نیروهای انگلیسی از جنوب و مرکز ایران خارج خواهند شد و انگلستان حاضر است تا نیروی پلیس جنوب را به شرط ابقای فرماندهان انگلیسی آن تا پایان جنگ، به‌عنوان بخشی از ارتش ایران بشناسد. در مورد ابقای قرارداد ۱۹۰۷ نیز پس از آنکه دولتی در روسیه سر کار آید که بتوان با آن مذاکره نمود، دولت انگلستان اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد. دولت بریتانیا حمایت خود را از کابینه‌ای که در حفظ بی‌طرفی ایران کوشا باشد ادامه داده و کمک‌های لازم را در اختیار آن دولت قرار خواهد داد.

سال ۱۳۰۰- روزنامه شفق سرخ به مدیریت شیخ علی دشتی منتشر شد. این روزنامه ادبی، اجتماعی، سیاسی و انتقادی بود.

سال ۱۳۰۱- روزنامه پیکان به مدیریت محمد وثوق همایون در تهران انتشار یافت.

سال ۱۳۰۸- اولین کلنگ بیمارستان فیروزآبادی در شهر ری به زمین زده شد.

سال ۱۳۰۹- کلیه خطوط تلگرافی کمپانی هند و اروپا تحویل دولت ایران شد.

سال ۱۳۰۹- ارباب کیخسرو شاهرخ، رییس اداره مباشرت مجلس شورای ملی، برای خرید لوازم راه‌آهن به اروپا عزیمت کرد تا طی قراردادی کلیه لوازم مورد نیاز را از دولت سوئد خریداری کند.

سال ۱۳۲۰- محمدعلی فروغی کابینه را ترمیم و وزیران را به این شرح به مجلس معرفی کرد: حسنعلی کمال هدایت (نصرالملک)، وزیر پست و تلگراف، باقر کاظمی (مهذب الدوله) وزیر کشور- مجید آهی، وزیر کشاورزی، اقتصاد و خواربار- علی‌اصغر حکمت، وزیر بهداری، علی سهیلی، وزیر امور خارجه- عباسقلی گلشائیان، وزیر دادگستری- سرلشگر امان‌الله جهانبانی، وزیر راه- مصطفی عدل (منصورالسلطنه) وزیر فرهنگ- یدالله غضدی، وزیر دارایی- عبدالحسین هژیر، وزیر پیشه و هنر و بازرگانی- محمدعلی فروغی، وزیر جنگ.

سال ۱۳۲۱- بیماری تیفوس در تهران شیوع پیدا کرد.

سال ۱۳۲۳- نخست‌وزیر اعلان جنگ دولت ایران به دولت ژاپن را به اطلاع مجلس رساند و تقاضای رای اعتماد کرد. مجلس نیز از ۹۴ نفر حاضر با ۹۱ رای نسبت به عمل دولت درخصوص اعلان جنگ به ژاپن رای اعتماد داد.

سال ۱۳۲۴- کلیه نیروهای انگلیسی طبق عهدنامه سه‌جانبه خاک ایران را ترک گفتند، ولی نیروهای شوروی از تخلیه ایران خودداری کردند.

سال ۱۳۲۷- محاکمه ۱۴ نفر از سران حزب توده به اتهام ترویج مرام اشتراکی و ضدیت با حکومت مشروطه در شهربانی آغاز شد. سرهنگ باستی ریاست دادگاه را برعهده داشت و سرهنگ ۲ علی اکبر مهتدی نیز دادستان بود.

سال ۱۳۳۱- تعطیل عمومی همچنان ادامه یافت.

سال ۱۳۳۵- رشت صاحب رادیو شد.

سال ۱۳۳۷- دولت ایران به دولت شوروی اطلاع داد آن قسمت از قرارداد ۱۹۲۱ را که به استناد آن نیروی شوروی به خود حق می‌داد تحت شرایطی وارد ایران شود را از درجه اعتبار ساقط می‌داند.

سال ۱۳۳۹- بیستمین دوره مجلس شورای ملی رسمیت یافت و آغاز به کار کرد.

سال ۱۳۴۰- ژنرال دو گل و علی امینی در پاریس دیدار کردند.

سال ۱۳۴۱- علم لوایح ششگانه شاه را به استانداران و فرمانداران ابلاغ و اعلام کرد که این لوایح، قانون اساسی جدید ایران است.

سال ۱۳۴۵- اولین موافقت‌نامه پنج ساله بازرگانی ایران و شوروی در تهران امضا شد. طبق این موافقنامه مقرر شد طی پنج سال آینده ایران و شوروی پانصدوچهل‌ میلیون دلار کالا مبادله کنند.

سال ۱۳۴۷- از شوروی بیست هزار تن شکر خریداری شد.

سال ۱۳۴۹- از بامداد امروز کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دست به اعتصاب زدند و از حرکت دادن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها خودداری کردند. هجده‌هزار کارگر شرکت مزبور در اجتماعی شکستن اعتصاب خود را موکول به اجرای سخنان شاه کردند که گفته بود کارگرانی که سود سهام ندارند باید سه ماه پاداش بگیرند.

سال ۱۳۵۳- شاه در یک اجتماع بزرگ که از وزراء، نمایندگان مجلسین، مقامات دولتی، بازرگانان، احزاب و اصناف تشکیل شده بود ناگهان چهره سیاسی کشور را تغییر داد و سیستم یک حزب واحد را اعلام کرد و خطوط فعالیت‌های سیاسی کشور را ترسیم کرد. شاه در این اجتماع افزود: دوران دو دوزه‌بازی کردن‌ها به سرآمده و جای کسی که با قانون اساسی و نظام شاهنشاهی و انقلاب ۶ بهمن مخالف است یا در زندان است یا خروج از کشور.