گروه دیپلماسی: دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور همکاری‌های نظامی و فنی با اشاره به اینکه ایران در حال پس گرفتن شکایت خود از روسیه در ارتباط با موشک اس-۳۰۰ است، گفت که کشورش تاکنون تنها «حدود یک واحد» از این سیستم دفاعی را به ایران تحویل داده است.

به گفته ولادیمیر کوژین، روسیه تا پایان سال جاری میلادی، چند واحد دیگر از سامانه موشکی اس-۳۰۰ را به ایران ارسال خواهد کرد. کوژین مقصود خود از «حدود یک واحد» موشک اس- ۳۰۰ را روشن و جزئیات بیشتری درباره آن اعلام نکرده‌است. پیش از این و در روزملی ارتش در ۲۹ فروردین ماه امسال، «ایرنا» و «ایسنا» خبری منتشر کرده‌بودند مبنی بر اینکه «روسیه پس از رفع تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، قرارداد اس-۳۰۰ را در دستور کار قرار داد و پس از تجدید و اصلاح این قرارداد، سامانه اس-۳۰۰ وارد کشور شد.»

خبرگزاری فارس هم در همان روز خبر داد که «یک گردان سامانه موشکی بُرد بلند پدافند هوایی اس-۳۰۰ برای اولین بار به نمایش درآمد که البته موشک‌های این سامانه در رژه حاضر نبود و تنها بخش‌هایی از این سامانه (شامل رادار، پست فرماندهی و ارتباطات) به نمایش گذاشته شد.»

خبرگزاری فارس هم در ۲۳ فروردین سال گذشته به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک و از قول «دیمیتری راگوزین»، معاون نخست‌وزیر روسیه گزارش داد: « مسکو اولین مجموعه سامانه‌های پدافند هوایی اس-۳۰۰ را به تهران تحویل داده است.» براساس این گزارش، معاون نخست‌وزیر روسیه در پاسخ به سوالی درباره تحویل این سامانه گفت: «تحویل (این سامانه) در یک مسیر لجستیکی طراحی شده توسط متخصصان ایران و روسیه، انجام می‌شود. ایران بعد از دریافت اولین مجموعه، شکایتش علیه روسیه در دیوان بین‌المللی داوری را پس می‌گیرد.» این مقام روسی تاکید کرد: «درباره این لغو (شکایت) در کل با مجلس ایران توافق کرده‌ایم.» کوژین اولین مقام روسی است که خبر تحویل بخش‌هایی از سامانه موشکی ایران را تایید می‌کند.

دستیار رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در بخش دیگری از سخنانش به مساله پس گرفته شدن شکایت ایران به‌عنوان شرط اصلی روسیه برای تحویل موشک‌ها، پرداخت و گفت که ایران با تسلیم مدارک به دادگاه بین‌المللی داوری در پاریس، فرآیند توقف شکایت خود را به‌طور رسمی آغاز کرده‌است.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از دستیار رئیس‌جمهور روسیه نوشته‌است که مسکو و تهران قراردادی امضا کرده‌اند که براساس آن نخستین واحد از این سامانه موشکی تحویل داده شده و روسیه تا پایان سال، سایر تعهدات خود بر مبنای آن قرارداد را عملی خواهد کرد. به گفته کوژین، در قرارداد امضا شده، تعداد دقیق موشک‌ها قید نشده است.قرارداد خرید سامانه موشکی اس-۳۰۰ توسط ایران از روسیه در سال ۲۰۰۷ منعقد شد؛ اما پس از آغاز تحریم‌های غرب و شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، روسیه از تحویل این موشک‌ها و پایبندی به قرارداد سرباز زد و همین امر سبب شد تا ایران از روسیه شکایت کند.

در این شکایت ایران تقاضای دریافت غرامتی چهار میلیارد دلاری را مطرح کرده بود. با این حال در فروردین‌ماه سال گذشته و اندکی پس از حصول تفاهم سیاسی لوزان در ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران، روسیه با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد که موشک‌ها را به ایران تحویل خواهد داد؛ اما این اتفاق منوط به پس گرفتن شکایت ایران است.رئیس‌جمهوری روسیه گفته بود که تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به شمار نمی‌رود. همچنین در دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در فروردین ماه سال گذشته هم اعلام شده‌بود که سامانه پدافندی اس-۳۰۰ تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی به ایران تحویل داده خواهد شد. سردار حسین دهقان؛ وزیر دفاع نیز درباره آخرین وضعیت این قرارداد گفته بود که تیم‌های کارشناسی ایران و روسیه این قرارداد را به‌روز کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که یک گردان از این سامانه به قرارداد قبلی اضافه می‌شود و تمام تغییرات تکنولوژی در سامانه جدید اعمال شده و اس-۳۰۰ به‌روز شده تحویل ایران داده می‌شود. البته کمی بعد یکی از مقامات کرملین اعلام کرد که قرارداد تحویل سامانه دفاعی موشکی اس-۳۰۰ میان ایران و روسیه تا پایان سال ۲۰۱۵ تکمیل نخواهد شد؛ بنابراین ابتدای سال آینده میلادی امضا خواهد شد.در طول سال گذشته، دیگر مقام‌های ایرانی و روسی هم بارها اعلام کرده‌ بودند که کار تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران در حال انجام است و به زودی آغاز خواهد شد. برخی رسانه‌ها در روز ۲۳ فروردین‌ماه امسال، چند روز پیش از برگزاری مراسم روز ارتش و نمایش عمومی بخش‌هایی از سامانه اس-۳۰۰، خبر داده‌بودند که بخش اول تجهیزات سامانه اس-۳۰۰ به ایران تحویل داده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز تصاویری از انتقال برخی تجهیزات نظامی در بندرانزلی منتشر کرد.حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم پس از انتشار این خبر بدون تایید این انتقال گفت که توافق جدید میان ایران و روسیه در مسیر اجرا است.پس از انتشار اخبار مربوط به دریافت اس-۳۰۰ در فروردین‌ماه، یک مقام روسی آن را تکذیب کرده و مدعی شده‌‌بود که ایران هنوز پولی به روسیه پرداخت نکرده و به همین دلیل موشکی تحویل داده نشده است.

ولادیمیر کوژین، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در امور مربوط به همکاری‌های نظامی و فنی، نخستین مقام رسمی روس است که خبر ورود «حدود یک واحد» سامانه دفاعی اس-۳۰۰ را تایید کرده است. با این حال مشخص نیست که حدود یک واحد سامانه دفاعی، شامل چه بخش‌هایی است و آیا یک سامانه به‌طور کامل تحویل داده شده یا خیر.

اس-۳۰۰ جزء سلاح‌های غیر مجاز اعلام شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست و مقام‌های ایرانی نیز بارها تاکید کرده‌اند که این سامانه دفاعی است و برای خرید آن به اجازه کسی نیاز ندارند. رژیم صهیونیستی و آمریکا از مخالفان اصلی این قرارداد و فروش این موشک‌ها به ایران بودند؛ هرچند آمریکایی‌ها اذعان دارند که بهره‌گیری از سامانه اس-۳۰۰ نقض توافق هسته‌ای موسوم به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) یا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست. سامانه اس-۳۰۰ یک سامانه موشکی سطح ‌به‌ هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در همه ارتفاعات است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد. از جدیدترین مدل‌های این سامانه می‌توان به سامانه اس-۳۰۰ پی‌ام‌یو اشاره کرد که یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های زمین به هواست و توانایی آن را دارد تا اهدافی واقع در ارتفاع‌ ۲۷ کیلومتری را منهدم سازد.