شهریار افندی‌‌‌زاده معاون حمل‌‌‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌‌‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نفوذ اینترنت و فناوری در زندگی بشر، بیان کرد: امروزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات در کلیه شقوق زندگی انسان‌‌‌ها از جمله حمل‌‌‌ونقل رواج یافته است. این پدیده با توجه به ضریب نفوذ بالای اینترنت همراه در کشور و به‌کارگیری روزافزون تلفن‌‌‌های هوشمند در میان شهروندان، ایجاد و توسعه بسته‌‌‌های خدماتی حمل‌‌‌ونقل هوشمند را ساده‌‌‌تر، سریع‌‌‌تر و اجتناب‌‌‌ناپذیر کرده است.

افندی‌‌‌زاده با اشاره به بسته خدماتی اطلاع‌‌‌رسانی به کاربران و برنامه‌‌‌ریزی سفر و نحوه عملکرد آن افزود: یکی از بسته‌‌‌های خدماتی حمل‌‌‌ونقل هوشمند، اطلاع‌‌‌رسانی به کاربران و برنامه‌‌‌ریزی سفر برای آنهاست.

سامانه برنامه‌‌‌ریزی سفر و اطلاع‌‌‌رسانی به کاربران حمل‌‌‌ونقل همگانی در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی توسعه یافته است. در این سامانه، فرد با تعیین مبدأ، مقصد و زمان سفر خود، گزینه‌‌‌های چندوجهی مختلف مرکب از سیستم‌‌‌های هوایی، جاده‌‌‌ای، دریایی و ریلی را دریافت می‌‌‌کند. همچنین در این بسته خدماتی، فرد می‌تواند دریافت خدمات را رزرو کرده و هزینه آن را از قبل پرداخت کند. بهره‌‌‌مندی از این سامانه موجب از بین بردن استرس در کاربران، صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌ها، زمان و افزایش امنیت برای آنها خواهد شد.

معاون حمل‌‌‌ونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به تدوین دستورالعمل تاسیس، ساماندهی و نظارت بر شرکت‌های ارائه‌‌‌دهنده خدمات هوشمند برنامه‌‌‌ریزی سفر، افزود: بدیهی است ایجاد و توسعه بسته خدماتی هوشمند برنامه‌‌‌ریزی سفر و اطلاع‌‌‌رسانی به کاربران مستلزم تدوین یک دستورالعمل منسجم است که در دستور کار این معاونت قرار دارد. وی دامه داد: این دستورالعمل با استانداردسازی خدمات به دنبال ایجاد رقابت بین شرکت‌های مختلف در بخش خصوصی برای ارائه بسته خدماتی هوشمند برنامه‌‌‌ریزی سفر است. در این راستا لازم است شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی با توسعه پلت‌فرم‌‌‌های مناسب برای توسعه این خدمات به شهروندان برای افزایش حقوق شهروندی تلاش‌‌‌های لازم را مبذول دارد.