پیش‌بینی هاشمی از مجلس آینده
گروه خبر: نشست هم‌اندیشی برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، در راستای گام دوم ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان روز شنبه با حضور آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدرضا عارف برگزار شد. حسین مرعشی، محمود واعظی، محسن مهرعلیزاده، الهه کولایی، فاطمه راکعی، محمدرضا تابش، غلامرضا تاجگردون، بهروز نعمتی، علی صوفی، مصطفی کواکبیان و سید رضا صالحی امیری از جمله چهره‌هایی هستند که در این نشست هم‌اندیشی حاضر شدند.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست با تاکید بر اینکه مجلس دهم مجلسی است که یکنواخت نخواهد بود، اعلام کرد که در این مجلس تضارب آرا صورت خواهدگرفت. او با بیان اینکه تحولاتی که از سال ۸۴ شروع شد و به سال ۹۲ خاتمه پیدا کرد تحولات منفی بود و وضع کشور، انقلاب و اسلام را در شرایط نامناسبی قرار داد، گفت: «مردم گام اول را در سال ۹۲ خوب برداشتند و راه را باز کردند؛ چراکه اگر راه باز نشده بود این نتیجه در گام دوم به دست نمی‌آمد. به گفته هاشمی با این دو گام که برداشته شد می‌توانیم انحرافی را که پیش آمد، اصلاح کنیم.» به گزارش «ایرنا» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای خبرگان هم اشاره کرد و افزود: «ما دیروز شاهد بودیم رهبری هم انتخابات را خوب توصیف کردند و آرامش و صحت انتخابات را تایید فرمودند.» او ادامه داد: «من هم کاملا قبول دارم که انصافا در شرایطی که بیم آن می‌رفت که به قول بعضی‌ها فتنه بزرگ‌تری را شاهد باشیم، آرامش کم نظیری را در انتخابات شاهد بودیم.» هاشمی با بیان اینکه مردم با آمدن در پای صندوق‌های رای و رای دادن به لیست‌ها، کار خیلی بزرگی انجام دادند، گفت: «اگر خوب کار را به نتیجه برسانیم، خواهیم دید در انتخابات بعدی عدد حضور مردم از این بیشتر خواهد شد و مردم باید امید داشته باشند.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت در ادامه گفت: «بعضی‌ها فکر می‌کنند که با عسرت (سختی) و ریاضت زندگی کنیم، بهتر ساخته می‌شویم که من اصلا این را قبول ندارم و قرآن هم این را قبول ندارد و قرآن کاملا مسلمانان را به صراحت از عسرت کشیدن پرهیز می‌دهد.» او با اشاره به تفکراتی که فکر می‌کنند ما باید در تحریم باشیم و خودمان روی پای خودمان بایستیم و تشبیه به شعب ابی طالب می‌کنند، گفت: «بعضی‌ها افتخارشان این است که ما در شعب ابی‌طالب زندگی کنیم. اگر این بود که پیغمبر از آن شعب بیرون نمی‌آمد. به محض آنکه خداوند کمک کرد و مسلمانان از آن شرایط خارج شدند به سراغ کار و زندگی‌شان رفتند و خارج شدن از آن منجر به تشکیل حکومت اسلامی و مدینه‌النبی شد.» هاشمی تاکیدکرد: «خیلی امیدوارم که با این رشد فکری که در مردم پیدا شده است مجلس آینده پیشرو خواهد بود. البته این به معنای طرد جناح مقابل نیست. کاری را که آنها با ما کردند نباید بکنیم. باید خواهرانه و برادرانه با آنها برخورد کنیم.»


الگوی ۹۲ در ۹۶ دنبال شود

از سوی دیگر محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران برای مجلس دهم در این نشست با بیان اینکه در دور دوم انتخابات در بد‌بینانه‌ترین شرایط ما باید 40 کرسی دیگر به دست آوریم، گفت: «در ایام باقیمانده تا برگزاری دور دوم انتخابات نباید هیچ حرف، تحلیل یا نظری که به انسجام لیست امید آسیب وارد کند، بیان شود. هر اقدامی که عملکرد ما در دور دوم را تحت‌الشعاع قرار دهد باید کنار گذاشته شود.» عارف تاکید کرد:« 14 ماه دیگر دو انتخاب مهم داریم و باید همان الگوی 92 در انتخابات 96 دنبال شود.» او درادامه با اشاره به اینکه «باید سریعا فراکسیون امید در مجلس دهم تشکیل شود» افزود: «کارگروه تعامل با منتخبان در شورای‌عالی سیاست‌گذاری تشکیل شود تا ما بتوانیم پیش از 7 خرداد اقداماتی که برای انسجام‌بخشی به فراکسیون امید نیاز است، انجام شود.» عارف همچنین با اشاره به اینکه «تدوین برنامه ششم توسعه، اولین برنامه مجلس دهم خواهد بود» خطاب به منتخبان مجلس دهم گفت: «شما وقت خود را در اردیبهشت آزاد بگذارید تا بتوانیم مقدمات برنامه ششم را تهیه کنیم.» مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در این نشست گفت:‌ «پیشنهاد می‌کنم مجلس برای چهارسال آینده برنامه‌ای برای اصلاح قوانین و سازمان‌دهی امر نظارت داشته باشند تا به آسیب‌های مجالس گذشته دچار نشود.» انصاری با بیان اینکه «سوال و تذکر حق نمایندگان مجلس است» تاکید کرد: «ما در این مدت شاهد 3 هزار و 500 سوال نمایندگان مجلس نهم بودیم و هر روز وزرا برای پاسخگویی به مجلس رفته‌اند که این مساله هم وقت مجلس را گرفته و هم وقت دولت را. در این مدت همچنین بیش از 11 هزار تذکر به رئیس‌جمهور و وزرا داده شده به‌گونه‌ای که دیگر اهمیت تذکر از بین رفته و به امری عادی تبدیل شده است.» حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه ائتلاف امید باید به فراکسیون اکثریت مجلس دهم تبدیل شود، اعلام کرد: «‌از 218 نماینده‌ای که در مرحله اول انتخاب شدند ائتلاف امید 124 کرسی، اصولگرایان 71 کرسی و مستقل‌ها هم 21 کرسی به‌دست آوردند و ما برای 65 کرسی نامزد مطرح داریم و ارزیابی ما این است که 45 کرسی دیگر نصیب ائتلاف امید شود.»