صدور حکم اعدام بابک زنجانی

دنیای اقتصاد: غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه، دیروز از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی خبر داد و گفت: «دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است.» محسنی اژه‌ای افزود: «بابک زنجانی علاوه بر اعدام، به رد مال به شاکی (شرکت ملی نفت ایران) و همچنین به جزای نقدی، محکوم شده است.» وی همچنین خبر داد: برای سال آینده، مبلغ دیه۱۹۰میلیون تومان در ماه‌های غیرحرام اعلام شده و در ماه‌های حرام یک سوم به این مبلغ اضافه می‌شود.

گروه خبر: سرانجام و با گذشت حدود شش ماه از برگزاری اولین دادگاه میلیاردر نفتی، دیروز سخنگوی قوه‌قضائیه از صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی خبر داد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته در نود و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران در این باره گفت که حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر که در پرونده نفتی محاکمه شدند در دادگاه بدوی صادر شده و دادگاه این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده است. به گزارش «ایرنا» و به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه، دادگاه بدوی این سه متهم را به اعدام محکوم کرده و همچنین رد مال مربوط به شاکی که همان شرکت ملی نفت ایران است را اعلام و به جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم کرده است. با این همه ساعتی پس از آنکه سخنگوی قوه‌قضائیه این خبر را در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد، رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی به «ایسنا» گفت که قطعا به رای صادره اعتراض می‌کند. وی با اشاره به خبر صدور حکم اعدام برای موکلش بیان کرد: رای صادره، بدوی بوده، هنوز قطعی نیست و قابلیت اعتراض دارد و مرجع اعتراض آن نیز دیوان عالی کشور است. ما حتما به رای صادره اعتراض می‌کنیم، البته من به صلابت و سلامت و درایت قوه‌قضائیه اطمینان دارم. بابک زنجانی در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ بازداشت و اولین دادگاه او در تاریخ یازدهم مهرماه امسال برگزار شد.


غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز در ادامه این نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه اموال بابک زنجانی در داخل و خارج کشور شناسایی شده و باید بدهی اش را پرداخت کند، گفت: اگر کسری در پرداخت بدهی داشته باشد که تاکنون دارد، در صورتی که تامین نکند دوباره اموالش را شناسایی می‌کنیم و مثل دیگر متهمان عمل می‌شود. او درخصوص میزان رد مال بابک زنجانی نیز گفت: میزان رد مال مبلغی است که وی گرفته و نتوانسته پرداخت کند و اگر مبلغی تاکنون پرداخت کرده باشد کسر می‌شود. اژه‌ای همچنین ادعای وکیل بابک زنجانی را مبنی‌بر اینکه بانکی که ازسوی شرکت نفت معرفی شده از دریافت پول وی ممانعت می‌کند، رد کرد. به گفته محسنی‌اژه‌ای به زنجانی فرجه داده شده که اگر بدهی خود را برگرداند در مجازاتش تاثیر خواهد داشت که تاکنون این موضوع برای بانک مرکزی و وزارت نفت احراز نشده که بتواند این پول را پرداخت کند و اگر می‌خواهد بدهی خود را بپردازد، هنوز دیر نشده است.


صدور حکم پرونده ارزی؛ به‌زودی

اژه‌ای در بخش دیگری از این نشست خبری درباره محاکمه پرونده ارزی نیز تاکید کرد که رسیدگی به این پرونده هم تمام شده و به‌زودی حکم صادر می‌شود. محسنی‌اژه‌ای گفت: بر اساس حسابرسی و کارشناسی در این پرونده ۱۸۱ میلیارد تومان درآمد نامشروع برآورد شده است. به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه این پرونده ۱۰ متهم دارد که به‌زودی حکم آنها صادر می‌شود. حکم شش نفر از این متهمان به‌صورت حضوری و حکم چهار نفر که فراری بودند به‌صورت غیابی صادر شده است. او همچنین درمورد موسسه شرکت تعاونی ثامن الحجج نیز گفت: بر اساس آخرین اخبار، ۱۴۷ هزار نفر که در این تعاونی سپرده داشتند پول خود را دریافت کردند که مجموع رقم آن به ۳۸۰ میلیارد تومان می‌رسد. اژه‌ای در مورد مبلغ ۱۲ هزار میلیاردی مربوط به پرونده کرمان گفت: در مورد رقم‌های این پرونده از ۷۵ هزار تا ۱۲ هزار میلیارد گفته شده که این پرونده در آستانه صدور کیفرخواست است. سخنگوی قوه‌قضائیه در مورد متهمان پرونده سه هزار میلیارد تومانی نیز گفت: برای تعدادی از متهمان کیفرخواست صادر شده، از جمله ۴۶ نفر از بانک صادرات و مدیر عامل سابق بانک کارشان در دادگاه تمام شده و به‌زودی در این هفته یا هفته آینده حکم آنها صادر می‌شود.


قیمت دیه در سال آینده

معاون اول قوه‌قضائیه در بخش دیگری از اظهاراتش درباره نرخ دیه سال آینده با بیان اینکه بر اساس قانون، قوه‌قضائیه موظف است قیمت دیه را برای سال بعد اعلام کند، گفت: با بررسی‌هایی که در جلسه مسوولان عالی قوه‌قضائیه در هفته گذشته برگزار شد، با توجه به تورم، مبلغ دیه 190 میلیون تومان در ماه‌های غیرحرام اعلام شد و در ماه‌های حرام یک سوم به این مبلغ اضافه می‌شود.


صحبت‌های جدی برای انتصاب رئیسی

معاون اول قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا این موضوع صحت دارد که پس از درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی موضوع انتصاب دادستان به تولیت آستان قدس رضوی مطرح شده، گفت: این موضوع صحت دارد و درباره جایگزینی حجت‌الاسلام رئیسی در این سمت، صحبت‌ها جدی است.


۲۰۶ پرونده تخلفاتی در انتخابات

معاون اول قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده تخلف انتخابات با بیان اینکه تخلفات انتخاباتی از انتخابات سال‌های گذشته کمتر شده گفت: بر اساس آخرین اخبار تاکنون 206 پرونده تخلفاتی در کشور تشکیل شده، اما هنوز اطلاعات پنج استان کوچک در راستای تخلفات انتخاباتی به‌دست ما نرسیده است. معاون اول قوه‌قضائیه همچنین از شکایت دولت از برخی نمایندگان مجلس خبر داد.


پرونده متهمان حمله به سفارت عربستان

محسنی‌اژه‌ای در مورد متهمان حمله به سفارت عربستان گفت: چند نفر از این متهمان در دادگاه ویژه روحانیت هستند و تا این لحظه از آزادی آنها اطلاعی ندارم و سایر متهمان که در دادگاه تهران تشکیل پرونده داده‌اند، به غیر از دو نفر بقیه با قرار مناسب آزاد شده‌اند. اژه‌ای همچنین درباره اعدام مردان یک روستا در سیستان و بلوچستان به جرم قاچاق مواد مخدر گفت: چنین چیزی صحت ندارد. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری، ممانعت از ورود رئیس‌جمهوراسبق به یک مراسم را بر اساس حکم دادستان اعلام کرد. اژه‌ای همچنین در مورد شکایت محمود احمدی‌نژاد علیه اسحاق جهانگیری گفت: بازپرس قرار منع تعقیب را صادر کرده و وکیل احمدی‌نژاد و خودش نسبت به نحوه بازپرسی اعتراض کردند، ولی به خود قرار اعتراض نشده است و آن قرار از آن حیث قطعی است و در دادسرا قرار منع تعقیب برای معاون اول رئیس‌جمهوری صادر شده است. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در مورد فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی و هوشمند گفت: کسانی که در فضای مجازی جرم کنند مانند جرم در فضای حقیقی است و ازسوی نیروهای انتظامی و اطلاعاتی شناسایی و برخورد می‌شود. او همچنین به دستگیری هشت نفر که در فضای مجازی عامل اشاعه فحشا و ترویج فساد بوده‌اند، اشاره کرد.