درایو ویندوز را دریابید

در ادامه به برخی ترفندها برای خالی کردن فضای پر شده در درایو سی می‌پردازیم. قدم ابتدایی انتقال اطلاعات یا پوشه‌هایی است که اطلاعات شخصی شما است و خود شما آنها را در صفحه دسکتاپ یا MyDocument ویندوز گذاشته‌اید که نتیجه این کار افزایش حجم درایو ویندوز است. متاسفانه این عادت غلط در بین اکثر کاربران تازه‌کار رایج است و هر گونه اطلاعاتی را که از اینترنت، فلش یا سی دی دریافت می‌کنند ابتدا روی دسکتاپ ویندوز خود کپی می‌کنند که این کار کاملا اشتباه است. شما در اولین قدم این فایل‌ها و پوشه‌ها را به درایوهای دیگر انتقال دهید. در قدم بعدی باید به خالی کردن سطل بازیافت ویندوز (Recycle Bin) بپردازید.

برای این کار کافی است روی آیکون Recycle Bin کلیک راست کرده و گزینه Empty Recycle Bin را کلیک کنید.

فایل‌هایی که درون سطل بازیافت است به همان اندازه که قبل از پاک شدن، حجم درایو را اشغال می‌کردند، درست به همان اندازه حجم درایو را نیز پس از پاک شدن و انتقال به سطل بازیافت اشغال خواهند کرد و در حقیقت از دید شما پنهان خواهند شد و به‌صورت رزرو در سطل بازیافت خواهند بود.

در نظر داشته باشید که پس از خالی کردن سطل بازیافت فایل‌های شما قابل بازگشت نخواهد بود.

راه دیگر خالی کردن فضای درایو ویندوز پاک کردن اطلاعات فولدر TEMP است. در موقع نصب برنامه‌ها یا ذخیره کردن انواع فایل‌ها شما در واقع باعث به‌وجود آمدن فایل‌های اضافی و غیرضروری در Windows می‌شوید.

برای پاک کردن این فایل‌ها که ضرورتی ندارند به این ترتیب عمل کنید. در منوی Start روی Run کلیک کنید. در کادر آن %temp% را بنویسید و روی دکمه Ok کلیک کنید. صفحه‌ای باز می‌شود که باید تمام فایل‌ها در آن قسمت را انتخاب و پاک کنید. این کار هیچ صدمه‌ای نه به ویندوز شما نه به اطلاعات شما وارد نمی‌کند. این کار را حداقل یک هفته یک‌بار انجام دهید. مخصوصا آنهایی که زیاد با سیستم کار می‌کنند.

اگر در حین پاک کردن فایل‌ها با پیغام File in Use مواجه شدید گزینه Skip یا Ignore را بزنید.